2023. augusztus 10. | 10:36

A BMW a városok légszennyezése miatt aggódó maffiózókra és politikusokra is gondolt, hiszen az elektromos i7-esből is készítettek páncélozott kivitelt.

Mintha egy véres leszámolás áldozata lenne, úgy néz ki a BMW 7-es modellje, ám a csúnya külső teljesen sérülésmentes belsőt rejt, köszönhetően a VR9 védettségnek. Íme a világ első páncélozott elektromos autója, az i7 Protection.

A luxusautók piacán a páncélozott modelleknek is van létjogosultsága, méghozzá az olyan országokban veszik őket kifejezetten nagy számban, ahol az általános személy- és vagyonvédelem nem mondható kifinomultnak. Több neves gyártó portékáját lehet kapni utólag átalakított változatban, de vannak, akik saját kézbe veszik a dolgokat. Ilyen márka a BMW, ahol az új 7-es (G70) sorozat öltött magára páncélruhát a BMW Protection kezelésében.

A modellcsalád rögtön kiérdemelte a VR9, vagyis az egyik legmagasabb ballisztikai tanúsítványt, amit civil négykerekű kaphat. Majd ezt bizonyítandó, szétlőttek egy példányt, amely ugyan elsőre csúnyának tűnik, valójában csupán felületi sérüléseket szerzett. A belső tér teljesen érintetlen, újszerű állapotban maradt, az autó pedig szükség esetén továbbra is üzemképes lenne.

A BMW németországi, Dingolfingban található gyára készíti a páncélozott 7-est, és a jó hír, hogy nem csak a „klasszikus”, belső égésű motorral szerelt, hanem a villanyhajtású i7-es is megkapja a biztonsági felszerelést, így a környezetükért felelősséget érző, ám biztonságukért aggódó személyeknek sem kell tovább hezitálniuk, hogy mire ruházzanak be. Azt már csak halkan jegyezzük meg, hogy a BMW i7 Protection lett az első, teljesen elektromos páncélozott villanyautó a világon.

Tették a mérnökök mindezt úgy, hogy az avatatlan szemek számára semmi feltűnő nincs, holott akár 7.62 x 54 mm R peremes puskatölténynek is ellenáll a bajor limuzin - ilyen töltény kell például a Dragunov mesterlövészpuskába vagy a PK Kalasnyikov géppuskába (az AK-47 nagytestvérébe). Persze nem csak körbe, hanem alul-felül védett a kasztni, így a benzines változat üzemanyagtartályát sem érheti károsodás, de a 20”-os alufelnikre került Michelin PAX defekttűrő abroncsok is elbírják a golyózáport, így még teljes nyomásvesztés esetén is képes 80 km/órás sebességgel haladni a bajor tank.

Spéci modell révén a rendelhető extrák között többek között mindig friss levegőt biztosító szellőzőrendszert, kézi és automata üzemmódban is működő tűzoltóberendezést, rádió adó-vevőt és biztonsági vészvillogó lámpákat találni – utóbbiakat vízbe süllyedés vagy nagy füst esetére a könnyebb megtalálhatóságért.

Az M70-es motorkonfigurációt használó i7-es példány 550 lóerőt és 744 Nm csúcsnyomatékot képes előállítani két villanymotorjából, amellyel a nagy tömeg ellenére is képes 9 másodperc alatt álló helyzetből 100 km/órára gyorsulni, míg végsebességét 160 km/órában korlátozza az elektronika. A hivatalos fogyasztási adatokat nem tudni, de a BMW állítása szerint nagyjából 30 kilowattórás átlagra lehet számítani, ami a 101,7 kWh-s akkucsomag nettó kapacitását figyelembe véve körülbelül 330 km-es hatótávot jelent.

Az árazás – ahogy az ilyen biztonságot képviselő autóknál lenni szokott – teljes mértékben titkos, és a különféle extrák értékeit is csak a rendelés során lehet megismerni. Mindenesetre a BMW magyar konfigurátorában megtalálható „egyszerű” i7 M70 alapára sem csekély a maga 66 millió forintjával, így biztosan komoly összegre kell készülnie az új tulajdonosnak.

BMW