Bajor bódéba, angol szívet, ami valójában mégis bajor? Íme a McLaren F1 motoros BMW E34 prototípus

Közzétéve:
2019-07-11, 12:27

A McLaren F1-et senkinek nem kell bemutatni és az is közismert, hogy a BMW Motorsport szállította a szívét.

A McLaren F1 korszakalkotó volt a maga korában és 12 évig a világ leggyorsabb közúti autójaként tartották számon a 391 km/órás végsebességével. Több, a Formula-1-ben alkalmazott megoldás köszönt vissza, például a teljesen szénszálas kasztni.

Azonban a motor kimondottan érdekes és egyedi tervezés. Gordon Murray ragaszkodott a szívómotorhoz a megbízhatóság miatt. Ezzel elsőként a Hondát kereste meg, de a cég nem tudott a paramétereknek megfelelő motort készíteni.

Végül a BMW Motorsport részlege volt olyan tökös, hogy ezt bevállalta. Az elkészült erőforrás roppant karakteres, rendkívül erős és egyedi lett. Azonban a kértnél 16 kilogrammal nehezebb, viszont 14%-kal erősebb lett.

A McLaren F1 erőforrása

A fejlesztő csapat 627 lóerőt és 651 Nm nyomatékot préselt ki a 6,1 literes V12-et erőforrásból. Ez közel kétszer annyi, mint az akkori M5 teljesítménye. A mai világban ezek nem számítanak komoly, kiemelkedő adatoknak, de a 90-es években igen is az volt.

Az 1980-as években a BMW már alkalmazta az M70 kódjelű V12-es erőforrást az E32-ben és az E31-ben, bár elég sok fejtörést okozott a nem megfelelő hűtés. Az F1-be szánt verzió jobban hasonlított az E31 850CSI "S70"erőforrására.

A "The Collecting Cars podcast" házigazdája a Top Gearből ismert Chris Harris a múlt hónapban beszélgetett a McLaren utcai és sportautó részlegének korábbi igazgatójával, David Clarkkal, aki 1994 és 1998 között állt az élen.

A BMW E34, amibe belepakolták az F1 erőforrását

Ő mesélt arról, hogy annak érdekében, hogy feltűnés nélkül tudják tesztelni az egységet, egy BMW E34 M5-be pakolták a V12-őt, amit nagyon kevesen láthattak. Elárulta továbbá, hogy ő még vezette is ezt az módozatot. Nos, igen, kutatási és fejlesztési célokra gyakran alkotnak házon belül érdekes kombinációkat.

Szó esett arról is, hogy az átépített kombi még jelenleg is a bajor gyártó tulajdonában van és a prototípusok titkos gyűjteményének részét képezi, amit elzártak eddig az érdeklődők elől. Remélem a beszélgetés hatására betekintést engednek majd oda.

Gordon Murray a McLaren F1 mellett

Egy kis érdekesség: A pletykák szerint Gordon Murray és csapata a McLaren F1 közvetlen utódján dolgozik, amely valószínűleg az eredetihez hasonlóan V12-vel és manuális váltóval rendelkezik majd. Ez lehet  az utolsó alkalom, hogy valami olyat alkossanak, ami a régi Formula-1 szellemét idézi, mivel a kibocsátási normák és egyéb szabályozások miatt nem lehet már kompromisszummentes szuperautót gyártani.

További autós hírek

2012 november 1-től lett kötelező az új autók esetében a gyári nappali menetfény. Sajnos ez a legtöbb típusnál CSAK ELÖL VILÁGÍT motorindítást követően...

Terjed a neten egy sztori, amit most már mi is megosztanánk, bár elég furcsa… Ám ha igaz, akkor imádjuk :)))) A történetet a...

Olvasónk hívta fel a figyelmünket egy általa rögzített videóra. Sajnos előfordul, hogy a rendőri állomány bizonyos tagjai időnként nem viselkednek példamutatóan. A fedélzeti...

Teszi fel a kérdést és foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a portfolio.hu 14-i cikke. Írják: “Az új főpolgármester programja érintheti a Budapesten közlekedők,...

A kellemetlen esetre szeptember 23-án került sor, amikor egy idős nő félre állt a járművével, hogy szemügyre vegye az út szélén árusított tojásokat, a...

Kapcsolódó írások

McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
Ferrari F50
2019. április 24.
Néhány közúti fenevad motorházteteje alatt bizony F1-es megoldások lapulnak
A McLaren-Honda online versenyt hirdet!
2017. május 11.
A győztes egyéves szerződést kap a McLarentől, hogy a McLaren-Honda Forma-1-es szimulátor pilótája legyen, segítve ezzel a csapat fejlődését
A 8 legszebb hangú V12
2017. június 13.
A V10-ek után mindenképp érdemes a 12 hengeres V motorokat is átnyálazni. Szinte kizárólag szuperautókat és óriás luxus szedánokat szereltek ilyen szívvel, így a hétköznapi autók szóba se jöhetnek.