2021. október 07. | 10:34

A zéró tolerancia is szóba került Strasbourgban.

Az eddigieknél szigorúbb közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például lakott területen 30 km/órás sebességkorlátozással csökkentenék a halálos közúti balesetek számát az Európai Unióban 2050-re, jelentették ki az Európai Parlament (EP) képviselői a strasbourgi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalásukban.

A 615 szavazattal, 24 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a képviselők hangsúlyozták: mivel adatelemzésük szerint a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékát a gyorshajtás idézi elő, a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb 30 kilométer/óra lenne a lakott területeken és ott, ahol számítani lehet az erősebb gyalogos- és kerékpáros-forgalomra.

Az EP emellett minden országban zéró toleranciát vezetne be a sofőrök szeszesital fogyasztásával kapcsolatban, ugyanis – mint írták – a halálos közlekedési balesetek negyedénél az alkohol is szerepet játszik. Magyarországon 2008-ban vezették be a zéró toleranciát.

A képviselők egy olyan, biztonságos vezetési mód kötelező beállítását javasolták a mobil- és elektronikus eszközökbe, amelyek korlátoznák a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket felugrását. Emellett adókedvezményekkel és biztosítási konstrukciókkal vennék rá a fogyasztókat a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek megvásárlására és használatára.

Véleményük szerint több, a közúti biztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházásra van szükség Európa-szerte. Ezért felszólították a tagállamokat, hogy hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek a közúti bírságokból befolyó összegeket közlekedésbiztonsági kezdeményezések megvalósítására fordítják.

Az állásfoglalás emlékeztetett: évente több mint 20 ezren halnak meg, 120 ezren pedig súlyosan megsérülnek az Európai Unió útjain. A közúti balesetek halálozási arányának korábbi csökkenése leállt, ami azt jelenti, hogy az unió azon célkitűzése, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát, kudarcba fulladt. Azok ugyanis csak 36 százalékkal csökkentek.

A legfrissebb adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak, egymillió lakosra 18 halálos baleset jut. A másik véglet Románia, keleti szomszédunknál jelentették a legmagasabb halálozási arányt 2020-ban, ott tavaly egymillió lakosra 85 halálos baleset jutott. Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként, 46 halálesettel mi az átlag felett vagyunk egy picivel, de ez a tendencia csökkenni látszik.