Ezüst sólyom 8 hengerrel – 1959 Studebaker Silver Hawk

Közzétéve:
2019-01-02, 16:18

Idén 60 éves a Studebaker egyik utolsó zászlóshajója. Több Hawk modell is létezett, melyek közül az ’59-es Silver vitte a legtöbbre

Az autózás fénykorában számtalan szemet gyönyörködtető autó született az USA-ban. Úttörőjük Henry Ford T-modellje volt, aminek a példáját minden autógyártó követte. A „Bádog Bözsi” utat mutatott az autók nagyobb számban történő gyártásához, ami a luxusmárkák számára is hasznosnak bizonyult. Közéjük tartozik egy mára már kevéssé ismert, mégis nagyszerű gyártó, a Studebaker.

1957 Studebaker Silver Hawk, bézs, oldalnézet, balról, RM Sotheby’S
A Studebaker egyik sikermodellje a Silver Hawk volt

A Studebaker még ha nem is mondható a legrégebbi autógyártónak, elmondható róla, hogy a legrégebben alapított cég, ami autókkal foglalkozott. Az üzem Amerika-szerte híres volt strapabíró és megbízható hintóiról, szekereiről. Ezt az is bizonyítja, hogy az amerikai polgárháború (1861-1865) idején az Észak tőle rendelte flottája nagy részét.

1957 Studebaker Silver Hawk, bézs, hátulnézet, RM Sotheby’s
Hátra hajlított, „Wrap Around” üveget kapott

A motorizáció beköszöntével a luxus szegmens kiszolgálására specializálódott, típusai a felső-középkategória igényeit próbálták kielégíteni. Ismertebb modelljei a Dictator, Commander, Champion, Avanti és a Hawk variánsai. Ez utóbbi 1957-ben Silver Hawk néven is megjelent, az indianai vállalat zászlóshajójának választotta.

1957 Studebaker Silver Hawk, műszerfal, utastér, elölnézet, jobbról, RM Sotheby’s
Az ’50-es években az autók műszerfala a repülők vezérlőegységeit utánozták. Így volt ez a Silver Hawkkal is

1956-ban 4 modell jelent meg Hawk néven, ami magyarul annyit tesz: Sólyom. A négy variáns első ránézésre csak nevük előtagjaiban tért el egymástól. Ők voltak a Flight, Power, Sky és Golden Hawk. A különbség többek között a felszereltségtől függött, illetve, hogy kupé vagy keménytetős kabrióval állunk szemben. A rákövetkező évben a Studebaker bemutatta az ötödik sólymot, a Silver Hawkot. Ez utóbbi a Flight, Sky és Power modelleket váltotta fel.

A Silver megjelenés terén puritánabb volt a Goldnál. Kevesebb krómot kapott és kispórolták a kompresszort. Közös volt bennük, hogy két színtónussal voltak rendelhetőek. Az ’50-es évek végi válság a Studebakert is megviselte és dobta a Goldot. 1959-re egyedül a Silver Hawk maradt, s ebben az évben egy kis ráncfelvarrást is kapott. A „Silver Hawk” felirat a csomagtartóról a megújult uszonyokra került, a márkanév feliratát betűnként rakták fel. Az ablakok krómszegélyt kaptak, a parkoló lámpákat áthelyezték és a feljavították beltér alapfelszereltségét. ’59-től már csak az export modellek kaptak kéttónusú festést.

Körbejárnád az Ezüst Sólymot? Akkor nézd meg a videót:

Futurisztikus megjelenése mellett műszakilag is illeszkedett a korszak normáihoz. 4 éves gyártása alatt teljesítménye jócskán növekedett. 1959-ben kérhető volt egy 2,8 literes, 90 lóerős soros 6 hengeres és egy 4,2 literes, 180 vagy 195 lóerős V8-as erőforrással. 1960-tól a 8 henger ereje 210 vagy 225 lóerő formájában teljesedett ki. A ráncfelvarrott modell a Packard automata váltója helyett a Corvette-ekbe is szerelt Borg-Warner váltót kapta. A Studebaker Flightomatic néven mutatott be. Menet közben pedig így szól:

1962-ben a Silver Hawk gyártása leállt, utódjául a Gran Turismo Hawkot választották. Hiába bizonyult sikeres modellnek, nem tudta megmenti a céget a pusztulástól. A South Bend-i üzem 1964-ben végleg bezárt. A roló lehúzása nem jelenti azt, hogy ezek az autók örökre elvesztek. Az amerikai oldtimer-rajongók körében a Studebakerek közismert darabok, egy saját modell beszerzése nem jelent nagy gondot.

1957 Studebaker Silver Hawk, első lámpa, bézs, elölnézet, oldalról, RM Sotheby’s

A Silver Hawkok ára nagyon is szerteágazó. Az RM Sotheby’s aukcióin többször is feltűntek, egy 1959-es példány 13 750 dollárért, vagyis nagyjából 3,7 millió forintért került kalapács alá. Szintén a Sotheby’s árverésén egy ’57-es 46 200 dollárért, kb. 12,6 millió forintért kelt el. Ha Te is szeretnél befektetni egy különleges retró autóba, a Hemming oldalán találsz pár szépen restaurált modellt, amik aránylag megfizethető áron keresnek új gazdát.

További autós hírek

Sokkoló videón egy újabb zebrán gázolás. Most egy betegszállító ütött el egy nőt a 18. kerületben, Budapesten. A balesetről videó…

Egy nő vesztette életét hétfőn délelőtt a 86-os főúton, ahol egy Mazda személyautó és egy kamion ütközött frontálisan – adta…

Meghalt a műszaki hibás busznak ütköző személygépkocsi utasa a vezetője pedig súlyos sérüléseket szenvedett Noszlop és Bakonygyepes között. Az eset…

Szamarak és juhok százai akadályozták a forgalmat a romániai A2-es autópályán kedden, mivel egy pásztor az autópálya Duna-hídján terelte át…

“Az elsőnél figyeljétek a zöld lámpát a jobb szélén, bőven szabadot jelez már egy ideje, ha nem figyelek, lehet, hogy…

Kapcsolódó írások

1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1987 Buick Grand National, Buick GNX, matt fekete, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, alulnézet
2020. január 11.
A XX. században a General Motors divíziói számos nagyszerű autóval gazdagították az amerikai utakat, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma közülük ismerhetsz meg tízet!
1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!