A lapátorrú, 4 hengeres francia nehézvas – 1924 Renault Type NN Labourdette

Közzétéve:
2020-03-07, 09:00

1924-ben a Renault bemutatta a 6 CV sorozat legújabb tagját, a középosztály számára tervezett Type NN-t.

Az I. világháború nem csak a hadiipar fejlődésébe, de a személyszállítás történetébe is hatalmas változásokat hozott. A háborús időszak alatt kifejlesztett technológiák rövidesen beszivárogtak a lakosság mindennapi életébe, melyben az automobilok szerepe egyre csak növekedett. Így született meg például a Renault 1924-től 1930-ig szerelt középosztálynak szánt modellje, a Type NN is.

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, hátulnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
A Type NN a 6 CV család tagjaként jelent meg 1924-ben. A képen: 1924-es Renault Typ NN Town Car

Ahogy a fentebbi bekezdésben írtam, a Type NN-nel a Renault célcsoportja a középosztálybéli felvevőpiac volt. Ez már magában nagy szó, hiszen ha belegondolsz, 10 – 15 évvel korábban az automobile birtoklása még kizárólag a legpénzesebb vásárlók kiváltsága volt.

Persze időközben a mérnökök rájöttek, hogyan is lehet a nyersanyagot olcsóbban előállítani, illetve már az 1900-as évek végén születtek olyan gépkocsik, amiket gyártóik a tömegeknek szántak. Ilyen volt például a Galamb József tervei alapján készült Ford T-modell, vagy a nála kicsivel fiatalabb, ám vele egy lapon említendő angol Austin Seven.

Az NN típusú Renault-ok amúgy a cég „6 CV” jelölésű családjába tartoztak, melyek a 6-os adózási kategóriába estek. Akkoriban még a lóerő után fizetett adó mértékét nem a gépkocsi tényleges ereje szerint, sokkal inkább egy matematikai képlet alapján határozták meg, melynek esetén a hengerek számát és méretét vették figyelembe.

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, oldalnézet, balról, alulról fotózva
Az 1920-as években a gyártók még csak egy „meztelen alvázat” adtak át a vásárlóknak

Manapság már teljesen kézenfekvő, hogy mikor átveszed a szalonban az új autódat, már igazából nem kell vele semmit csinálni, csak egyszerűen örülni neki és elhajtani. A motorizáció hajnalán merőben más volt a helyzet. Mikor a kereskedő értesített, hogy megérkezett az új autód, lényegében egy üres alvázat kaptál, amit a gyártó bár műszakilag készre felszerelt, a géptest teljesen pucér volt, mivel a felépítményt „lespórolták”.

Ennek hátterében az állt, hogy a múlt század elején Európában a sorozatgyártás még csak gyerekcipőben járt, ráadásul jelentősen több formatervi kivitelt alkalmaztak, mint manapság. Ilyen „kihalt vagy ritkán alkalmazott formaterv” például a torpedo, boattail, salamanca, landau vagy landaulette.

Ha közelebbről is megnéznéd ezt a francia csodagépet, less bele a videóba és járd körbe Te magad!

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulról fotózva
A képeken látható Renault Type NN kocsiszekrényét a korszakban nagyon is felkapott Labourdette építette

De mit tehetett a kuncsaft a félkész autóval? Akkoriban Európában is az volt a módi, hogy már az autó megrendelése idején a vásárló lebeszélte egy karosszéria építővel, hogy fejezze be a munkálatokat. Miután a megrendelő átvette a motorizált alvázat, tovább is küldte az építőhöz, aki a legapróbb részletekig felöltöztette az autót.

Ez persze elég macerás, mivel a szállítással és utólagos építéssel sok idő elment, ennek ellenére még a legfinnyásabb tulaj is meg tudott győződni róla, hogy új autója teljes mértékben tükrözi elvárásait és személyiségét.

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, elölnézet, szemből, alulról fotózva
A korszak Renault-jait „Lapát orrúként” szokták emlegetni

A cikk képein látható példány például a párizsi Labourdette munkáját dicséri, ami akkoriban az egyik legelismertebb francia karosszéria építő vállalat volt. Ennek az autónak a formatervét ezen a földrészen landaulette, Amerikában Town Car néven emlegették.

Annak ellenére, hogy a kocsi „meztelenül” került átadásra, a gyártók motorháztetőt mégis adtak az új gépekhez. A 6 CV sorozat erről az elemről kapta becenevét, mivel az orrszerkezet sokak egy lapátra emlékeztetett. Ha ismerős az autó megjelenése, az azért lehet, mert a kortárs Tatrák is ezzel a formatervi megoldással készültek.

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, felülnézet
A Renault NN vezérlőegységei még merőben eltértek a XXI. századi változatoktól

Ha figyelmesen megnézed a fenti képet, láthatod, hogy az NN műszerfala némiképp hasonlít a mai autókéira, ám a gépezet működtetése sokkal nagyobb körültekintést és macerát jelentett. 1924-ben már az autók eljutottak arra a szintre, hogy a gyújtást nem kellett menet közben állítani, ám a szivató és benzincsap állításának feladata továbbra is a sofőrt terhelte.

A vezető oldali ülés lábánál megfigyelhetsz egy gombot a padlón, ami bár nem tűnik fontos elemnek, valójában forradalmasította a mindennapi autózást. Ez pedig nem más, mint egy korai önindító, amire a gyújtás ráadása után rá kellett taposni, hogy elinduljon a motor. Ez a Cadillac által kifejlesztett technológia jelentősen megkönnyítette az autók indítását, mivel helyettesítette a kurblizást, ami nem csak nehéz fizikai munka, de veszélyes is volt!

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, nyitott motortér, elölnézet, szemből

1924 Renault Type NN Town Car Labourdette, bordó limuzin, nyitott motortér, oldalnézet, balról
Az NN-ek egy 951 köbcentis, soros 4 hengeres erőforrást kaptak

Na de nézzük is, mivel dolgozott ez az 1,5 tonna önsúlyt is meghaladó, 3 700 mm hosszú francia masina. Mivel a 6 CV család tagja volt, így az azokban alkalmazott sor-4-es erőforrással látták el, melynek lökettérfogata 951 köbcenti volt.

A motor 15 (11 kW) és 17 lóerős (13 kW) kivitelekben volt rendelhető, legnagyobb sebessége 60 km / h volt. 1928-ban jelent meg az átdolgozott NN2-es változat, ami ugyanezekkel a paraméterekkel már a 70 km-es csúcssebességet is elérte. A váltásért minden esetben egy 3 fokozatú kézi padlóváltó felelt.

De milyen hangot ad, ha felbőg a 4 henger? Nézd meg a videót és derítsd ki magad!

1931 Renault Monaquatre, kék limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról, menet közben alulról fotózva
A Type NN-t a Monaquatre váltotta fel. A képen: 1931-es Renault Monaquatre

A Renault Type NN egy nagyszerű francia autó volt, amit számos olyan technológiai és design elemmel szereltek, ami saját korában csúcstechnológiának számított. Persze az idő felette is eljárt, termelését 1930-ban felfüggesztették. Az utána keletkező űrt a cég elsőként a vele párhuzamosan gyártott Monasix-szel töltötte fel, amit végül az 1936-ig szerelt Monaquatre váltott fel.

Mit gondolsz, ha Te az 1920-as években új autó vásárlásán törted volna a fejed, Te az NN mellett döntöttél volna, vagy valami erősebb, netalán német autót választottál volna? További képekért és részletekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

1919 1924 Hispano-Suiza H6B, salamanca, fekete, oldalnézet, jobbról, RM Sotheby’s
2019. január 09.
A XX. század első felében Európa autógyártói a nemesség igényeit kívánták kielégíteni. Így volt ez a spanyol Hispano-Suizával is, egyik leghíresebb modellje a H6B volt
924 Isotta Fraschini, Tipo 8A, landaulet
2019. július 07.
1924-ben az olasz Isotta Fraschini bemutatta a Tipo 8 utódját, a Tipo 8A-t. Az autó 8 éves gyártása alatt mindösszesen 950 példány készült, ára még a Duesenberg Model J-énél is magasabb volt.

További hírek