Dízel AMG? Igen, létezik! – Mercedes C30 CDI AMG

Közzétéve:
2020-07-05, 15:00

Az AMG műhelye átdolgozta az OM612-es öthengeres dízelmotort, aminek teljesítménye így már meghaladta a Mercedes nagyobb gázolajoséit is!

Mercedes C30 CDI AMG

Az AMG műhelye több mint fél évszázados fennállása óta rengeteg csodálatos motorral/modellel ajándékozta meg az autózás szerelmeseit, termékeik a legtöbb esetben az adott kategória csúcsát képviselik. V8-at kevesen tudnak náluk jobbat építeni a világon, de gyakorlatilag minden hengerszámból jelesre vizsgáztak. Négyhengeresből ott van az A45 AMG 2,0 literes turbós egysége 200 ló feletti literteljesítménnyel (!), a hathengereseket elektromos rásegítéssel az 53-as modellekben használják 400 ló feletti teljesítménnyel, a V12-es AMG motor pedig már 15 éve tudta az 1000 Nm-t. A felsorolásból kimaradt V10, a versenyautókban divatos konstrukciót sosem csípte a német tuningműhely, de a legtöbben rávágnák, hogy öthengeressel sem foglalkoztak Affalterbachban. De igen kérem szépen! Ráadásul dízel volt!

Mercedes C30 CDI AMG

Az öthengeres dízeleknek nagyon nagy hagyománya volt a Mercedesnél, több, mint 30 évig kínáltak páratlan hengerszámú motort modelljeikhez. A ‘70-es években már turbóval szerelték fel, majd a C111-es prototípusban sebességrekordokat döntögettek vele, később az S-osztályba pakolták bele (300SD). A Mercedes sokáig elkötelezte magát az előkamrás technikánál, mindig újabb, erősebb változatok érkeztek egy-egy generációváltásnál, az OM605-ös volt az utolsó mohikán, amit 2001-ig forgalmaztak. Még az ezredforduló előtt bemutatták az OM612-est, az első common-railes öthengerest, amit C-osztálytól G-osztályig mindenbe belepakoltak. Ez volt az az erőforrás, ami felkeltette az AMG figyelmét, a 2002-ben bemutatott C 30 CDI-t úgy reklámozták, mint a világ első turbódízel sportautója.

Mercedes C30 CDI AMG

Ha egy Merci hátulján egyszerre van CDI és AMG felirat, akkor hajlamos vagy arra következtetni, hogy a módosítások kimerülnek az optikai cicomázásban, vagy esetleg „felirat-tuning” áldozatául esett szerencsétlen gépjármű. A C30 CDI esetében nem így volt, a németeket a motorba is belenyúltak, a 2,7-es egység lökettérfogatát 3,0 literre növelték, nagyobb turbót és hűtőket szereltek a különleges modellbe. A változtatásoknak hála a teljesítmény 168-ról 228 lóerőre növekedett, de az 540 Nm-es csúcsnyomaték talán még ütősebben hangzik. Ezekkel a számokkal túllicitálta a 320 CDI értékeit, a 400 CDI után ez volt a második legerősebb dízelmotorja akkoriban a Mercedesnek. Kizárólag 5G-Tronic automatával lehetett kérni, a 0-100-as tempóhoz így 6,8 másodpercre volt szüksége, végsebességét pedig 250 km/óránál korlátozták.

Futóművét is megerősítették, hogy kielégítse a dinamikus vezetési stílusú kuncsaftok igényeit, a C32 AMG alkatrészeit kapta meg. 17 colos alufelnikkel és egy különleges body-kittel szerelték fel a sport-dízelt, ezek szériafelszereltségben jártak az autóhoz. A C-osztályt mindegyik karosszériaváltozatban lehetett kérni ezzel a motorral, nem csak a kombit, de még a csapotthátú „Sportcoupe”-t is.

Mercedes C30 CDI AMG

Ezredforduló környéki dízelhez képest nagyon tisztességes számokat produkált a 30 CDI, de menetteljesítményekben nem tudta hozni az S4 és az M3 szintjét, holott majdnem ugyanannyiba került (mai árfolyamon számítva 19 millió Ft volt az alapára). 2 millióval többért már ott volt a C32 AMG kompresszoros benzinessel, így nagyon kevesen vásárolták ezt a különleges autót. Megkockáztatom, hogy forgalomban még sose láttam ilyet, de a német használtautó-piac sem dúskál dízel AMG-ben, alig van fent pár darab. Cserébe viszont egyáltalán nem drágák, 5000-10000 euró között mozognak állapottól függően. Nem lehet rossz választás olyanoknak, akik szeretnének egy megbízható, mérsékelt fogyasztású sportos autót, amivel alkalomadtán lehet komoly tempókat is menni. Arról meg nem is beszélve, hogy ilyen modellt azelőtt sosem gyártott az AMG, és valószínűleg már soha nem is fog. Már ennek a tudata is megér ennyit.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Audi RS6, BMW M5, Mercedes E63 AMG
2012. szeptember 06.
A V10-es, V8-as szívómotor már a múlté, legalábbis felső-középkategóriában. De az RS6, az M5 és az E63 ezen generációi még megmutatták, ki az úr a háznál!
Kémfotókon a négyajtós Mercedes-AMG GT
2017. május 09.
Kéretlen kamerák előtt pózolt végre a Panamera egyik legnagyobb ellenfele, a Mercedes-AMG GT, amiben a V8-as mellett hibrid motor is megbújik majd

További hírek