2021. augusztus 30. | 14:19

A francia márka meglepődött a Latin NCAP értékelésén.

2019 októberében a romániai Mioveni üzemben gyártott második generációs Duster a Latin NCAP tesztjén tisztességes, négycsillagos minősítést kapott. A megfizethető árú kis SUV gyártása azóta Brazíliában, a São José dos Pinhais-i üzemben is megkezdődött, ezért a Latin NCAP megismételte a tesztet, mert kíváncsi volt, hogy tapasztalhatók-e különbségek a két autó között.

A Brazíliában gyártott Duster megbukott a Latin-Amerikára és a Karib-térségre vonatkozó új autó értékelési programban. A kis méretű autó a frontális ütközés szimulálása után baljós jeleket produkált, többek között ezért kapott 0 csillagos értékelést a teszten. A vadiúj Renault Duster az oldalütközésnél felborult, ami nem esett jól a B-oszlopnak, ennél a résznél a kocsi egyik ajtaja még ki is nyílt.

A Latin NCAP azt mondja, hogy a két változat közötti egyik legfontosabb különbség az, hogy a gyémánt emblémát viselő modellből hiányoznak a széria oldalsó karosszéria- és oldalsó fejvédő légzsákok. A rendkívül népszerű szabadidő-autó a felnőtt utasok védelmére 29,47 százalékos, a gyermek utasok védelmére 22,93 százalékos, a gyalogosok védelmére 50,79 százalékos, a biztonsági asszisztensre pedig 34,88 százalékos értékelést kapott.

Az üzemanyag-szivárgást különösen problémásnak tartja a Latin NCAP, ezért arra kérte a Renault-t, hogy hívja vissza az összes Brazíliában gyártott, második generációs Dustert. Az autógyártó figyelmét az oldalütközésnél kinyíló ajtó problematikájára is felhívták, ha ezt nem oldja meg a cég, akkor a legrosszabb szcenárió szerint baleset esetén valaki akár ki is repülhet az autóból.

A gyalogosbiztonság értékeléséhez használt jármű egy román gyártású Duster volt, és a Latin NCAP szerint a Brazíliában gyártott változatnal más az első része, ami befolyásolhatja az eredményt. A Dacia Dustert 2017 végén értékelte az Euro NCAP, és háromcsillagos minősítést kapott.

A Motor1 felvette a kapcsolatot a Renault-val, és az autógyártó váltig állítja, hogy a most leértékelt Duster megegyezik azzal, amelyik 2019 végén négy csillagot kapott, ez mindenképp érdekes színezetet ad a történetnek. A portál megjegyezte, hogy a Renault Duster szigorúan megfelel az előírásoknak azokban az országokban, ahol forgalmazzák, sőt, bizonyos szempontból túl is szárnyalja azokat, hiszen olyan biztonsági felszerelésekkel (pl. holttérfigyelő rendszer, rámpaindítás-asszisztens) is rendelkezik, amelyek a törvény szerint nem kötelezők.

Akkor miért a mostani 0 csillagos értékelés?

Azt tudni kell, hogy a Latin NCAP 2020 októberében szigorított az általa támasztott követelményeken, a latin-amerikai piacokra szánt Suzuki Swift ferdehátú és szedán karosszériaváltozata is nulla csillagot kapott. Tehát ami 2019 októberében még okés volt, az most már nem fér bele annyira, de ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a Renault Dacia közlekedésbiztonsági szempontból veszélyesnek számít.