2019. április 23. | 14:12

Sebastian Vettel nevéhez egy negatív rekord fűződik, Jenson Button viszont 6 boxkiállással is képes volt futamot nyerni

Talán a statisztikusokat és a Száguldó Cirkusz rajongóit gyakran jobban érdeklik a rekordok, mint magukat a versenyzőket. A következő összeállításban olyan csúcsokat olvashatsz, melyek akár az idők végezetéig megdönthetetlennek bizonyulhatnak.

Leggyorsabb büntetés – Sebastian Vettel, 2006

Sebastian Vettel több Forma-1-es rekordot is tart. Van köztük azonban egy olyan is, mellyel biztosan nem büszkélkedhet. A 2006-os Török Nagydíj első szabadedzésén hajtott ki a pályára, miközben átlépte a boxutcában megengedett sebességet. Így hát 6 másodperccel a garázs elhagyása után máris büntetésben részesült. 

Legtöbb egymást követő feladott verseny – Andrea de Cesaris, 1985-86

Összesen 147 versenyt volt kénytelen feladni pályafutása során, nem meglepő, hogy ő tartja a legtöbb egymást követő kiesés rekordját. De Cesaris látványos baleseteiről vált híressé. Mivel a modern korszak autói elég megbízhatóak, nagy a valószínűsége annak, hogy ez a rekord kiállja az idő próbáját. 

Legtöbb boxkiállás egy futamgyőztes részéről – Jenson Button, 2011

Az egyszeres világbajnok brit pilóta nem kevesebb mint 6 alkalommal látogatott a boxutcába a 2011-es Kanadai Nagydíjon. Button előbb defektet, majd egy áthajtásos büntetést kapott, ezeken kívül még négyszer találkozott szerelőivel. A McLaren versenyzője azonban nem adta fel, keresztülszáguldott a mezőnyön, majd az utolsó körben megelőzte Sebastian Vettelt is, ezzel pedig a sportág történetének egyik legvalószínűtlenebb győzelmét aratta.

Dobogós helyezések százaléka egy idényen belül – Michael Schumacher, 2002

A 2000-ben és 2001-ben megszerzett világbajnoki címek után a Ferrari és Michael Schumacher új szintre lépett. A 2002-es idényben a német legenda mind a 17 futamot követően felállhatott dobogóra. Ez Lewis Hamiltonnak azóta már háromszor sikerült, ám a versenynaptár bővítésének köszönhetően ma már nem 17 futamot rendeznek egy évben, így a brit pilóta mutatója nem 100%-os. 

A legnagyobb különbségű futamgyőzelem – Stirling Moss, 1958

Jackie Stewart és Damon Hill ugyan nyertek futamot két teljes kör különbséggel, a legnagyobb előny mégis Sir Stirling Moss nevéhez fűződik. 1958-ban, az 50 körös Portugál Nagydíjon, a brit pilóta 5 perc 12,75 másodperccel előzte meg a második helyen célba érő Mike Hawthornt, a Ferrari versenyzőjét. 

Legkevesebb autó a pályán a verseny leintésekor – 3, 1996 Monaco

Számos balesetnek, és meghibásodásnak köszönhetően sorra hullottak ki a versenyzők az 1996-os Monacói Nagydíjon. Michael Schumacher, Damon Hill, Mika Häkkinen, illetve Jacques Villeneuve sem tudta teljesíteni a versenyt. A kaotikus futamon végül Olivier Panis karrierje egyetlen győzelmének örülhetett. Mögötte mindössze ketten – David Coulthard és Johnny Herbert – látták meg a kockás zászlót. A hivatalos eredménylistán negyedikként szerepel az a Heinz-Harald Frentzen, aki a versenyt a boxutcában fejezte be. 

A legszorosabb befutó – 0,01 másodperc, 1971 Olaszország

A legszorosabb befutót az 1971-es Olasz Nagydíj közönsége láthatta. A BRM pilótája, Peter Gethin mindössze egy századmásodperccel előbb haladt át a vonalon, mint a March versenyzője, Ronnie Peterson. Ezt a rekordot szinte lehetetlen megdönteni.

A legkevesebb rajtelsőség egy világbajnoki címmel végződő szezonban – Denny Hulme 1967 & Niki Lauda 1984

Mindkét pilóta pole pozíció megszerzése nélkül tudott világbajnok lenni az adott szezonban. Mivel az időmérős lebonyolítás lényege, hogy a legjobbak csatázzanak az első rajtkockáért, ez a rekord is örökre fennmaradhat. 

Legkisebb különbség egy időmérőn – 0,000 másodperc, 1997 Európa Nagydíj

Az 1997-es Európa Nagydíj időmérője példátlan és egyben megismételhetetlen helyzetet produkált. Jacques Villeneuve, Michael Schumacher és Heinz-Harald Frentzen egyaránt ezredmásodpercre azonos, 1,21,072-es legjobb köridővel rendelkezett. Hármuk közül végül Villeneuve indulhatott az élről, hiszen ő futotta meg először a körét. Ilyen, amikor szó szerint semmi nem választja el egymástól a versenyzőket. 

A legidősebb F1-es világbajnok – Juan Manuel Fangio, 1957

A legendás argentin 46 évesen szerezte meg ötödik világbajnoki címét. A Forma-1-es pilóták ma már a legfiatalabb pontszerző, a legfiatalabb dobogós, vagy a legfiatalabb futamgyőztes rekordjára törnek, így Fangio csúcsa egy ideig biztosan nem lesz veszélyben.

  • Címkék:
  • F1