2023. április 25. | 18:03

Megérkezett a W214-es széria.

Ahogy felgyorsult a világ, a gyártók is olyan félelmetes tempóban dobálják a modellfrissítéseket. Hiszen nem egy öreg autó a most futó Mercedes E-osztály, ha ránézünk. A vonalai elegánsak, korszerűek és új hatást keltenek.

A beltér friss és letisztult, amilyennek egy modern Mercedestől várnánk. Pedig 2016 óta a piacon van és manapság 6 év nem is egy rövid modellciklus. Persze volt benne egy ráncfelvarrás 2020-ban, de a W213 kódjelű E-osztály most mégis kifut.

Robosztus de elegáns

Helyette itt a W214, ami a legendás E-osztály hatodik generációja. Bár ezt ma már sokkal finomabb élekkel, de még mindig megtartották a klasszikus formát, amiben a német gyártó annyira jó. Hatalmas, tömbszerű oldalfelület, amiből árad a masszivitás, mégsem otromba, hanem finom és elegáns vonalakkal dolgoztak.

Forrás: Mercedes

Ezzel szemben az autó orra igazán mérges és olyan németesen agresszív lett. Főleg az új lámpatestek szembetűnőek és az apró Mercedes-csillagokat rejtő hűtőmaszk, ami generációról generációra egyre nagyobbra nő. Alatta viszont a légbeömlő egyértelműen az előző E-osztályról érkezett, de még agresszívabbá és hangsúlyosabbá tették.

Hátul is talán inkább a lámpák lettek megjegyezhetőek különleges formájukkal, amik magukba foglalják a híres háromágú csillagot is. A dizájn azonban hamisítatlan Mercedes, mintha az S-osztály lejjebb költözött volna egy kategóriával.

Teletömték funkciókkal

Belülről is ismerős ez a dizájn, viszont ez már nem az S, hanem az EQS és EQE modellekből. Ugyanúgy végigvonul egy hatalmas tábla belül, ami magába foglalja a középkonzol táblagépét és opcionálisan akár a jobbegyen ülő elé is tehetünk egyet. Viszont itt ebbe a csoportba nem integrálták bele a műszercsoport kijelzőjét, az még mindig külön táblára került, így kicsit meg is töri a beltér harmóniáját.

Forrás: Mercedes

Ezek mellett felfrissült a Mercedes fedélzeti számítógépeinek softwere is, mely az E-osztályban egyre több funkcióval kecsegtet. Opcionális a kiterjesztett valóság alapú navigáció, ami lényegében egy különösen intelligens head-up display. Emellett egy kamerát is kapott a középkonzol, így akár online meetinget is letudhatunk az autóban.

További frissítés a technikában, hogy az új E-osztály megkapta a digitális kulcsot is. Ez azt jelenti, hogy Apple iPhone vagy Watch készülékekkel is ki tudjuk nyitni autónkat, sőt akár 16 ember is birtokolhatja a digitális kulcsot egyszerre. Nekik könnyedén átküldhetjük AirDrop vagy iMessage funkciókon keresztül is, így nincs többé probléma a kulccsal.

Frissült a technika

Rengeteg új extra funkció került még a beltérbe, de a technikát sem hanyagolták el. Mindjárt ott van az extraként kérhető Mercedes AIRMATIC légrugós adaptív felfüggesztés a kellemesebb futásért. Hogy emellé még jó fordulékonyság és kanyarképességek társuljanak, elérhető a modellbe az aktív hátsókerék-kormányzás is.

Érdekes, de az új E-osztályba már nem vásárolhatunk sima belső égésű motort, csak mild és plug-in hibrid kiviteleket. A most beharangozott hat hajtásformából három előbbi, míg három utóbbi megoldást kapja meg. Jó hír viszont, hogy egyelőre nem tűnnek el sem a hathengeres, sem a dízelmotorok.

Forrás: Merecdes

Az alapváltozatokat az E 200 és E 220 d kivitelek jelentik majd. Előbbi egy 204 lóerős, turbós benzinmotorral szerelt rendszer, amelyhez csatolják a 48 voltos hibrid technikát. Ez további majdnem 23 lóerőt ad a hajtáshoz és 205 Nm nyomatékot. Persze igazi jelentősége a fogyasztásban lesz majd, mint az ilyen mild hibrid rendszereknél ez megszokott.

Ugyanezt a hajtást rácsatolják egyébként az E 220 d jelű kivitelre is, ami szintén egy 2,0 literes, négyhengeres turbómotor, csak dízel. Ez már 197 lóerővel és 440 Nm nyomatékkal tekeri majd az alapfelszereltséget jelentő 9 fokozatú automata váltót és természetesen még mindig a hátsó kerék hajt, hacsak nem rendeljük meg a 4MATIC rendszert az E 220 d-hez - ez a harmadik mild hibrid kivitel.

Már ezek a számok sem rosszak, ám ott vannak még az erősebb plug-in hibrid rendszerek is. Ott a jelölés E 300 e-vel kezdődik, ehhez tartozik még egy E 300 e 4MATCI kivitel is, összkerékhajtással.

Ezekben még mindig a kétliteres, négyhengeres turbómotor dolgozik 204 lóerővel, azonban csatoltak hozzá egy 129 lóerős villanymotort is, aminek van további 440 Nm nyomatéka. Ezzel az autó akár elektromosan is tud mozogni, a WLTP szerint pedig akár 100 km megtételére is képes önállóan a 25,4 kWh-s akkumulátorral. Ezt egyébként 55 kW-os töltőről 30 perc teletölteni és újra van 100 kilométernyi elektromos hatótávunk a belső égésű motor mellett.

Forrás: Mercedes

Ha a rendszer teljesítménye fontosabb, akkor szimpatikus lehet a 6,4 másodperc körül futható 0-100-as sprint és a 236 km/óra körüli végsebesség. Bár ezekben a számokban jobb lehet az E 400 e 4MATIC kivitel, amelynél a villanymotor ereje bár maradt, a belső égésű motor már 252 lóerő és 400 Nm nyomaték leadására képes. Ezekkel a számokkal már 5,3 másodperc alatt van meg a 100 és 250 km/óráig gyorsulhatunk.

Ezekhez persze a Mercedes telepakolta az új E-osztályt a legmodernebb vezetéstámogató és biztonsági elektronikákkal, hogy véletlenül se szaladjon ki a kezükből a ménes. Különböző szenzorok, radarok és kamerák sora segít abban, hogy ne okozzunk galibát és a bevásárlóközpont szűk parkolójában is egyszerűbb legyen a dolgunk.

Még nincs vége

Ez E-osztályhoz klasszikusan nagy motorválaszték volt mindig is, így most sem fognak leállni ennél a hat kivitelnél. Érkeznek majd ugye a beígért hathenegresek és a komolyabb dízel hibrid kivitelek is. Aztán valószínűleg nem kell majd sokat várni a kőkemény AMG modellekre sem, amik a típus csúcsát képviselik majd.

Emellett lesznek még más karosszériaformák, hiszen az E-osztály elengedhetetlen eleme egy kombi létezése, viszont más a helyzet a kupé és a kabrió modelleknél. Hiszen ezek kifutnak az E-osztály neve alól és a C-vel együtt más néven folytatják majd, még ha a nevük egyezik is.

Mercedes