2020. július 12. | 08:44

Az USA, Japán és Mongólia érdekes reguláira is fény derül.

Ha az első részt kihagytad, itt az ideje, hogy pótold!

11. Mongólia: jobb, vagy balkormány, egyre megy

Mongóliában az út jobb oldalán közlekednek, ám az országban regisztrált járművek 48%-a jobbkormányos. Ez a szám 55%-ra kúszik fel a fővárosban, Ulánbátorban. A bal-és jobbkormányos autók egyenlő létszáma komoly káoszt okoz.

12. Spanyolország: felejtsd el a fülhallgatókat!

Vezetés közben fülhallgatókat használni a világ minden táján veszélyesnek minősül. Spanyolországban szabály tiltja – nem lehet sem zenét hallgatni, sem pedig telefonálni ilyen módszerrel. Ez alól egyetlen kivétel van, ha valaki motorkerékpárra szeretne jogosítványt szerezni, és fülesen keresztül kap utasításokat az oktatójától.

13. Dél-Afrika: ha lerobbansz, ne szállj ki a kocsiból!

Ez inkább javaslat, és nem szabály, ám Dél-Afrika bizonyos részein nem ajánlott kiszállni a műszaki hibás járműből. A hatóságok szerint biztonságosabb, ha a bajba jutott sofőr az autóban ülve kér segítséget. Ha kiszáll, még kirabolhatják, és/vagy elüthetik az embert.

14. Oroszország: tartsd tisztán a rendszámtáblád!

Ha valahol azt olvastad, hogy piszkos autóval tilos Oroszországban közlekedni, akkor ne higgy annak a forrásnak. Moszkvában azonban megállíthat a rendőr, ha a rendszámtáblád szennyeződés miatt nem olvasható. Az autó többi részére nem tér ki a törvény. A rendőrök korábban kihasználták a hamis pletyka terjedését, és büntették a hetek óta mosatlan járművel furikázó autósokat. Ez a gyakorlat annyira elterjedt, hogy a rádiónak tájékoztatni kellett a lakosságot a jogairól.

15. Svédország: fényszórókat bekapcsolni!

A Svédországban érvényes törvények előírják, hogy a nap 24 órájában felkapcsolt fényszórókkal kell közlekedni, függetlenül az útviszonyoktól, és időjárási körülményektől. Az újabb gyártmányokon külön kapcsolható, az éjszakai hátsó világítást azonban nem kell állandóan bekapcsolva tartani.

16. Svájc: ne moss otthon autót!

Svájcban ami nem szabálytalan, az általában kötelező. Az autótulajdonosok nem moshatják járművüket a házuk előtt. A kormány nem a tiszta autók ellen hozta a törvényt, sokkal inkább a mosáshoz használt szappan csatornahálózatba való bejutását szeretnék meggátolni. Ha Svájcban jársz, és nem akarod másra bízni a munkát, akkor használhatod az egyik önkiszolgáló autómosót.

17. Thaiföld: ne vezess félmeztelenül!

Thaiföldön magas hőmérséklet és páratartalom uralkodik, ám ez nem indokolja, hogy az autósok ne viseljenek felsőruházatot vezetés közben. Szabálytalannak számít, ha valaki félmeztelenül közlekedik autóval, robogóval vagy kerékpárral. 2014-ben a hatóságok a turistákat is figyelmeztették a szabály betartására. A félmeztelen járművezetés nem csak törvénybe ütközik, de illetlenségnek is számít.

18. Amerikai Egyesült Államok: nincs biztonsági és kibocsátási ellenőrzés!

Az Amerikai Egyesült Államokban minden államra és megyére különböző szabályok vonatkoznak. Így a tagállamok kormányai eldönthetik azt is, előírják-e a kötelező biztonsági és károsanyag-kibocsátási ellenőrzést. Michigan, Montana és Észak-Dakota teljes mértékben eltörölte ezeket.

19. Amerikai Egyesült Államok: ugorj fel a platóra, elviszlek!

Hawaii szigetén – bizonyos feltételek mellett – megengedett, hogy a pickup platóján személyeket szállítsanak. Az utasoknak el kell érniük legalább a 12 éves kort, és a jármű rendszeresített ülőhelyeinek foglaltnak kell lenniük. Ez egy bevett, ám ellentmondásos gyakorlat arrafelé. A helyiek szerint ez az ottani hagyományok része.

20. Franciaország: sárga lámpák jelezzék utad (az Edda után szabadon)!

Franciaországban évtizedeken át kötelező volt sárga színű fényszórókkal felszerelni az autókat. A törvény eredete egészen 1936-ig nyúlik vissza. Állítólag a katonáknak akartak ezzel segíteni, hogy felismerjék a francia, valamint az ellenséges járműveket. A sárga fényszórókra vonatkozó előírások egészen 1993-ig érvényben voltak.

21. Japán: két külön kapcsoló kötelező!

A XX. század elején a Japánban regisztrált autókon még nem lehetett egyetlen kapcsolóval irányítani a világítást. A manapság megszokott kar működtette az első fényszórókat, aznban az autó hátuljába egy másik kapcsolót is beszereltek, amivel a hátsó világítást lehetett szabályozni. A sofőröknek így minden alkalommal ki kellett szállniuk a művelet elvégzéséhez. Legalább meggyőződtek arról, működik-e a világítás hátul is.

Őrült szabályok ezek, szerencse, hogy Magyarországon nem kell a többségükkel foglalkozni. A nálunk érvényben lévő előírásokat sem sikerül mindenkinek betartania…