2019. július 11. | 14:27

A McLaren F1-et senkinek nem kell bemutatni és az is közismert, hogy a BMW Motorsport szállította a szívét.

A McLaren F1 korszakalkotó volt a maga korában és 12 évig a világ leggyorsabb közúti autójaként tartották számon a 391 km/órás végsebességével. Több, a Formula-1-ben alkalmazott megoldás köszönt vissza, például a teljesen szénszálas kasztni.

Azonban a motor kimondottan érdekes és egyedi tervezés. Gordon Murray ragaszkodott a szívómotorhoz a megbízhatóság miatt. Ezzel elsőként a Hondát kereste meg, de a cég nem tudott a paramétereknek megfelelő motort készíteni.

Végül a BMW Motorsport részlege volt olyan tökös, hogy ezt bevállalta. Az elkészült erőforrás roppant karakteres, rendkívül erős és egyedi lett. Azonban a kértnél 16 kilogrammal nehezebb, viszont 14%-kal erősebb lett.

A fejlesztő csapat 627 lóerőt és 651 Nm nyomatékot préselt ki a 6,1 literes V12-et erőforrásból. Ez közel kétszer annyi, mint az akkori M5 teljesítménye. A mai világban ezek nem számítanak komoly, kiemelkedő adatoknak, de a 90-es években igen is az volt.

Az 1980-as években a BMW már alkalmazta az M70 kódjelű V12-es erőforrást az E32-ben és az E31-ben, bár elég sok fejtörést okozott a nem megfelelő hűtés. Az F1-be szánt verzió jobban hasonlított az E31 850CSI "S70"erőforrására.

A "The Collecting Cars podcast" házigazdája a Top Gearből ismert Chris Harris a múlt hónapban beszélgetett a McLaren utcai és sportautó részlegének korábbi igazgatójával, David Clarkkal, aki 1994 és 1998 között állt az élen.

Ő mesélt arról, hogy annak érdekében, hogy feltűnés nélkül tudják tesztelni az egységet, egy BMW E34 M5-be pakolták a V12-őt, amit nagyon kevesen láthattak. Elárulta továbbá, hogy ő még vezette is ezt az módozatot. Nos, igen, kutatási és fejlesztési célokra gyakran alkotnak házon belül érdekes kombinációkat.

Szó esett arról is, hogy az átépített kombi még jelenleg is a bajor gyártó tulajdonában van és a prototípusok titkos gyűjteményének részét képezi, amit elzártak eddig az érdeklődők elől. Remélem a beszélgetés hatására betekintést engednek majd oda.

Egy kis érdekesség: A pletykák szerint Gordon Murray és csapata a McLaren F1 közvetlen utódján dolgozik, amely valószínűleg az eredetihez hasonlóan V12-vel és manuális váltóval rendelkezik majd. Ez lehet  az utolsó alkalom, hogy valami olyat alkossanak, ami a régi Formula-1 szellemét idézi, mivel a kibocsátási normák és egyéb szabályozások miatt nem lehet már kompromisszummentes szuperautót gyártani.