DTM promótere bemutatta egy forradalmian új elektromos versenyszéria jövőképét.
A jövőben elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás rendszer válthatja fel a jelenlegi meghajtást. Az embereket pedig robotok a boxutcában, ahol nem csak kerekeket, hanem akksit is cserélnek majd.
Az elmúlt 35 évben a rajongók milliói voltak kíváncsiak a DTM-re szerte a világon. Népszerűsége nem véletlen, hiszen Európa egyik vezető túraautó bajnokságában hatalmas csaták és hihetetlen technikai megoldások voltak mindig is. A széria indulói már távol állnak az utcai társaiktól, a karosszéria nagy része szénszálból készült, korszerű aerodinamikával rendelkezik és 600 lóerő körüli turbós erőforrásokkal látták el őket.
Az ITR most egy új elektromos meghajtású sorozatot vízionált, amely a DTM mellett működhet és példátlan lehetőséget kínál a gyártóknak a jövő nagy teljesítményű elektromos autóinak tervezésére és fejlesztésére.
A koncepció két különféle energiaforrást vízionál, a rendes akkumulátorok mellett üzemanyagcellás technológiáról is szó esett, amely a hidrogént elektromos energiává alakítja.
A boxkiállások szintén forradalmian újak lennének, az emberek helyett nagy ipari robotok cserélnék le a kerekeket, valamint az autó alvázában található akkumulátort vagy hidrogéntartályt is cserélnék. Egy 40 perces verseny során minden autónak kötelező lenne az akkupakkcsere, hogy a futam második felében is tudjanak harcolni és ne a takarékoskodásé legyen a főszerep.
A jövő elektromos versenyautói 1 000 lóerő körüli teljesítményt és 321 km/órás végsebességet érhetnek el.
"Ez egy bátor és innovatív koncepció. A távoli jövőbe kell tekintenünk, ha meg akarjuk tervezni a motorsport jövőjét, ehhez pedig alternatív hajtásrendszerekre van szükség. Mivel nyilvánvaló, hogy azok a gyártók, akik szerepet vállalnak a motorsportban, egyre inkább az alternatív hajtáskoncepciókra összpontosítanak" - mondta Gerhard Berger, az ITR elnöke.
2019-ben a DTM bevezette a hatékony, nagy teljesítményű négyhengeres turbómotorokat, amelyek teljesítménye 600 lóerő. A sorozat megkezdte a környezetbarát, nagy teljesítményű robbanómotorok bevezetését és megvizsgálja a fenntartható, környezetbarát technológiákat. Ennek következő lépcsője a hibrid éra 2022-es bevezetése.
Az ITR elképzelése szerint a teljesen elektromos sorozat a DTM betétfutamaként fog debütálni. A közeljövőben számos kulcsfontosságú szállítóval közösen dolgozik a részletesebb megvalósíthatósági tanulmány kidolgozásán. Egyetlen beszállítótól vennék például az akkupakkot, ez biztosítaná a technikai paritást és a hatékony költségkontrollt, valamint a költségek megosztását és a fejlesztés minimalizálását.
Egy ilyen hatalmas projekt megvalósítása elsősorban három tényezőtől függ:
- Műszaki megvalósíthatóság: Az elérhető különböző technológiákat egyensúlyba kell hozni egy versenysorozat követelményeivel.
- Pénzügyi életképesség: Meg kell állapodni az összes új szabályozás maximális összegéről, amely nem lehet túl sok, mivel az hosszabb idő alatt térülne meg és elriaszthatja a leendő indulókat.
- A rajongók, gyártók és szponzorok érdeke: Minden változtatásnak a sport és az érdekelt felek érdekeit figyelembe véve kell végre hajtani. Ha megvan a közös jövőkép, akkor meg lehet tenni a következő lépést.
Kiemelkedő lehetőség a DTM-mel való partneri kapcsolat, mivel a bajnokság elég népszerű Európában, így marketing szempontból értékesebb és a műsorszórási lehetőségek is szélesebb körben elérhetővé válnak.
Az ITR víziója kvantumugrást jelent a motorsport számára, amely jelentős technikai és szervezeti kihívásokkal, valamint lehetőségekkel jár. A ma vázolt versenyszéria a gyártók számára tökéletes platform lehet a jövő szériaautóinak fejlesztésére és a technológiák megvalósítására.
„Habár a hibrid és az elektromos járművek már megvetették lábukat a piacon, úgy gondolom, hogy eddig nem volt valóban új és inspiráló koncepció. A világszerte működő motorsport-rajongók milliói mellett most már számos olyan autóipari társasággal és beszállítóval beszélgetünk, akik szeretnének jobban bekapcsolódni a motorsportba. Ezzel a projekttel meg akarjuk mutatni, hogy nyitottak vagyunk a jövőbeni dolgokra, és hogy valami újat kínálunk a világ gyártói számára" - mondta Gerhard Berger.
Én úgy gondolom, hogy éppen itt az ideje egy komolyabb elektromos szériának, mert ugyebár törekvések vannak, de korántsem olyan komoly, még a Formula-e sem mint a Berger által felvázolt jövőkép. A DTM mellett lehet létjogosultsága, de ahhoz, hogy teljesen kiváltsa, még kell pár év. Kíváncsian várom a további híreket a szériával kapcsolatban.