1,24 milliárd forintért kelt el a legöregebb veterán – 1884 De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos az RM Sotheby’s aukcióján

Közzétéve:
2019-03-19, 09:43

Az RM Sotheby’s aukciós ház hersey-i árverésén több mint 1,2 milliárd forintnak megfelelő összegért kelt el a legöregebb működőképes veterán. Ő az 1884-es Dion Bouton Trepardoux gőzautó

A legendás klasszikusok felújításával és árverésével üzletelő, világhírű RM Sotheby’s aukciós ház már számtalanszor bebizonyította, hogy szinte bármilyen autót képes csillagászati áron eladni. Ha már azon kibuktál, hogy egy rozoga P50-es Trabanton majdhogynem 8 millió forintnak megfelelő összegért adott túl, kapaszkodj meg! Nemrégiben a kezei közé került a legöregebb működőképes veterán autóként nyilvántartott járgány, egy 1884-ben gyártott Dion Bouton Trepardoux La Marquise Dos-A-Dos.

RM Sotheby’s 1884 Dion Bouton Trepardoux Dos-A-Dos gőzautó, fekete, elölnézet, oldalról, jobbról

RM Sotheby’s 1884 Dion Bouton Trepardoux Dos-A-Dos gőzautó, fekete, hátulnézet, oldalnézet, balról
Az RM Sotheby’s több mint 1,2 milliárd forintért adta el a legöregebb veteránt

A De Dion Bouton története egészen 1883-ig nyúlik vissza, mikor Jules-Albert de Dion márki, Georges Bouton és Charles Trépardoux Párizsban közösen megalapították a De Dion-Bouton automobilokat forgalmazó vállalkozásukat. Az 1886-ban bemutatott Benz Patent-Motorwagen megjelenése előtt Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendtek a gőzzel hajtott járművek, így az újonnan alapított francia cég az akkor még kétes sorsú ló nélküli szekerek szerelésére szakosodott. Autói jó minőségének és megbízhatóságának köszönhetően a vállalat nagy sikernek örvendett, 1901-ben már a New York-i Brooklynban is szerelt pár modellt.

A gőzautók mellett idővel áttért a belsőégésű motorok gyártására, hogy a luxuspiac minden szegmensét ki tudja szolgálni. Mai szemmel furcsának tűnhet, de az 1920-as évekig senki sem tudta megjósolni, hogy a gőz- vagy a benzinmotoré lesz-e a jövő.  Ez előbbi úttörői közé tartozott a Doble és a Stanley Motor Company is. A Dion Bouton az I. és II. világháborút keservesen, de túlélte, mégsem tudott nyereséget termelni. Az autógyártást 1932-ben leállította, sínautókat még egészen 1953-ig forgalmazott.

RM Sotheby’s 1884 Dion Bouton Trepardoux Dos-A-Dos gőzautó, fekete, oldalnézet, balról
Az alig 950 kilós gőzős csúcssebessége 61 km/h volt

A Dos-A-Dos egy Victoria márkájú ló nélküli szekér alapjaira épült, melyen Bouton és Trepardoux a benzinmotort egy gőzhajtásúra cserélte. Ennek oka, hogy az utóbbi megbízhatatlan volt és bármikor kigyulladhatott. Az eredeti tervek szerint az autó kipufogója / kéménye a kazán felett helyezkedett el, de esztétikai okok miatt a végterméket végül a géptest alatt vezették el.  A 4 kerekű csodát a márki édesanyjának tiszteletére „La Marquise”-nak nevezték el.

RM Sotheby’s 1884 Dion Bouton Trepardoux Dos-A-Dos gőzautó, motor, oldalnézet, elölről

RM Sotheby’s 1884 Dion Bouton Trepardoux Dos-A-Dos gőzautó, kazán, oldalnézet, jobbról
A kazán felfűtése kb. ¾ órát vett igénybe

Kis termete ellenére a La Marquise-t a világ első családi autójaként lehet számon tartani. 4 személy szállítására volt alkalmas, s ezekből csak egynek kellett a kormányzásért felelnie. További érdekesség, hogy az ős-automobilok legtöbbjével ellentétben a 2 üléssor nem egymással szemben, hanem egymásnak háttal volt elhelyezve.

Legnagyobb sebessége kicsit több mint 61 km/h volt, a víztartály megtöltésével hatótávja elérte a 32,19 km-t is! Azt hiszem nem is meglepő, hogy az „orrmotor” mellé elsőkerék hajtást kapott. Talán a legbosszantóbb a kazán felfűtése lehetett, ami 45 percet is igénybe vehetett. Ha pozitívan gondolkodsz, veheted úgy is, hogy a Dos-A-Dos nem csak a legidősebb működőképes autó, de az első is, amit állófűtéssel szereltek. Érdekel hogyan is szuperál a kis közúti gőzös? Less bele a videóba!:

RM Sotheby’s 1884 Dion Bouton Trepardoux Dos-A-Dos gőzautó, fekete, elölnézet, felülnézet, oldalnézet, jobbról
A több mint 130 év alatt csak 4 tulajdonosa volt

Az RM Sotheby’s hersey-i aukcióján bemutatott példányért ádáz harc dúlt, az árverés győztese 4 620 000 dollárért, vagyis kicsit több mint 1 milliárd 245 millió forintnak megfelelő összegért vehette át „új” autóját. Az új tulaj horribilis összeget fizetett az autóért, de mellette szól, hogy magáénak tudhatja a legidősebb veterán járművet, melynek csodával határos módon Ő az 5. tulajdonosa. A pöfékelő kisautó a Veteran Car Club hivatalos tagja és részt vett több London-Brighton futamon is, melyek közül négyet meg is nyert. Ha részletesebben is érdekel a francia masina, további részletekért és képekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát. Mit gondolsz, ha Te is csilliárdos lennél, Te lecsaptál volna erre az alkalmi vételre?

Kapcsolódó írások

RM Sotheby’s Trabant P50 oldalnézetből
2019. március 06.
A nagysikerű és méltán elismert RM Sotheby’s aukciósház árverésén csaknem 8 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy P50-es Trabant és a hozzá tartozó Weferlinger Heimstolz lakókocsi
2019. április 21.
126 000 fontért, azaz majdhogynem 45 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy ritka Citroën DS21 Chapron kabrió. A korát megelőző csúcstechnológiás modellből kevesebb, mint 1400 példány látott napvilágot
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
RM Sotheby’s Aukció, Ferrari, oldalnézet
2018. október 08.
Idén is rekordokat dönt a veteránok eladása a londoni aukción