A plug-in hibridek mentik meg az autógyárakat 2021 után

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-10-12, 09:50

Villanyosítás nélkül szinte elképzelhetetlen az autógyárak túlélése Európában.

Nincsenek egyszerű helyzetben az autógyártók, mert meg kell felelniük a hamarosan életbelépő és kissé túlzó károsanyag-kibocsátási előírásoknak, mintha a teljes globális klímakatasztrófáért csak ők lennének a felelősek. 2021-től minden márkának teljesítenie kell a 95g szén-dioxid/km kibocsátási szintet, ami azt jelenti, hogy flottájuknak átlagban hozniuk kell ezt az értéket, tehát lesznek autók, melyek e fölött szennyeznek és lesznek, melyek ez alatt, de a lényeg a nagy átlag lesz.

Amelyik gyártó ezt nem teljesíti, arra nagyon komoly pénzbírságok várnak, akár el is lehetetlenülhet a működése és lehúzhatja a rolót. Ráadásul a szigorú előírások itt nem is állnak meg, 2025-re a 2021-es szinthez képest további 15%-os, 2030-ra pedig 37,5%-os csökkentést kell végrehajtaniuk. Világos, hogy ezt nem lehet villanyosítás nélkül teljesíteni, mert a hagyományos belsőégésű motorok hiába tiszták, mára elérték fejleszthetőségi maximumukat.

Kézenfekvő megoldás lenne egyből elektromos autóra váltani, hiszen annak helyi emissziója nulla és jelentősen levinné a flottaátlagokat. Sajnos azonban az akkumulátor-gyártás mondhatni még gyerekcipőben jár, az akksik előállítása nagyon drága, egyelőre nem képesek az elvárt hatótáv biztosítására és utántöltésük is lassú. E három okból kifolyólag a villanyautók sokkal lassabban terjednek, mint korábban gondolták. Így az autógyárak hiába kínálnak elektromos autót, ha nem viszik, főhet a fejük a flottaátlagok miatt.

Volvo XC90 T8 plug-in hibrid

Köztes megoldásnak a hibrid, illetve a plug-in hibrid technológia ígérkezik. Hiszen egy ilyen gépjármű képes keveset fogyasztani (=alacsony károsanyag-kibocsátási számokat produkálni,) városban tudnak  tisztán elektromosan üzemelni, ráadásul a jelenlegi szabályozási környezetben a legtöbb országban jár utánuk valamilyen mértékű adókedvezmény. Szintén mellettük szól, hogy kisebb akkumulátoraik miatt kevesebbe kerülnek, mint a csak elektromos modellek és a nagy hatótávról sem kell lemondaniuk a tulajdonosoknak, mert van bennük belsőégésű motor is.

Volkswagen Passat GTE plug-in hibrid

Ettől függetlenül a jövő az elektromos autóké és a nulla emisszióé, de azért az a jövő még kicsit távolabb van. Addig is a tölthető hibridek térnyerése várható, mert olcsóbbak és működnek folyékony üzemanyaggal is, így nincs probléma a hatótávval sem. A plug-in hibrid technológia pozitív hozadéka továbbá, hogy rászoktatja az embereket a töltés szükségszerűségére és a töltők használatára, de mégsem kell vele bajlódni, ha nem akarnak, mégis szép lassan hozzászoknak.

BMW 330e plug-in hibrid

Az autógyártók abban bízhatnak, hogy sok vásárló dönt mellettük, mert így (és csak így) teljesíthetőek az egyre szigorúbb kibocsátási normák. Előrejelzések szerint 2025-re a tölthető hibridek eladása már elérheti az éves 1milliós darabszámot, ami azt jelentené, hogy komoly, 5,2%-os piaci részesedéssel számolhatnak a márkák. Ugyanakkor van egy nagy ellentmondás is a dologban, mert az, hogy olcsóbb, mint a tisztán elektromos technológia, még nem jelenti azt, hogy olcsó lenne.

Mercedes-Benz E300de plug-in hibrid

Szóval a plug-in hibrid hajtásláncok a nagyobb és drágább autókban terjednek el emiatt, hiszen azokban a kategóriákban lehet kigazdálkodni a többletköltségeket, a vásárlóközönség elbírja a jelentős felárat. A 22-es csapdája ez, mert az emberek által vásárolt, széles körben elterjedt olcsókategóriás autókban sajnos nem jutnak szerephez, hanem nagyobb szabadidő-autókban és felsőkategóriás limuzinokban jelennek meg, amire csak szűkebb rétegnek van pénze. Következésképpen maradhatnak a magas kibocsátási átlagok.

Range Rover Sport PHEV

De úgy látszik, az autógyárak erre is megtalálhatják a megoldást. A közeljövőben nemes egyszerűséggel le fogják nyelni a technológia árának jelentős részét, mert még mindig jobb lesz esetleg mínuszos árréssel értékesíteni egy plug-in hibridet, mint kifizetni az euro milliókban mérhető büntetéseket, ha flotta szinten nem sikerül teljesíteni az előírásokat. Ezen felül pedig a későbbi javításokon és alkatrészeladásokon még mindig be lehet hozni a kezdeti lemaradást. Az igazi jó pénz a szervizelésben van. Tudják ezt az autógyárak is.

Ford Kuga plug-in hibrid

Nagyjából arra lehet számítani, hogy a csökkenő vételárak mellett az eladásokat természetesen továbbra is segíteni fogják helyileg is. Adókedvezmények, adómentesség, ingyenes parkolás és esetleg ingyenes töltési lehetőségek fogják továbbra is vonzóbbá tenni a plug-in hibrideket. Ebből a szempontból a gyártók ki vannak szolgáltatva a mindenkori kormányoknak és önkormányzatoknak, de a közös klímavédelmi célokat figyelembe véve nem várható, hogy ezeket a kedvezményeket egyik pillanatról a másikra megvonják.

Porsche Cayenne S E-Hybrid

Mindenféleképpen meg kell említeni azt a tendenciát is, hogy az elmúlt években az adókerülés kedvelt eszközévé váltak a tölthető hibridek. A gazdagok cégre megvették a hibrid Porsche Cayenne-t, hogy aztán mindenféle kedvezményben részesüljenek, pedig nem is járnak soha töltő közelében. Így végső soron jobban szennyezik a környezetet, mint a sima turbós Cayenne, mert az akkumulátor miatt jóval nehezebbek annál. Ez nyilvánvalóan nonszensz, megoldása napirenden van több ország törvényhozó testületében is.

További autós hírek

Amikor a körforgalomban Vin Dieselnek képzeled magad, de a közönség nem értékeli a produkciódat – írta legújabb pofátlan(TAN)ító videójához a…

A statisztika szerint egy átlagos budapesti közlekedő 162 órát, azaz majdnem egy hetet ül a forgalmi dugóban – írja az…

Olvasónk, akitől a videót kaptuk az alábbi sorokat írta: “A hölgy a Hungária krt-ról forgalommal szemben próbált lekanyarodni a Kerepesi…

Ausztriában a legkeményebb a helyzet. Ott súlyos büntetést is kiszabhatnak a dashcamet használók ellen. Tiltott még Luxemburgban és Portugáliában a…

Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője. – írja a hvg.hu Az Ionity hálózata hatalmas teljesítménnyel képes…

Kapcsolódó írások

A Ford 2 plug-in hibridet szán a kínai piacra
2017. április 07.
A Ford felfedte terveit a kínai piaccal kapcsolatban, hogy 2025-re széles palettával rendelkezzenek az elektromos, plug-in hibrid és egyéb elektromos járművekkel
2019 Mazda 3 Skyactiv G oldalról
2019. június 11.
A Mazdánál 2020-ban landol egy EV később pedig, 2021-2022-ben a konnektoros hibridek
bwm plug-in hibrid edrive zones
2019. július 04.
Ez a vásárló számára is anyagi hasznot jelent.
2020 Audi A8 Plug-in Hybrid
2019. október 09.
A németek luxusautója sem kerülheti el a klímaváltozás elleni harccal járó kötelezettségeket.