2019. április 23. | 14:32

A nagy sikert aratott Postás Pat című mesesorozat híres szállítójárműve elevenedik meg a Renault EZ-Flexben

Patrick, a postás (későbbi nevén Postás Pat) mesés kalandjai 1981-ben kezdődtek a brit tévécsatorna, a BBC adásában. A sorozat nagy sikert aratott a Duna az M2 és a Minimax tévécsatornát néző magyar gyermekek körében is. A sorozat hazai vonatkozású történelmi sikerét az M2 tévécsatornán élte meg, ugyanis ez volt az ország első jelnyelven leadott sorozata. Most a Renault is történelmet írhat, hiszen az új kisteherautója nagyon hasonlít a mesebelire.

A postás egyenjárgányok kultikus autói jellemzően a brit királyi posta (Royal Mail) és az amerikai posta (US Post Service) flottája alkotta. Azonban manapság rohamos ütemben növekszik az e-kereskedelem, ami komoly piaci növekedést hoz a kiszállítást végző járművek gyártói számára is.

A Renault EZ-Flex napjaink célszerszáma a csomagszállítás terén. 2019-ben persze nem elég csak arra koncentrálni már, hogy megfelelő mennyiségű csomag férjen el egy városi használatra alkalmas mérettel bíró teherautóban, ezzel a Renault is tökéletesen tisztában van. Ez a megelevenedett kis meseautó a városi kézbesítéssel járó szállítmányozás minden aktuális elvárását kiszolgálja majd. 
A teljesen elektromos meghajtású EZ-Flex a gyártói ígéret szerint „autonomous and connected”, azaz önálló és összekapcsolt vezetési élményt nyújt majd. Végig gondolva a töltési hálózat kiépítettségi szintjének jelenlegi állapotát, az önállósággal szerintem lesznek még bajok.

A Renault elképzelése a manapság olyan divatos connected, connectivity kifejezésekkel egy árnyalattal többet jelent, mint a már alapelvárásnak számító okostelefon és infotainment egyszerű kapcsolata. Mivel egy munkaeszközről beszélünk, a gyártó elmondása alapján a rendszer olyan kiegészítő információkat raktároz majd el mint a helymeghatározás, megtett kilométer, a hatótávolság, a raktér nyitások darabszáma, sebesség és megállások. Teszi mindezt annak érdekében, hogy adatokat gyűjtsenek a napi használati szokásokról.

A következő két évben különféle szakemberek, vállalatok, városok és települések számára teszik elérhetővé a típust, a használat közben begyűjtött adatokat a Renault fogja feldolgozni. Ezeket az információkat a Renault bizalmasan kezeli majd,  kiértékelésük segítségével a jövőben érkező kisteherautói maximálisan segítik majd a kiszállítást végző személyzetet. Tekintettel arra, hogy az Amazonon napi félmillió csomagot értékesít, elkél a segítség a kézbesítés területén.

A Renault EZ-Flex már túl van a tervezőasztalon, jelenleg közel 100 kilomérteres hatótávolsággal rendelkezik, ami kétszer annyi, mint az átlagos helyi kézbesítés napi távolsága a városi kiszállítás területén. A kis postás kocsi igencsak városbarát paraméterekkel rendelkezik, fordulóköre is alig 4,5 méter. Hossza 4 méter alatt van, csak 165 centiméter széles és 1,9 méter magas. A teherautós méretekhez képest aprócska kiszállító eszköz belső kihasználhatósága miatt rendesen meg lehet pakolni, elfér benne 3 köbméternyi elektromos roller, rengeteg kütyü az eBayről vagy esetleg néhány Trónok Harca Monopoly is.

A 3 ezer literes raktér nem hangzik valami nagy durranásnak, de kicsit másként fest ez a számadat, ha belegondolsz abba, hogy az autó alig nagyobb, mint egy VW Polo. Az ilyen paraméterekkel rendelkező kiszállító járművekre nagy szükség lesz a jövőben, a Renault kutatásai szerint ugyanis, 2050-ben négyszer annyi szállítmányra kell felkészülni, mint manapság. Elnézve a világ e kereskedelmének fejlődését, ez a növekedés nem is elképzelhetetlen.

Vajon brit Royal Mail-t és a USPS-t követve a Magyar Posta is fog egyszer ilyen egyen autókkal közlekedni?