A 7,5 literes, V8-as telivér kormányzó – 1976 Oldsmobile Ninety-Eight Regency

Közzétéve:
2019-08-17, 15:44

1976-ban az Oldsmobile bemutatta a 9. generációs Series 98 utolsó ráncfelvarrot változatát, ami a korszak Amerikájában a legjobb ár – érték arányú belépő szintű luxusautó volt

Az Oldsmobile története egészen 1896-ig nyúlik vissza, mikor Ransom E. Olds a Michigan állam béli Lansing városában megalapította az USA első, s egyben legrégebbi autómárkáját, az Oldsmobile-t. Jogos lenne a felháborodás, hogy mégis miért az Oldsmobile a legrégebbi amerikai autómárka, ha a Studebaker már 1852-ben bejegyzett vállalat volt.

A válasz, hogy ez utóbbi cég csak 1897-ben kezdett bele automobilok szerelésébe, így az Olds 1 évvel megelőzte. A Studebakerre ma úgy tekintünk vissza, mint az egyik legrégebbi cég, ami autók gyártásával és forgalmazásával tevékenykedett.

1901 Oldsmobile Curved Dash, runabout, ló nélküli hintó, elölnézet, oldalnézet, balról
Az 1901 és 1907 között szerelt Oldsmobile Curved Dash volt a világ első futószalagon szerelt autója

Sokan tévesen hiszik, hogy az autók tömegtermelésének kezdete Henry Fordra vezethető vissza, pedig ő „csak” tovább fejlesztette. Ransom már 1901-ben árusította a Model R-t, becenevén a Curved Dash-t, mely még inkább hasonlított egy ló nélküli szekérre, mintsem a mai értelemben vett autókra. Az R-modell sikerének ellenére a gyártó hamarosan bajban volt, és 1908-ban a General Motors felvásárolta.

108 évnyi termelés után 2004-ben a GM megszűntette az Oldsmobile-t, mint gyártót. Története során a konszern belépő szintű luxusautójaként volt ismert, ami a házon belüli hierarchiában a Pontiac felett, de a Buick és Cadillac alatt helyezkedett el. Története során az Olds számos nagyszerű autót adott az USA-nak, mint például az 1966-os Toronado, vagy az 1976-os Ninety-Eight Regency. Ma ez utóbbiról olvashatsz!

1976 Oldsmobile Ninety-Eight Regency, szürke, landau limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról

1976 Oldsmobile Ninety-Eight Regency, szürke, landau limuzin, hátulnézet, oldalnézet, balról
1976-ban jelent meg a 98-as széria 9. generációjának utolsó ráncfelvarrott változata

Az Oldsmobile egyik sikerszériája a Ninety-Eight, később egyszerűen csak 98-as sorozat volt, ami 1941 és 1996 között 12 generációt élt meg és számtalan ráncfelvarráson esett át. A rengeteg autó közül talán a legikonikusabb a 9. generáció (1971 – 1976) utolsó tagja, az 1976-os Regency.

Megszokhattad már, hogy az autózás története során az amerikaiak mindig valamilyen egyedi névvel különböztették meg az egyazon szériába tartozó, ám más-más kivitelű modelleket. Ilyen például Holiday 88 is, ami annyit tett, hogy az Olds 88-as sorozatának egy rögzített keménytetős, 2 vagy 4 ajtós limuzinjáról vagy kupéjáról van szó. Hasonló eredettel bír a Ninety-Eight Regency is, ami annyit jelent, hogy a 98-as sorozat egy 4 ajtós tagjáról van szó. 1976-tól már a 2 ajtós 98-as kupékra is használták a kifejezést.

1976 Oldsmobile Regency 98, szürke, landau limuzin, oldalnézet, balról
A ’70-es és korai ’80-as években nagy divat volt a luxusautók tetejét vászonnal behúzni, s ezzel egy kabrió látszatát kelteni

A „Regency” jelölés 1972-ben jelent meg, mikor is a cég a 75. születésnapját ünnepelte. Az eredeti tervek szerint csak az ünnepi évben szerelt modellek kapták volna meg ezt a megnevezést, ennek ellenére olyan sikeresnek bizonyult, hogy a magyarul „kormányzóság”-t jelentő szó a „Luxury” modellek utáni legjobb felszereltségi szintet követő csomag fantázianevévé vált.

Meg kell hagyni, hogy nem csak a GM családján belül, de az egész amerikai piacon a 98 Regency volt a legjobb ár – érték arányú belépő szintű luxusautó. Nézd meg a korabeli reklámot, és figyeld meg, hogy a rövidfilmben hányszor emlegetik úgy, mint egy „igazi telivér”-t!

1976 Oldsmobile Regency 98, szürke, baloldali C-oszlop, opera-ablak
Az 1970-es évek második felétől az 1980-as évek közepéig a landau-tető és az „opera ablak” az amerikai luxusautók nélkülözhetetlen kelléke volt

Ahogy a korszak minden valamire való amerikai luxusautója, a 98 Regency is landau tetővel és „opera window”, magyarul opera ablakkal érkezett. De mi is ez a 2, mai szemmel már furcsa formatervi megoldás? A landau, vagy landaulette kivitel egy, még a hintók idejéből a korai automobilokra maradt jellegzetessége, mely szerint a sofőr felett nem volt tető, az utasok pedig egy elhúzható vászontető alatt utaztak.

A ’30-as évek végére kihaló trendet az amerikai mérnökök felélesztették és átdolgozták. A termetes szárazföldi yachtok tetejére az A-, vagy ritkábban a B oszloptól a C oszlopig vinylt erősítettek, s ezzel egy batár nagy kabrió látványát idézték elő. Persze a tető nem volt lehúzható, alatta egy hagyományosan rögzített fémváz lapult. Az „opera window”, vagyis opera ablak pedig egy, a C-oszlopokba szerelt kisméretű ovális ablak volt, ami ennek az autónak az esetében pont hatalmasra sikeredett. Nézd meg a videókat és járd körbe Te magad a limuzin és kupé kivitelt is!

1976 Olsdmobile Ninety-Eight Regency, első üléssor és műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról, fentről

1976 Oldsmobile Regency 98, első üléssor, fekete bőrülések, elölnézet hátrafelé, oldalnézet, anyós oldal felől, kívülről
Utastere és műszerfala alapjaiban megegyezik a korszak GM luxusautóiéval

A Ninety-Eight Regency utastere alapjaiban szinte teljesen megegyezik a korszak General Motors luxusmárkáinak modelljeivel, pl. az 1975-ös Cadillac Eldorado. Ezek közé az elemek közé tartozott a 3 küllős kormány, a szinte függőleges műszerfal és a faberakás. A Regency felszereltség részét alkotta a bőr, vagy az akkoriban divatos plüss kárpitozás, automata váltó, légkondi, a hamutartó és szivargyújtó, valamint az elektromosan állítható ablakok, ülések és tükrök.

Műszaki szempontból fékrásegítővel, tárcsafékekkel, szervóval és a rádióhoz „önműködő” antennával érkezett. Az átlagos autókhoz képest extrának számított az elektromos óra, vagy az Olds esetén is feláras ACRS rendszer, ami a mai légzsákok elődjének felel meg.

1976 Oldsmobile Regency 98 műszerfal, bal oldala, elölnézet, oldalnézet, balról

1976 Oldsmobile Regency 98, műszerfal, rádió, elölnézet, oldalnézet, balról
A krómozott kapcsolók kiemelik a minőségi faberakás szépségét

Az extrák közé tartozott például a cruise control vagy a lökhárítók plusz krómozása. Ahogy a korszakban a GM legtöbb autójában, az Oldsmobilokban is az összes kényelmi funkció kapcsolóját, kivéve a rádió gombjait, a kormány bal oldalára szerelték – manapság ezeket a főkonzol közepére szerelik.

A középső gomb a fényekért felelt, míg a tőle balra elhelyezett nagyobbik függőleges csúszkán az ablaktörlő lapátok sebességét, a kisebbik skálán a légkondi erősségét lehetett szabályozni. A vízszintes csíkon az utastérbe áramló levegő hőmérsékletét lehetett állítani, ami természetesen Fahrenheitban volt megadva.

1976 Oldsmobile Ninety-Eight Regency, motortér, felülnézet, elölnézet, oldalnézet, jobbról

1976 Oldsmobile Regency 98, motortér, oldalnézet, elölről, balról
A Regency modellek egy 7,5 literes motort és egy 3 sebességes Turbo Hydra-Matic váltót kaptak

Az Olds motor terén is megkülönböztette a Regency-t a 98-as sorozat többi tagjából. A „kormányzó kivitele” a hagyományos fapados luxus modelleknél egy némileg erősebb, 7 446 köbcentis Rocket V8 erőforrást kaptak. A „V8-as rakéta” 190 lóerő (141,6 kW) leadására volt képes, melyhez egy 3 sebességes automata Turbo Hydro-Matic kormányváltó kapcsolódott.

A 8 hengeres erőforrás 13,0 másodperc alatt gyorsította a 2 120 kiló önsúlyú gépet állóhelyből 100 km/h-ra. Ehhez egy szerénytelen 22,3 literes 100 km-enkénti fogyasztás társult, vagyis minden 4,5 km-en elszürcsölt egy liter benzint. Ez nem is egy tragikus fogyasztás, ha figyelembe veszed az autó saját súlyát, és, hogy egy 3 226 mm-es alvázra egy 5 989 mm-es karosszériát csaptak rá. Az sem egy mellékes szempont, hogy akkoriban olcsóbb volt a benzin, és, mint belépő szintű luxusautó, „újgazdagéknak semmi sem drága”! Legnagyobb sebessége 180 km/h volt.

Sajnos olyan videót nem találtam, amiben egy 1976-os Regency repeszt, de nézd meg ezt a videót, amin próbálnak egyet bebikázni, és már nagyjából tudod is, milyen hangja lehet!

1976 Oldsmobile Regency 98, ezüst, limuzin, elölnézet, szemből
1977-ben érkezett a 10. generáció, ami szintén megkapta a Regency felszereltségi csomagot. A képen: 1976 Oldsmobile 98 Regency

A 9. generációs Olds Ninety-Eightet 1977-ben felváltotta a következő széria, ami szintén rendelhető volt a Regency csomaggal. Emellett 1979-ben Regency LX néven egy limitált darabszámú limuzin kivitel is szerepelt a palettán.

A 10. generációs modelleket 1984-ig gyártották, s ez idő alatt 5 féle erőforrással volt rendelhető. Ezek közül az egyik egy 4,1 literes V6-as benzines Buick, és egy pedig egy 5,7 literes V8-as dízel Oldsmobile motor volt. A legerősebb változat egy 6,6 literes, benzines Olds V8-as volt.

1976 Oldsmobile 98 Regency, motorháztető, ezüst, felülnézet, oldalnézet, döntve, jobbról
Egy egész jó állapotú ’76-os Ninety-Eight Regency-t már kb. 10 ezer dollárért is vehetsz

Utána néztem, mennyibe is fájna egy ’76-os Olds Regency. A ClassicCars.com oldalán már 8 900 dollárért, vagyis nagyjából 2,57 millió forintért is találhatsz egy egészen jó állapotú példányt.

Persze ez az ár bőven magasabb is lehet. A képeken bemutatott példány az RM Sotheby’s aukciós ház 2018-as Ford Lauderdale-i árverésén 22 ezer dollárért, megközelítőleg 6,34 millió forintért talált gazdára. Igaz, a 6 millió sok pénz, viszont azoknak, akik ide járnak autót venni, azoknak ez az összeg annyit tesz, mint neked lekapni még egy csokit a kasszánál.

1976 Oldsmobile 98 Regency, ezüstszínű limuzin, jobb első kerék és sárhányó, oldalnézet, jobbról
Mit gondolsz, Te az Olds mellett döntöttél volna, vagy egy másik gyártó mellé tetted volna le a voksod?

Nekem személy szerint az Oldsmobile az egyik kedvenc amerikai gyártóm, és nagyon sajnálom, hogy több új modellel már nem fog előállni. 108 éves története során számtalan olyan autót adott a világnak, melyeknek nem hogy 30, de talán 1-2 év sem kellett, hogy ikonná váljanak.

Közülük kiemelkedik a ’76-os kockaformájú „kormányzó”, ami számomra a ’70-es évek egyik legkedvesebb és legszebb amerikai autója. Mit gondolsz, ha a ’70-es évek USA-jában prémiumot akartál volna venni, Te mellette döntöttél volna, vagy inkább tovább spóroltál volna egy Cadillac-re?

További képekért és információért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

1931 Cadillac Series 452 V16, RM Sotheby’s aukció
2019. szeptember 01.
Az RM Sotheby’s aukciós ház monterey-i árverésén 1,46 millió dollárért, vagyis megközelítőleg 423,7 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy 1931-es Cadillac Series 452 V16 Roadster
1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado
1975 Cadillac Eldorado embléma, elölnézet, oldalnézet, döntve balról
2019. szeptember 21.
Az előző évszázadban több gyártó is megpróbálta letaszítani a Cadillac-et a trónról, de mindegyikük terve kudarcba fulladt
1976 Cadillac Eldorado kabrió, vörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. június 23.
1953-ben a Cadillac bemutatta az 1. generációs Eldoradót. A széria azonnal hatalmas karriert futott be, melyet az is igazol, hogy 9. generációja a szabad világ egyik legjelentősebb jelképévé vált. Ő az 1971 és 1978 között szerelt Cadillac Eldorado.