Szeresd a kasztnim bébi, avagy TOP 4+1 klasszikus formaterv

Közzétéve:
2019-12-15, 09:44

Az autózás története során a gyártók számtalan formatervet mutattak be, melyek mára már a feledés homályába vesztek. Ma ezekből az elfeledett géptestekből 5-öt ismerhetsz meg

Tegnap miközben az ’59-es Bonneville-ről írtam és a videók között böngésztem, a Youtube valamiért feldobta a Baby Sisters Szeresd a testem bébi c. dalának paródiáját. Kicsit elgondolkodtam, és arra jutottam, hogy miért mindig csak az egyes modellek történetéről és néha – néha egy Top listáról írok, amikor a legfontosabb témát eddig kifelejtettem?

1961 Plymouth Asimmetrica Ghia roadster, tanulmányautó, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról, mezőn
Ma X olyan formatervet mutatok be, amiket már egy jó ideje nem alkalmaznak. A képen: 1961 Plymouth Asimmetrica Ghia tanulmányautó

A szám arra inspirált, hogy ma bemutassak Neked 5 formatervet, melyek saját korukban teljesen megszokottnak, netán menőnek számítottak. A lista persze nem teljes, csak a legmeghatározóbb formatervi megoldásokat fogom ismertetni. A cikk végén szavazz kedvencedre és meg is oszthatod velünk a véleményed! Na de nézzük, melyek is ezek!

Vis – à – Vis

A Vis-à-Vis és Dos-à-Dos a legrégebbi formatervek közé tartoznak. Megjelenésük idejét illetően még nem is autókról, vagy automobile-okról, hanem ló nélküli szekerekről beszélhetünk. Rajtuk még jócskán látszott, hogy a tervezők a korabeli hintókról és szekerekről mintázták őket. De mi is a különbség a 2 megnevezés között?

1897 Vellée Vis-á-Vis, zöld, elölnézet, oldalnézet, balról, ráközelítve
A Vis-à-Vis esetében az utasok „szemben ültek” egymással

A Vis-à-Vis lényegében egy motorizált szekér volt, melynek erőforrása vagy középen az utasok alatt, vagy a hátsó utasok alatt / mögött helyezkedett el. A maximálisan szállítható 3 vagy 4 személy egymással szemben ült, ami pont nem jött kapóra a sofőrnek, mivel a vele szemben ülő utasok kitakarták az út nagy részét.

Persze attól nem kellett félni, hogy hatalmas karambol kerekedik ki egy balesetből, mivel ekkoriban a ló nélküli szekerek még elég erőtlenek voltak. A képen látható 1897-es Vellée kreatív módon a karosszéria elrendezéséről kapta a nevét. A 2 hengeres, 2 230 köbcentis erőforrás csupán 4 lóerő leadására volt képes. Idővel megjelentek a zárt utasterű modellek is, mint például az 1905-ös Baker Electric Coupé.

Dos – à – Dos

Benz Dos-à-Dos, fekete-fehér kép, oldalnézet, jobbról, tele utasokkal
A Dos-à-Dos modelleken az utasok egymásnak háttal utaztak

Miután a manufaktúrák rájöttek, hogy nem igazán szerencsés, ha az utasok kitakarják az utat, némileg változtattak a konstrukción. Az utasokat a sofőr üléspadja mögé ültették, így jóval könnyebb volt látni a szemből érkező „forgalmat”. Eleinte a hátsó utasok menetiránynak ellentétesen foglaltak helyet, majd valamikor az 1900-as évek végén őket is menetirányba állították. Ekkora született meg a mai autók legkorábbi elődje.

Természetesen még ekkor sem beszélhetünk száguldásról, a ló nélküli szekerek továbbra is hatalmas motorokat, ám kevés lóerőt birtokoltak. A fenti képen látható Benz Dos-à-Dos 1 720 cm3-es erőforrása percenként 940-et fordult, és 5 lóerős volt. Legnagyobb sebessége 35,41 km/h volt. Ebben az időszakban még bőven jelen voltak a gőzautók, mint a De Dion Bouton La Marquise, melyek egyik utolsó példányát 1,25 milliárd forintért árverezték el!

Phaeton

A Phaeton megnevezésről utoljára a Volkwagen luxus limuzinja esetén hallhattál, bár a modellnek annyi köze van a megnevezéshez, mint Kispolszkinak a V8-hoz – semmi. A kifejezés egy könnyűsúlyú, 2 üléssorral felszerelt hintó nevéből ered, melynek nem volt rögzített teteje. Ennek a kistestvére volt eredetileg a spyder, mely csak 1 üléssort kapott.

1934 Packard Eight, sötétkék phaeton, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról
A Phaeton lényegében a „kabrió limuzin”. A képen: 1934 Packard Eight Phaeton

Bár az 1900-as évek végén az autók elnyerték mai formáikat, a hintók öröksége még bőven tovább élt. Ha nagyon egyszerűen fogalmazzuk meg, a Phaeton nem más, mint egy kabrió limuzin. Egy hagyományos szedántól igazából annyiban tértek el, hogy tetejüket le lehetett hajtani. Emellett tengelytávjuk és teljes hosszuk egyezett a zárt tetejű modellekével, annyi pluszt nyújtottak, hogy a targatetőt le lehetett hajtani.

1941 Buick Roadmaster, piros Paheton, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A Phaeton a gazdagság jelképé vált. A képen: 1941 Buick Roadmaster Phaeton

Annak ellenére, hogy a ’10-es években már megjelentek a zárt fedelű gépjárművek, a Phaetonok a ’40-es évek végéig jelen voltak. Ennek oka, hogy a kiviteli forma státuszszimbólummá vált, és többnyire a módosabb rétegek vásároltak.

Az amerikaiak nem nyugodtak bele a formaterv eltűnésébe, ők az ’50-es évek B-oszlop nélküli modelljeit, mint pl. A Mercury Montclairt is, így nevezték. A kivitelt Európában „Tourenwagen”, azaz túrakocsi néven emlegették.

1966 Lincoln Continental, vajsárga Phaeton, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról
Később főleg elnöki autókat szereltek nyitott kabrióként. A képen: 1966 Lincoln Continental Phaeton

A Phaetonok 2 további alcsoportra bonthatóak, landaulette-re és salamancára, de ezekkel egyelőre ne foglalkozzunk. A lényeg, hogy miután a népek ráuntak a kabrió limókra, többnyire már csak elnöki és parádés kocsikat szereltek lehúzható tetővel. Ide tartozott például Hitler kedvence, a Mercedes 770K (W150), vagy Kennedy Lincolnja, amiben lelőtték. A formaterv utoljára 1961-ben került sorozatgyártásba, mikor a Lincoln előállt az ikonikusan öngyilkos ajtós, elektronikus tetővel ellátott Continentallal.

Ha nem hiszed, hogy ilyen létezik, nézd meg, hogy az alábbi videóban szereplő ’67-es Continental limuzin hogyan hajtogatja a tetejét!

Victoria Kupé & Kabrió

A Victoria formaterv egy relatív rövid életű design volt, melyet az Art Deco, azaz a ’30-as évek idején alkalmaztak először, ám a ’40-es évekre már el is tűnt. Az ebben a stílusban szerelt gépek inkább műalkotások, mintsem funkcionális járművek voltak, melyeket csak a leggazdagabbak engedhettek meg maguknak.

1933 Marmonn Sixteen, világoskék Victoria Coupé, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról
A Victoriák aránytalanul alacsony üvegfelületeket kaptak. A képen: 1933 Marmonn Sixteen Victoria Coupé

A Victoriák 2 kivitelben érkeztek: kupé és kabrió. Mind a kettőn megfigyelhető, hogy nem csak a szélvédő, de az oldalsó ablakfelületek is aránytalanul kicsik a képtesthez képest. Ennek oka, hogy a kocsiszekrénynek a lehető legsportosabb megjelenést kölcsönözzék. Sok esetben a hátsó utasok saját ablakot sem kaptak, ami egy újabb jelenség, az „opera ablak” megszületéséhez vezetett.

1933 Packard Twelve, fekete Victoria Kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról
A hátsó utasok nem mindig jutottak napfényhez. A képen: 1933 Packard Twelve Victoria Convertible

A Victoria kivitelek még abban a korszakban születtek, mikor a csupasz alvázat a megrendelő szállíttatta a saját megbízású karosszéria lakatosához. A kivitelt főképp az USA-ban kedvelték, és elég kevés példány készült belőle. Főképp ultra – luxus modellek kaptak ilyen lapos tetőt, mint a Cadillac V16, Packard Twelve vagy Duesenberg Model J.

Buborékautó

A buborékautók megjelenése a mikroautók elterjedésével fonódik össze. Miután a németek elvesztették a II. világháborút, a gyártók szinte sehogy sem tudták eladni autóikat. Így született meg a motorok és autók közti átmenet, a mikroautó, ami lényegében egy rögzített fedéllel ellátott kisautó volt, mely erőforrása alig volt nagyobb pár 100 köbcentinál.

BMW Isetta, piros – fehér, elölnézet, oldalnézet, balról, ráközelítve
A BMW Isetta a legismertebb buborékautók egyike volt

A buborékautók értékesítése jelentősen javított az NSZK autóparkján. De mégis mi a különbség a buborék- és mikroautók között? Az utóbbi főképp a géptest méretére utal, melyet Japánban nagyjából a német értékesítésekkel egy időben kezdtek meg. Az ázsiai országban „Kei car” néven vált ismertté. Legismertebb példája az 1960-as Mazda R360 és Subaru 360.

Az előbbi modellek annyiban különböznek az utóbbiaktól, hogy jelentősen nagyobb üvegfelületeket kaptak. Ennek az a háttere, hogy kevesebb fémet kellett az egyes autókra elhasználni, így a termelés olcsóbb volt. A fémet plexivel helyettesítették, ami már akkoriban is igen olcsó volt.

1958 Messerschmitt KR200, piros, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról, ráközelítve
A buborékautós témát a Messerschmitt vitte a legmesszebbre. A képen: 1958 Messerschmitt KR200

Nem is kétség, hogy az olasz alapokra épített BMW Isetta a valaha gyártott legismertebb európai buborékautó, ám mégsem Ő volt az, aki a leginkább kimaxolta a témát. A korábban vadászgépeket szerelő Messerschmitt a Heinkelhez hasonlóan kisautók szerelésébe vágott, mivel a győztek hatalmak megtiltották az NSZK-nak a repülők termelését.

A Messerschmitt KR200 nem csak, hogy hatalmas ablakfelületeket kapott, de lényegében a géptest teljes felső része hajlított plexiből készült! De mégis hogy’ néz ki élőben ez a 3 kerekű vadászgép? Derítsd ki a videóból, vagy keresd fel a kapcsolódó írásomat!

Buick Y Job, fekete, Buick tanulmányautó, elölnézet, oldalra döntve, balra
A folytatásban további elfeledett kivitelekkel ismerkedhetsz meg. A képen: 1938 Buick Y Job tanulmányautó

Ma láthattál 5 olyan formatervet, melyeket a gyártók már évtizedek óta nem alkalmaznak. A folytatásban további öttel ismerkedhetsz meg. Addig is írd meg, neked melyik a kedvenced és szavazz a Neked legszimpatikusabb kivitelre!

További autós hírek

Nagyon sok esetetről tudunk, ahol a lakók konkrétan megmondják: “Ne állj meg itt haver, mert kiszúrom a gumit, meg összekarcolom”…

A jelenlegi adatok szerint egy 33 éves férfi személygépkocsival közlekedett Dorog irányába, amikor egy kanyarban eddig tisztázatlan okból áttért a…

Nem elég, hogy nem akarja a piros lámpát kivárni… “Szokásos esti dugó a híd felé, két sáv áll mint a…

Halálra gázolt egy személygépkocsi egy gyalogoló férfit az M5-ös autópályán. A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint 2020. január 22-én 22…

Talán az ilyen esetekre mondják, egyik 19 másik egy híján 20!? Ködös, alig belátható útszakaszon kezdett egy teherautó előzésébe a…

Kapcsolódó írások

1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
Ford pick up, zöld, oldalnézet, jobbról, alapjárat
2018. november 22.
A pickupok már évtizedek óta az amerikai megalománia szerves részét alkotják. Az elmúlt 100 évben számtalan példányuk jelent meg, de néhányuk igazi jelképpé vált.
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at