2020. május 15. | 09:33

Méghozzá a legendás 100-asból, azaz a szivar Audiból készült 31 évvel ezelőtt ilyen kivitel.

Mindig is voltak autók, amelyek évtizedekkel megelőzték a saját korukat, és ilyen volt a németek első tölthető hibrid autója is 1989-ben. Igen, jól írtam, 1989! Akkor, amikor a Game Boy elindult világhódító útjára, leomlott a Berlini fal, megszületett az internet és debütált a Simpson-család, az Audi is történelmet írt, bár akkor még nem volt felkészülve rá a világ.

Mérnökeik kitartó munkájának eredményeként megszületett a plug-in hibrid 100-as Audi Avant, hivatalos nevén az Audi duo. 2,3 literes, 5 hengeres 134 lóerőt teljesítő benzinmotorjához sikerrel párosították a Siemens által szállított, 12 lóerős elektromotort. A belsőégésű erőforrás az első kerekeket, a villanymotor pedig a hátsókat hajtotta. Az elektromosságot pedig a csomagtér padlójába épített 9 kW-os nikkel-kadmium akkumulátor szolgáltatta.

Normál üzemben a két motor összedolgozott, de az előremutató Audinak volt tisztán elektromos üzemmódja is, hasonlóan a mai tölthető hibridekhez. (Figyelem, 1989-ben járunk!) Manapság bármikor, akár menetközben is elektromos üzemmódra válthatunk, de akkoriban még nem csak egy rövid gombnyomás volt a váltás az üzemmódok között, hanem teljesen meg kellett állni az autóval, üresbe tenni az automata váltó előválasztó karját és úgy aktiválni a villanyhajtást.

Teljesen feltöltött akkumulátor esetén – maximum 50 km/h-s sebesség mellett - 38 kilométer volt a megtehető hatótáv. Sőt, hogy a lehető legtovább eljuthasson tisztán elektromosan az autó, a tetejére napelemeket is telepítettek és képes volt regeneratív fékezésre is! Hahó, még mindig 1989-et írunk! A hibrid Audi az 1990-es Genfi Autószalonon debütált, és mindössze 10 darabot építettek belőle, de egy sem került értékesítésre, mert a technológia ára akkor még csillagászati volt.

A gyártó csak 1997-ben látta elérkezettnek az időt egy sorozatgyártású plug-in hibrid elkészítésére, akkor már a B5-ös (első generációs) Audi A4 Avant kapta meg a különleges hajtásláncot. Az 1,9 literes TDI motorjához egy 29 lóerős villanymotort kapcsoltak, és alacsony sebesség mellett ez is képes volt néhány kilométert tisztán elektromosan megtenni. A németek szerettek volna évente 500 darabot értékesíteni belőle, de miután kétszer annyiba került, mint egy hagyományos A4, a gyártást 2 év után 1999-ben, mindössze 60 eladott darab után le kellett állítani.