2024. január 15. | 14:50

A Tesla mellett immáron a Volvo is kényszerszünetet tart európai gyártóüzemében.

Az Izrael és Hamász közötti háború októberi kirobbanása óta a jemeni húszi lázadók többször is támadásba lendültek a Vörös-tengeren közlekedő kerekedőhajók ellen. Ezért több cég úgy döntött, amíg nem javul a helyzet, nem kockáztatják a legénységet és a rakományt, vagyis egyszerűen leálltak a szállítással.

Elsőre azt gondolhatnánk, ez ránk semmilyen hatással nincs, pedig nagyon is fontos hajózási útvonalról van szó. Mostanra kiderült, hogy több autógyártó termelékenységét negatívan érinti a konfliktus.

Először a Tesla jelezte, hogy berlini gyárát két hétre kénytelen lesz január végével leállítani, mert addigra fogynak el létfontosságú alkatrészek. Most azonban a Volvo is hasonló sorsra jut, igaz rövidebb időre kell csak felfüggesztenie termelését.

A svédek belga üzemét ezen a héten állítják le három napra, így hatalmas fennakadást ugyan nem okoz a vörös-tengeri incidens, hosszú távon a fogyasztók ihatják meg a leállások levét. A CNN szerint a többek számára létfontosságú hajózási útvonal hosszabb ideig tartó fenyegetettsége nagy mértékben árt a világgazdaságnak, ami újabb inflációt idézhet elő.

Márpedig az Irán által támogatott húszik addig terveznek az agresszióval, míg Izrael véget nem vet a gázai támadásoknak. Ehhez azonban minimum egy – jelen helyzetben elképzelhetetlen – tűzszünetre lenne szükség.

A Volvo egyébként azért tart mindössze három napos kényszerszünetet, mert partnerei más útvonalon juttatják el a szükséges alkatrészeket a genti gyárhoz. Ezek amúgy sebességváltók, amik nélkül aligha működik egy autó – szemben a Teslával, amely a Covid okozta chiphiány idején kihagyott néhány nem nélkülözhetetlen elemet járműveiből.

A berlini Tesla-gyár termelékenysége temérdek Ázsiából származó alkatrésztől függ, így az amerikai cégnél nem olyan egyszerű megkerülni minden szükséges elemmel a konfliktust. A kéthetes leállás a logisztikai újratervezéssel megnövekvő időt takarja tulajdonképp.

Volvo