2022. január 07. | 10:27

Az önvezető autókban az utastér egyfajta társalgó funkciót fog ellátni, így fontos a maximális helykihasználás.

Az elmúlt év során már számtalan szokatlan kormánykerékdizájnnal találkozhattunk, ám az önvezető autók lehetősége több gyártót is arra ösztönöz, hogy megkísérelje ismét feltalálni a csövön a lukat. Elsőként a Tesla mutatta be az azóta sokat vitatott szarvkormányt, majd a Hyundai rukkolt elő a kormány közepébe integrált kijelző ötletével, most pedig a BMW érezte úgy, hogy itt az ideje újítani.

A CarBuzz által közölt, az Egyesült Államok védjegyvédelmi hivatalához benyújtott szabadalmi rajzokból egyértelműen látszik, hogy a bajor gyártó ötletének legnagyobb előnyét a kormány átalakítása nyomán megnövekedő helykínálat jelenti. Ugyanis miután az autonóm vezetés a mindennapi életünk részévé válik, az utastér sokkal inkább egyfajta társalgó funkciót lát majd el, ahol felértékelődik a rendelkezésre álló tér jelentősége.

Ez a szokatlan új dizájn, amelyet „kormányfogantyúnak” neveznek, mindkét oldalán csupán egy-egy markolattal rendelkezik, a működési elv azonban ugyanaz, mint a kerék esetében. A kisebb fogantyúk képesek elfordulni a középső tengelyhez képest, hogy mindig függőleges helyzetben maradjanak, miközben a vízszintes középső rész továbbra is a kormányoszlophoz kapcsolódik.

A kormányfogantyú egy újabb módszer, amellyel a BMW minél inkább megpróbálja maximalizálni az belső teret, akárcsak a nemrég bemutatott Vision Next 100 összecsukható kormánykerekének esetében is láthattuk.

A BMW a szabadalmi kérvényt az Egyesült Államokban, Kínában és Németországban, valamint a globális védjegyhivatalhoz is benyújtotta, ami arra utal, hogy a bajor cég mindent elkövet, hogy levédesse ezt a formatervezési megoldást. Hasonló koncepciókat már korábban is használtak, a bajorok tervére talán a leginkább emlékeztető megoldás az 1965-ös Ford Wrist Twist volt, ám ez végül soha nem került sorozatgyártásba.