vasárnap - 2022. October 02.
13 °C
kevés felhő
alapjarat.hu logo
95 650 Ft
100 685 Ft
D 739 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

1,24 milliárd forintért kelt el a legöregebb veterán – 1884 De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos az RM Sotheby’s aukcióján

Az RM Sotheby’s aukciós ház hersey-i árverésén több mint 1,2 milliárd forintnak megfelelő összegért kelt el a legöregebb működőképes veterán. Ő az 1884-es Dion Bouton Trepardoux gőzautó

A legendás klasszikusok felújításával és árverésével üzletelő, világhírű RM Sotheby’s aukciós ház már számtalanszor bebizonyította, hogy szinte bármilyen autót képes csillagászati áron eladni. Ha már azon kibuktál, hogy egy rozoga P50-es Trabanton majdhogynem 8 millió forintnak megfelelő összegért adott túl, kapaszkodj meg! Nemrégiben a kezei közé került a legöregebb működőképes veterán autóként nyilvántartott járgány, egy 1884-ben gyártott Dion Bouton Trepardoux La Marquise Dos-A-Dos.

A De Dion Bouton története egészen 1883-ig nyúlik vissza, mikor Jules-Albert de Dion márki, Georges Bouton és Charles Trépardoux Párizsban közösen megalapították a De Dion-Bouton automobilokat forgalmazó vállalkozásukat. Az 1886-ban bemutatott Benz Patent-Motorwagen megjelenése előtt Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendtek a gőzzel hajtott járművek, így az újonnan alapított francia cég az akkor még kétes sorsú ló nélküli szekerek szerelésére szakosodott. Autói jó minőségének és megbízhatóságának köszönhetően a vállalat nagy sikernek örvendett, 1901-ben már a New York-i Brooklynban is szerelt pár modellt.

A gőzautók mellett idővel áttért a belsőégésű motorok gyártására, hogy a luxuspiac minden szegmensét ki tudja szolgálni. Mai szemmel furcsának tűnhet, de az 1920-as évekig senki sem tudta megjósolni, hogy a gőz- vagy a benzinmotoré lesz-e a jövő.  Ez előbbi úttörői közé tartozott a Doble és a Stanley Motor Company is. A Dion Bouton az I. és II. világháborút keservesen, de túlélte, mégsem tudott nyereséget termelni. Az autógyártást 1932-ben leállította, sínautókat még egészen 1953-ig forgalmazott.

A Dos-A-Dos egy Victoria márkájú ló nélküli szekér alapjaira épült, melyen Bouton és Trepardoux a benzinmotort egy gőzhajtásúra cserélte. Ennek oka, hogy az utóbbi megbízhatatlan volt és bármikor kigyulladhatott. Az eredeti tervek szerint az autó kipufogója / kéménye a kazán felett helyezkedett el, de esztétikai okok miatt a végterméket végül a géptest alatt vezették el.  A 4 kerekű csodát a márki édesanyjának tiszteletére „La Marquise”-nak nevezték el.

Kis termete ellenére a La Marquise-t a világ első családi autójaként lehet számon tartani. 4 személy szállítására volt alkalmas, s ezekből csak egynek kellett a kormányzásért felelnie. További érdekesség, hogy az ős-automobilok legtöbbjével ellentétben a 2 üléssor nem egymással szemben, hanem egymásnak háttal volt elhelyezve.

Legnagyobb sebessége kicsit több mint 61 km/h volt, a víztartály megtöltésével hatótávja elérte a 32,19 km-t is! Azt hiszem nem is meglepő, hogy az „orrmotor” mellé elsőkerék hajtást kapott. Talán a legbosszantóbb a kazán felfűtése lehetett, ami 45 percet is igénybe vehetett. Ha pozitívan gondolkodsz, veheted úgy is, hogy a Dos-A-Dos nem csak a legidősebb működőképes autó, de az első is, amit állófűtéssel szereltek. Érdekel hogyan is szuperál a kis közúti gőzös? Less bele a videóba!:

Az RM Sotheby’s hersey-i aukcióján bemutatott példányért ádáz harc dúlt, az árverés győztese 4 620 000 dollárért, vagyis kicsit több mint 1 milliárd 245 millió forintnak megfelelő összegért vehette át „új” autóját. Az új tulaj horribilis összeget fizetett az autóért, de mellette szól, hogy magáénak tudhatja a legidősebb veterán járművet, melynek csodával határos módon Ő az 5. tulajdonosa. A pöfékelő kisautó a Veteran Car Club hivatalos tagja és részt vett több London-Brighton futamon is, melyek közül négyet meg is nyert. Ha részletesebben is érdekel a francia masina, további részletekért és képekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát. Mit gondolsz, ha Te is csilliárdos lennél, Te lecsaptál volna erre az alkalmi vételre?

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!