Őszinte leszek. Annyira nem szeretem az AMTS-t, ahogy az idei, 2022-is is kicsit szájhúzással kezdődött számomra. Persze egy-egy ínyencség előbukkan, de mondom a tuning legegyszerűbb és leglustább receptjét: nagy felni, ültetés (talán air ride), polír. Kész a tuningolt autó, mehet is az AMTS-re. Ha 3-as vagy 4-es golf, esetleg BMW, az nagy előny, de bármilyen tucatautó megfelel. Meg is van a kiállítás nagy része, érted már a problémámat?

Persze a célközönség széles, próbál mindenkit kiszolgálni, de tényleg kettes Lagunát meg dízel Passatot kell nézegetnem egy autó-motor tuning shown? Megveszem a Golfra a BCKYRD matricát, meg a Dont Touch My VW matricát - hú, de nagyon kreatív. Aztán lehet, hogy én várok túl sokat, persze volt autó bőséggel, ami megragadta a fantáziámat és azokban éreztem, hogy itt kezdődik a tuning. Nézzünk is ebből kettőt, amiknek jól kifaggattam a gazdáit.

Egyszer régen BMW 318i, ma már 12 hengeres, 320 lóerős szörny

A BMW sportos belépőszintű szedánja volt évekig, emellett egy jó autó az E36-os 3-as BMW. Még emlékszem, amikor a telepi tunerek aggatták rá a nagy lököst, a nagy felnit és fúrták a kipufogót, persze messze nem sportolási célzattal, meg kellett jelenni. Aztán megöregedett időközben az E36, ma az utód E46 vette át a helyét és ugyan a lerúgott darabok még fillérekért futó múmiák, a szépek vágyott youngtimerré értek, jogosan.

BMW AMTS
A Royal Motorsport standján kiállított kék E36 sem tűnt kivételnek. Persze volt rajta egy tisztességes méretű felni, dehát az AMTS-re be sem engednek 20” alatt, nem tűnt semmi extrának. Sokküllős kialakításával takarta a hatalmas fékeket, amik árulkodtak volna a technika komolyságáról és a gyárinál alacsonyabb hasmagasság sem volt gyanús. Aztán egyszer csak hideg, fehéres, mesterséges fény érintette meg a motorteret és belémfagyott a szó.

BMW AMTS

Talán az keveseknek mond valamit, hogy M73-as motor, az viszont beszédesebb, hogy 12 henger és közel 5,4 literes lökettérfogat. A kis 3-as BMW-be a nagytesó, az E38-as 7-es motorját feszegették bele, de cipőkanállal. A gyári 318i jelzés sajnos nem maradt, hiszen egyszer ez az autó négyhengeressel működött, ma viszont egy, a hathengereseknél nem sokkal nehezebb - ez már könnyűfém blokk -, 322 lóerős, 490 Nm-ert tudó motor tekeri a kasznit.

Az automata váltó szintén a 7-es BMW-ből került át, onnantól a hajtás viszont az E36 M3-é, hogy bírja a megnövekedett teljesítményt. Ahogy faggattam az autó gazdáját, egyáltalán nem bántja a hatalmas motor a kis testet és az erősebb hajtás is jól tűri a nagyobb tüdőt, viszont nem maradt el a kínos kérdés sem, hogy mi volt az indíték? 

Kevés észszerű magyarázat van erre, ahogy a tulajtól is csak annyi érkezett, hogy szeretett volna valami őrültséget és lám, sikerült. Ezzel együtt egy nagyon igényes őrültség lett, mert nem csak belelógatták a motort, ment vele a komplett elektromos rendszer, a vezérlő még mindig azt hiszi, hogy egy 7-es BMW-ben van.

BMW AMTS

Meglepő módon a vázat nem, de a komplett első bölcsőt át kellett alakítani és ezzel együtt a 3-as BMW futóműve is ment a kukába, a 7-esét kellett használni. Itt további probléma, hogy utóbbi 5-5 centivel szélesebb oldalanként, így egyedi futóműalkatrészekkel és felnikkel érték el az autón a sleeper hatást. Tehát ha csukva van a motorháztető és nem jár a motor, ez továbbra is csak egy 318i, egészen kellemesen jó állapotban.

Picit érdeklődtem az építők jövőbeli terveiről, hiszen ez az autó nem utcai boltbajárós, hanem kőkemény gyorsulási versenygép, amivel Tökölön többször is bizonyítottak már, még kupát is hoztak el a kategóriájában. Az első lépés biztosan a vezérműtengelyek módosítása lesz, ami izgalmas munka lehet egy ilyen motornál. Messze nem biztos, de tervben van az autó nitróval való felszerelése, ha esetleg kevés lenne a teljesítmény. Hogy mi a kívánt teljesítmény, amit elérnének? A válasz egyszerű volt: az összes!

8 évesen kezdte a driftet, 11 éves kora óta versenyzik, most 13

A drift külső szemlélőnek sokszor egyszerűnek tűnik, hiszen csak nyomkodja a gázt, meg ellenkormányoz. Ez persze messze nem igaz, egy meglehetősen kemény és embertpróbáló sport, amit nehéz szépen csinálni. Csak álltam a lelátón és bambultam a versenyzőket, ahogy az üvöltő gépekkel és visító gumikkal olyan légiesen mozognak, mintha felhőket lökdösnének.

BMW AMTS

Minden indulót felkonferáltak valamilyen szinten, a legmeglepőbb mégis az volt, amikor kiemelték, hogy az egyik versenyző csupán 13 éves. Visszagondolva 13 évesen LEGO kamionokat építettem és szigorúan napi egy órára odaengedtek a családi számítógéphez, hogy oktató játékokkal játszak. Eszembe sem jutott volna, hogy autót vezetek, nem hogy egy többszáz lóerős, ordító gépsárkánnyal kenjem a gumit az aszfaltra, egészen elképesztő, amit Miklós Ricsi ebben a korban leművel a BMW E46-osával.

BMW AMTS

A szülei 8 évesen fizették be egy drift autóba, persze akkor még csak mint utas, de ott elszakadt valami. Beleszeretett a műfajba és a lehetőségek adottak voltak. Elkezdett gyakorolni egy E36-os BMW-n, ami már akkor sem volt gyári állapotban, de nem volt olyan erős, mint a jelenlegi. Olyan 11-12 éves korában kezdte el versenyszinten űzni a driftet, jelenlegi autója pedig egy E46-os 3-as BMW.

A motor a bajor márka kedvelői körében jól ismert 3,0 literes sorhatos, de ezt még megfejelték egy combosabb turbóval, így lett 440 lóerő és cirka 600 Nm. A versenyzéshez a felesleget kiszórták belőle, csak a legfontosabb dolgok maradtak és persze a biztonsági felszerelések, mint a bukócső.

BMW AMTS

Hasonlóan könnyen mozgatja a pályán az autót, mint a többiek, ami számomra azért elképesztő, mert tudom, hogy ehhez szükség van egyféle fizikumra, reakcióképességre és finommozgásra. Ha csak magamra gondolok vissza 13 évesen, ezek mindenképpen elismerendő dolgok részemről és én csak szurkolni tudok a továbbiakban.

Igásló Volkswagenből telepi tuner, majd dédelgetett vitrinautó

Vonzódom a pickupokhoz, de nem csak akkor, ha nagyobb, mint öt méter és minimum két tonna. Ahogy a Fiat Stradát és a Skoda Feliciát is tudom szeretni, a Volkswagen Caddy nyitott platós változatát is elfogadnám, főleg, ha az első generációról van szó. Ha ezt még kellő szépérzékkel és igényességgel meg is építik, egyenesen a vesémet adnám érte. Na, pont egy ilyen autót találtam, hozzá illően kedves történettel.

VW AMTS

A tulaj azt mondta, hogy az autó története hosszú és izgalmas, persze sajnos nem a jó értelemben. Egy 1984-es példányról van szó, tehát majdnem negyven éves és ezidő alatt rengeteg tulajdonosa volt, sokszor nem megfelelő bánásmódban részesült. Eleinte munkásautóként használták, ugye aminek tervezték és az 1,6 literes szívódízel ebben társ. A világból kimennek ezek az autók minimális törődéssel megspékelve, csak aztán jött a telepi tuner korszak.

Ami ma a reszelt Astra, ős-Swift vagy a kályhacsöves Civic, az volt pár éve a Caddy is. Kifordított acélfelni, feleslegesen nagy kidörgő és egyéb nyalánkságok, miközben a technika és a szerkezet rohamosan pusztult. A tulaj szerint ezzel volt a legtöbb munka, amikor hozzá került az autó. A múlt nyomainak eltüntetése és helyreállítása embertpróbáló feladat, de látta a Caddyben a lehetőséget és nem adta fel.

VW AMTS

Erősáramú-berendezés szerelő, kaptam a választ arra a kérdésre, hogy mivel foglalkozik az autó gazdája, hiszen ahogy mesélte, mi mindent csinált meg a saját két kezével, csak kerekedett a szemem. Mindent autodidakta módon tanult meg, persze a kárpitos munka vagy a lakatolás, esetleg fényezés már nem otthon történt, de ezen kívül ami belefért, azt otthon végezte el.

A motortérben sok átalakítás nem történt, nem is kellett, hiszen ez egy showcar, ennek elég az 1,6 literes szívódízel, főleg, hogy már motorcsere is volt az autóban. A legenda szerint víz és olaj nélkül is kimegy a világból, persze ennél az autónál ez véletlen sem eshet meg, hiszen már gondos kezekben van. A futóművet teljesen rendbe tették és egy komolyabb ültetőszettel megspékelték, hátul pedig megfordították a laprugókat, úgysem lesz már telepakolva tartósan a plató, mint régen.

VW AMTS

A beltérben az ülések a legszembetűnőbbek, hiszen az állítható combtámaszos Recaro üléseken retró Porsche huzat van és a kormány is kellemesen klasszikus megjelenésű Nardi fa-koszorús darab. A belső kényelmet fényesebb nyári napokon egy kézzel kalapált vörösréz napellenző segíti, de ha mégis átmelegszik a kasztni, egy swamp cooler felel azért, amit ma klímának nevezünk.

Természetesen ezt is a tulaj készítette üvegszálból és műgyantából, ráadásul benne lehet az iparban, mert AMTS előtt egy héttel jutott eszébe, mégis itt van és állítólag működik. Klasszikus és hiteles forma, anno Bogarakon lehetett látni ilyen kiegészítőt, ez elviselhetőbbé tette a nyári meleget.

VW AMTS

A platón egy hasonló gondossággal megépített Simson Schwalbe állt azonos dizájnnal, de a páncélja nagy része nélkül. Ebben is rengeteg munkája van a tulajnak, a lámpák tartókonzoljait, a diófa taposót és a lézervágott lemezeket is ő tervezte meg és készítette el, így sokkal személyesebb az egész. Viszont figyel a részletekre, mert a motor restaurálva lett, mindenhol az eredeti csavarok tartják egyben és elmondása szerint tíz perc alatt vissza tudná alakítani gyárira. Ez fontos szempont volt az építésnél, bár egy projektjármű valójában sosem készül el igazán, ki tudja, mit hoz a jövő.

VW AMTS

Ha már a jövő, akkor megkérdeztem, hogy milyen átalakítások kerülnek még a Caddy-Schwalbe párosra? Bár konrkétan a Caddyn lesznek kisebb átalakítások a kicsit USA- stílus elérése érdekében, de engem a végső megálmodott összkép fogott meg igazán. Egy hosszú kabinos, platós Volkswagen T3 lenne a harmadik tag, aminek a platóján a Schwalbe pihen, utána pedig utánfutón következik a Caddy. Mivel a T3 a tervek szerint nagykabinos, így a hobbi és a család is tökéletesen megfér egymás mellett.