A hengerenként 26,5 milliós Cadillac roadster – 1931 Cadillac V16 Fleetwood Roadster az RM Sotheby’s aukcióján

Közzétéve:
2019-09-01, 08:50

Az RM Sotheby’s aukciós ház monterey-i árverésén 1,46 millió dollárért, vagyis megközelítőleg 423,7 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy 1931-es Cadillac Series 452 V16 Roadster

Ha rendszeresen követed írásaimat, észrevehetted, hogy az utóbbi időben inkább csak klasszikus autók típusleírásairól tettem közzé cikkeket. Úgy éreztem, ismét itt az ideje valamilyen veterán aukcióról szót ejteni, és elkezdtem bújni a netet.

Miközben keresgéltem a témák között, rátaláltam egy 1931-es roadster kivitelű Cadillac V16-ra, ami az 1991-ben alapított RM Sotheby’s aukciós ház monterey-i árverésén 1 millió 457 ezer 500 dollárért, vagyis egész pontosan 423 millió 741 ezer 399,56 forintnak megfelelő összegért talált új gazdára. Ha kicsit elvonatkoztatsz, veheted úgy is, hogy egy hengerenkénti 26,5 milliós kocsiról van szó. De mi kerül egy 88 éves használtautón majdhogynem fél milliárd forintba? Olvass tovább és derítsd ki Te magad!

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, elölnézet, oldalnézet, balról1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, elölnézet, oldalnézet, balról

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
A Cadillac Series 452 gyártása 1930-ban kezdődött és 1937-ig tartott

Korábban már olvashattál tőlem az 1930-tól 1937-ig szerelt, gyári nevén Cadillac Series 542-ről, ismertebb nevén egyszerűen csak Cadillac V16-ról, de pár szóban azért összefoglalom a történetet. Az egész az 1920-as évek Amerikájában kezdődött, mikor a Cadillac ismét bele szeretett volna vágni egy újabb 10+ hengeres modell szerelésébe. 1926-ban a cég vezérigazgatója és az anyavállalat General Motors főtervezője Európába utazott, hogy ihletet merítsenek.

A kiruccanás 2 új luxusautó piacra dobását eredményezte. 1930-ban a Cadillac palettája a Series 542 „V16”-tal és a Series 370 „V12”-vel bővült. Mindkettejük neve a motor lökettérfogatának köbhüvelykben kifejezett mértékéből ered. Ez előbbi modellt Fleetwood néven is szokták emlegetni, s őt tekintjük az első Cadillac Fleetwoodnak. De miért is fontos ez egyáltalán?

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, oldalnézet, balról
A 3,7 méteres tengelytáv egy 5,6 méteres teljes hosszt eredményezett

Az automobilitás hajnalán ha egy pénzes vásárló megrendelte új autóját, lényegében csak egy motorral és a legszükségesebb műszaki szerkezetekkel felszerelt alvázat kapott. A Cadillac esetében azért érdemes erről szót ejteni, mert a cég szerződést kötött a Fleetwood nevű vállalattal, így ha a vásárló nem akarta személyesen intézni autója további szerelését, a Cadillac tovább küldte saját megbízottjához. Ennek eredménye, hogy a GM luxusmárkája nagyobb haszonra tett szert, míg a dollármilliomos mindenesét megkímélte egy plusz feladattól. Európában ez a „trend” nem kapott szárnyra, még az olasz luxus netovábbját jelentő Isotta Fraschini esetén sem.

1931 Cadillac Series 542 V16, Fleetwood embléma, oldalnézet, jobbról
Ez a 400+ milliós Cadillac V16 is a Fleetwoodnál nyerte el végleges formáját

A Cadillac Series 542 esetében az autó tengelytávja és teljes hossza a széria termelése során többször is változott. A képeken látható modell egy korai példány, melynek tengelytávja 3 759 mm, teljes hossza pedig 5 652 mm. Ez az autó is a Fleetwood műhelyében nyerte el végleges roadster formáját.

De hogyan is néz ki egy Series 452 roadster testközelből? Nézd meg a videót és járd körbe Te magad!

1931 Cadillac Series 542 V16, fekete roadster, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról

1931 Cadillac Series 542 V16, fekete roadster, fém műszerfal, elölnézet, oldalnézet, jobbról, közelítve
Az 1930-as évek felhozatalához képest nagyon is jól felszerelt műszerfalat kapott

Ahogy a képeken is láthatod, az autó restaurálása során a tulaj nem sajnálta a pénzt. Minden egyes apró részletében egy új autó hatását kelti, ami meglátszik a bőr üléseken, újra krómozott gombokon és műszerfalon, nem is beszélve a gyári megjelenésű óracsoportról.

A V16 műszerfala a korszak autóihoz képest kifejezetten informatívnak számított. A legtöbb személyautó műszerfala akkoriban többnyire kimerült a sebességmérőben, ám a V16 többek között analóg órát és hőfokmérőt is kapott. A műszerfal tetején elhelyezkedő 2 kis „szarv” valójában olvasó lámpák voltak. Ezek a műszerfalba rejtett, henger alakú világító testek voltak, amiket a „gomb” kihúzásával lehetett bekapcsolni. Akkoriban ezeket „map lights”, vagyis térkép olvasó fényeknek nevezték, és kizárólag a legdrágább autók kellékei között szerepeltek.

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, nyitott motortér, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A „V” alakban elrendezett 16 henger 7,4 liter lökettérfogattal bírt

Ahogy láthatod, ennek a 88 éves Cadillac-nek az esetén a motortér és a motor minden egyes részlete egy mai autóhoz képest egész díszes és jól áttekinthető. Ennek oka, hogy akkoriban az autó részben egy áhított műtárgy is volt, s elvárásnak számított, hogy nem csak erős, de első ránézésre is tetszetős legyen.

A 452-es esetén a motorválaszték mindösszesen csak egy lehetőségből állt, ami egy 7,4 literes, 16 hengeres V-elrendezésű OHV erőforrás volt, ami a hátsó kerekeket hajtotta. A termetes motor 175 lóerő leadására volt képes, melyhez egy 3 sebességes kézi padlóváltó csatlakozott, melynek mind a 3 előremeneti fokozatát szinkronizálták – ez akkoriban kiütötte a wow faktort!

Sajnos kifejezetten erről az autóról nem találtam semmilyen felvételt, de ha érdekel milyen is testközelből egy majdhogynem 6 méteres benzines hintó, nézd meg a RidesWithChuck videóját egy szintén 1931-es, ám limuzin kivitelű modellről:

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, nyitott rumble seat, elölnézet, oldalnézet, balról
A „rumble seat”a korai roadsterek nélkülözhetetlen kelléke volt

A korai automobilok számos olyan formatervi jellegzetességgel bírtak, amiket a hintóktól, szekerektől örököltek, viszont a mai autókon már egyáltalán nem figyelhetőek meg. Ilyen apróság például a roadsterek esetén a csomagtartóból nyíló plusz üléssor. Sajnos erre a „jelenségre” magyarul nem ismerek és nem is találtam kifejezést a pótülésen kívül, így az angol megfelelőjét fogom használni. E nyelvben amúgy 2 kifejezés is létezik rá. A britek „dicky seat”, az amerikaiak „rumble seat” néven emlegetik.

Eredete a nemesi hintókra vezethető vissza, melyekre gyakran szereltek egy plusz üléssort, amin a cselédek utaztak. Ennek társadalmi státuszt közvetítő szerepe is volt: a járókelők láthatták, hogy Őnagysága megengedheti magának, hogy egyszerre több szolgálót is furikázzon.

Az autók idején a rumble seat szerepe megváltozott. Főképp roadsterek csomagterébe szereltek egy plusz üléssort arra az esetre, ha a sofőrnek kettővel több utast kellett szállítania. A trendet Európában is alkalmazták, és nem korlátozódott a luxusautók piacára.

Most, hogy röviden összefoglaltuk az autó fontosabb részleteit, derítsük ki, mi is került ezen az autón több mint 423 millió forintba!

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról, kastély háttér
Ennek a V16-os roadsternek az eredeti ára $5.750 volt, ami 12 darab T-modell árával volt egyenértékű

Ahogy fentebb már említettem, a képeken látható Cannon Smoke „színkóddal”, magyarul „ágyú füst” fantázianévvel ellátott roadster az RM Sotheby’s monetery-i árverésén 1 457 500 dollárért, vagyis megközelítőleg 423,7 millió forintért került kalapács alá. Ehhez sokban hozzájárul az autó kimagaslóan jó állapota, a típus „ritkasága”, és, hogy az elmúlt 88 év alatt alig volt pár tulajdonosa.

További fontos szempont, hogy az autó teljes életútját dokumentálták, számtalan eredetiséget igazoló papírral, nyomtatvánnyal rendelkezik, és, hogy több Concours d’ Elegance-n is dobogós helyen végzett. Az autó megrendelése idején 5 750 dollárba került, ami a Sotheby’s számításai szerint 2016-ban 80 000 dollárnak, vagyis 23,7 millió forintnak felelne meg.

1931 Cadillac Series 452 V16, bal első lápma és nűtőrács, elölnézet, döntve, balról
A megrendelő a roselandi Dairy Farm tulajdonosa, Floyd E. Becket volt

A roadster története 1930. január 2-án kezdődött, mikor Floyd E. Becket, a New Jersey állam béli roselandi Dairy Farm tulajdonosa leadta rendelését a newark-i Uppercu Cadillac szalonban. A Becket családnak már korábban is volt Cadillac-je, amit az is bizonyít, hogy a megrendelés magába foglalta, hogy az új autó lehajtható teteje azonos legyen a lecserélni kívánt modell tetőívével.

Floyd több extrát is rendelt 452-eséhez, mint például az ajtók bőrborítására szerelt bőr tároló rekeszek, a géptesten kívülre elhelyezkedő dupla pótkerék, faküllős kerekek, és számtalan tartalék alkatrész.

1931 Cadillac Series 452 V16, hűtőrács és „V16” embléma, elölnézet, szemből, ráközelítve
Az autó 1986-ig a Cunningham Múzeum gyűjteményének tagja volt

A család 1948-ban túladott a fenevadon, és a korszak trendje szerint egyik alkalmazottjuknak adták el 400 dollárért. Ezt követően a Friendly’s gyorsétterem lánc társalapítójához, S. Presley Blake-hez került, aki igazi autórajongó volt. Blake végül 1959-ben elcserélte Briggs Cunninghammel egy 1914-es Rolls-Royce-ra. Cunningham a motorsport és yacht versenyzés mellett nagyteljesítményű autókat is gyűjtött, így nem is volt kérdés, hogy megtartja a V16-ost.

A fekete sportautó 1986-ig a Kaliforniában található Costa Mesa városában fellelhető Cunningham Múzeum állandó tagja volt, majd az intézmény bezárása után a világhírű gyűjtőhöz, Miles Collierhez került.

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete, bal első sárhányó és lámpa, ráközelítve, döntve balról
A V16-n szinte alig kellett javításokat végezni, többnyire eredeti állapotú

Annak ellenére, hogy az autó lassan megkezdi a „9. X-et”, a javítások és restaurálás mértéke szinte elenyésző. Az ’50-es években újra festették, majd a Sotheby’s műhelye pár apróbb tényezőt átdolgozott az autón.

Szinte hihetetlen, de az autó minden egyes fém alkatrésze és felülete eredeti, nem is beszélve arról, hogy a faanyagot / -berakást nem kellett utólagosan pótolni. Még a motort is az eredeti, 88 éves dugattyúi hajtják, és a motorházat lefogó szíjak is 1931-es gyári tartozékok!

1931 Cadillac Series 452 V16, fekete roadster, elölnézet, szemből
Ez a Series 452 roadster több Concours d’ Elegance-n is dobogós helyen végzett

A majdhogynem ½ milliárdos árcímke talán legsúlyosabb indoka, hogy az autó több Concours d’ Elegance rendezvényen is dobogós helyen végzett. Az Elegance amúgy egy több országban, Magyarországon például Balatonfüreden megrendezett esemény, ahol a veteránrajongók egy világszínvonalú zsűri előtt bemutathatják saját klasszikusaikat.

Ez a Cadillac például 3 ilyen rendezvényen ért el helyezést. Először a 2001-es Pebble Beach-in 3., majd 2012-ben második helyen végzett saját kategóriájában. A 2006-os Amelia island-i találkozón 1. helyezést ért el, míg a Classic Car Club of America a maximálisan elérhető 100 pontból 98,5-tel értékelni, így 2010-ben megkapta a CCCA Senior kitüntetését.

1931 Cadillac Series 452 V16, ezüst műtőrács és orrdísz, elölnézet, oldalnézet, balról
Mit gondolsz, Te befektetnél egy 16 hengeres roadsterbe?

Ez az 1931-es Cadillac roadster kimagasló példája az igényesen restaurált és nagy becsben tartott veterán autóknak. Bár a 423 milliós ár elegendő lenne ahhoz, hogy egy 85 autóból álló Skoda Octavia flottát rendelj, nem mondható el róla, hogy pénzkidobás volt megvenni. Egy ilyen nagyszerű autót nem csak nézni jó érzés, de tudathatod a többi gyűjtővel is, hogy komoly veterán rajongó vagy.

Mit gondolsz, ha Neked is maradna hó végére annyi, hogy befektess a történelem e mozgó monstrumába, Te licitáltál volna rá, vagy maradtál volna inkább egy hitvány Rolls-Royce-nál? További képekért és információért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

További autós hírek

November 24-én (vasárnap) az M0-s szigetszentmiklósi csomópontja térségében, az M1-es autópálya felé vezető oldalon, két sávon egy közel két kilométeres…

A felvételen látható teherautó sofőrje feltehetően nem az útra koncentrált ugyanis eléggé későn sikerült észrevennie, hogy megállt előtte a sor.…

A DK-s Vadai Ágnes tett fel egy nagyon fontos kérdést a belügyminiszternek „Miért segédmotoros kerékpár az elektromos roller? Avagy a rendőrség…

“Nem mindennapi lélekjelenlét kellett annak az autósnak ahhoz, hogy megakadályozzon egy gázolást. A férfi szerda éjjel sétált a forgalommal szemben…

Intézkedéscsomagot tett le a  miniszterelnök és a kormány asztalára Lázár János, a nemdohányzók védelméért felelős miniszteri biztos, amiben többek között…

Kapcsolódó írások

1975 Cadillac Eldorado embléma, elölnézet, oldalnézet, döntve balról
2019. szeptember 21.
Az előző évszázadban több gyártó is megpróbálta letaszítani a Cadillac-et a trónról, de mindegyikük terve kudarcba fulladt
Buick Roadmaster woody wagon, bordó, olalnézet, elölről, balról
2019. március 29.
82 500 dollárért, vagyis majdnem 22,5 millió forintért kelt el egy Buick Roadmaster kombi az RM Sotheby’s árverésén. Az autónak nem csak a megjelenése, de teljesítménye és története is különleges
1930 Cadillac Fleetwood V16, kék sport pheaton, animélt, oldalnézet balról
2018. október 30.
A Cadillac V16 Fleetwood az amerikai autózás történetének egyik legmeghatározóbb alakja. Mai hírnevét az 1950-es évek modelljeinek köszönheti, de nem szabad megfeledkezni azok nagyszüleiről sem
1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado