2019. augusztus 19. | 12:50

Ugyan még létező dolog, de egyre ritkább a V12, ebben a három részes írásban olyan utcai autókat találsz, amelyeket a legendás tizenkét hengeres éltet.

Szomorú, de igaz, hogy a következő években a gyártók biztosan nem fognak fejleszteni a tizenkét hengeres egységeken, mivel mindenki az elektromobilitásra fekteti a nagyobb hangsúlyt.

Az első részben egészen messzire visszanyúltam, hiszen minden 1915-ben kezdődött. Ezután kimaradt pár évtized ebből a listából, majd az 50-es évek első felétől a 80-as évek közepéig áttekintettem a legjobb V12-essel rendelkező modelleket. Ebben a részben az 1990-es éveket veszem gorcső alá.

BMW 850 (1990)

Az E31-es BMW tizenkét hengeres erőforrását sokan kritizálták, ugyanis hajlamos volt a melegedésre és egyéb problémák is jelentkeztek. A kasztni viszont kétség kívül remekre szabott. A 850-es 4,4 literes V8-asát nagyon eltalálták, addig az 5 literes V12 nem volt túl jó konstrukció. A 850 CS-ben található 5,6 literes tizenkét hengeres igazi ritkaságnak számít.

Bugatti EB110 (1991)

A Bugatti mindig azoknak az embereknek a márkája volt, akik nem érik be csupán a tökéletessel, az EB110 pedig tökéletesen megfelel ennek. Ettore Bugatti születésének 110. évfordulójára készült az összkerekes EB110, melynek motorházteteje alatt egy négy turbóval szerelt 550 lóerős V12 lapult. A 0-100 sprintet 3,2 másodperc alatt teljesítette.

Mercedes S600 (1991)

A hírneve ellenére a Mercedesnek nem volt korábban tizenkét hengeres erőforrása, először 1991-ben az S600-ba pakolták, amely nem tudott vetekedni a 8-as BMW-vel, így a 750i vetélytársa lett. Az ebben található motor később a Maybach-ban is visszaköszönt.

McLaren F1 (1992)

Elérkezett a 90-es évek Autója, a McLaren F1, amelyből összesen 106 darab készült beleértve a prototípusokat és a pályára szánt példányokat is. A BMW V12-ese pedig csaknem 400 km/óráig repíti a kasztnit. Eddig nem készült még hozzá hasonló autó.

Ferrari F50 (1995)

Ezen a ponton eltérek a forrástól, ugyanis az eredeti listában nem kapott helyet a Ferrari F50. Helyette viszont felvették a Vector M12-őt és a Lister Stormot. Lássuk be ezek annyira fontos mérföldkövek mint az F50. Alapját a négyszeres Forma-1-es világbajnok, Alain Prost V12-es erőforrással szerelt versenyautója képezi.

Toyota Century (1997)

Abban az évben a Toyota Century volt az egyik legérdekesebb autó, ami legördült a gyártósorról. Az első modellek V8-assal érkeztek, majd 1997-ben született meg az 5 literes V12-essel szerelt módozat, amely az egyetlen japán tizenkét hengeressel szerelt autó.

Aston Martin DB7 Vantage (1999)

Az eredeti Aston Martin DB7 kompresszoros sor hatos blokkal volt szerelve, amely 335 lóerőt adott le. 1999-ben azonban minden érdekesebb lett, amikor a DB7 Vantage az 5,9 literes V12-esével szabályosan berúgta az ajtót. Ez 85 lóerővel erősebb volt az elődnél. A 2002-ben debütált DB7 GT már 435 lóerő leadására volt képes.

Pagani Zonda (1999)

Az argentín Horacio Pagani által alapított cég az 1999-es Genfi Autószalonon mutatta be a Zonda C12-őt, amely azonnal elragadtatta a nagyérdeműt. Több féle motorral szerelték, a kínálatban a 6 literes, a6,9 literes és a 7,3 literes V12 is szerepelt.

Az utolsó részért látogass vissza holnap az Alapjárat weboldalára!

Az autós világ további híreiért pedig nézd meg az Alapjárat megújult hírműsorát!