2023. január 24. | 17:09

Innentől a szélvédő nem csak egy darab üveg lenne, hanem egy intelligens és méregdrága felület.

Egy új és modern rendszerrel könnyítenék meg az éjszaka és a korlátozott látási viszonyok között gyakran vezető sofőrök dolgát az amerikaiak. A General Motors (GM) szélvédőn alkalmazott aktív kiterjesztett valósággal segítené ezeket az embereket.

A rendszert az Amerikai Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalánál (United States Patent and Trademark Office (USPTO)) US 11,557,234 B1 számon jegyezték be, innen vették észre először a GM legújabb fejlesztését. Ebből is látszik, hogy az amerikai vállalat komolyan gondolja a fejlesztést és lát benne jövőt.

A rendszer lényege az, hogy folyamatosan figyelné a szemből érkező járművek fényszóróit és egy bizonyos, előre beállított fényerősségnél aktiválja magát. Ilyenkor a megfelelő pontokon tompítja a beérkező fényt, ezzel nem csak a vakítást, de a tükröződés lehetőségét is visszaszorítja a rendszer.

Az egész szisztéma alapja a kiterjesztett valóság, amivel a szélvédő teljes felülete egy nagy, átlátható monitorként tud működni, ami az előttünk lévő utat és eszközöket is felhasználja képalkotásra. Korábban egyébként többen is fejlesztettek már ilyen rendszert, a Mercedes S-osztály legújabb változatában is elérhető.

A rendszerrel egyébként elkerülhető, hogy másodpercekig ne az utat figyeljük azért, mert elvakít a szemből érkező jármű fényszórója. Okozhat ilyen problémát egy rosszul beállított fényszóró, egy magasabb építésű autó, akár egy teherautó vagy busz, sőt ködlámpa is lehet vakító.

Akármikor is jelenik meg a technológia a GM első prémium modelljeiben, mindenképpen figyelmet érdekel. A rendszer nem csak biztonságosabbá teszi a vezetést, de az utazási élményt is forradalmasíthatja.

Ezzel együtt érdemes figyelni a technológia hátulütőire is. Ezzel a rendszerrel a szélvédő nem csak egy üvegdarab lesz, hanem egy elengedhetetlen alkatrésze egy számítógépnek, így a cseréje is jelentősen drágább lehet majd.

Bár ez nem jelent gondot egyelőre, hiszen a technológia vélhetően olyan luxusautókban kezd majd, ahol nem jelent gondot a pénz, azonban egy ártalmatlan kavicsfelverődés is okozhat majd szemmellátható javítási költséget. Hasonló ez, mint egy sima szélvédő és egy fűtőszálas szélvédő cseréje közötti költség különbség, csak arányaiban még jóval drágább lehet.

Depositphotos