A globális chip-hiány az egész autóipart egy rendkívül nehéz helyzet elé állította. Az autógyárak egymás után kénytelenek hosszabb-rövidebb időre leállítani a termelésüket. A cseh autóipari szövetség számításai szerint a kulcsfontosságú félvezetők hiánya miatt nagyjából 250 ezerrel kevesebb személyautó fog elkészülni idén Csehországban. Ez a helyi autóipar számára mintegy 200 milliárd cseh koronás (aktuális árfolyamon átváltva 2840 milliárd forintos) veszteséget jelent.

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke elmondta, a magyarországi gyárak esetében is jöhetnek még hosszabb idejű leállások. Egyúttal kiemelte, nem a chip-hiány jelenti az egyetlen komoly problémát, hiszen az iparnak egyéb, az alapanyagokat érintő nehézségekkel is meg kell küzdenie.

„Az autóiparban most azok a döntések születnek meg, hogy a gyártás volumenét hogyan osszák el. Olyan helyre kell koncentrálni az erőforrásokat, hogy legyen egy olyan gyár, ami folyamatosan képes üzemelni. Bizonyos üzemeket be kell zárni, de még mindig kisebb veszteség éri az anyacéget, mert amit itt nem használnak fel, azzal egy másik gyárban tudják a folyamatos üzemet biztosítani” – nyilatkozta Gablini a Trend FM-en.

A GÉMOSZ elnöke elmondta, a jelenlegi problémák abból fakadnak, hogy a koronavírus-járvány miatti korlátozások következtében megszakadtak a korábban kialakult termelési láncok, amit csak tetézett, hogy a különféle piacok nem egy időben tértek magukhoz. Ez pedig egy nagyon hektikus folyamatot indított el, amelynek jelen pillanatban láthatjuk a következményeit, ám ez nemcsak a globális chip-hiányban érhető tetten, hanem abban is, hogy egyes alapanyagokból egész egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő mennyiség.

„Szerencsésebb helyzetben van például a Hyundai-Kia csoport, mert nekik saját acélgyáraik vannak. Míg azok számára, akik partnereken keresztül szerzik be az acélt előfordulhat, hogy a rendelkezésre álló volumen nem elegendő. De ugyanígy el lehet mondani, hogy a műanyag alapanyagoknál is vannak problémák. Most hihetetlenül komplex problémákkal szembesül az autóipar, amit a vevők is megtapasztalnak. Korábban, az elmúlt 25-30 évben nem volt olyan, hogy a rendeléstől számítva 8-16 hónapot is várni kelljen egy átlagos autó megérkezésére” – fejtette ki Gablini.

A magyarországi gyárak közül egyelőre főként a kecskeméti Mercedes-gyárat érintette hátrányosan a mikrochip-hiány, de átmenetileg már a győri Audi és az esztergomi Suzuki üzemekben is kénytelenek voltak pihenőt tartani. Ráadásul a beszállítók esetében komoly problémát jelenthet, ha az autógyártók csökkentik a termelési volumenüket.

Suzuki Vitara gyártósor Esztergomban

„Beszállítóktól tudom, hogy több esetben le kellett állítani a termelést, mert nem volt elegendő alapanyag, illetve azzal, hogy az autógyárak részlegesen csökkentik a termelési volument, a beszállítóktól is kevesebb részegységet kérnek – még ha azok tudnának is többet termelni –, tehát ez már most visszahat a magyar gazdaságra” – magyarázta Gablini.

Az autógyártók most nagyon sok chipgyártó kapacitást hoznak létre. Egyrészt azért, hogy mielőbb megoldják a helyzetet, másrészt mert az az elektromos autókra való áttéréshez nagyságrendekkel nagyobb mennyiségű mikrochipre van szükség, mint egy hagyományos autó elkészítéséhez.

„Ez azonban egy időigényes folyamat. Ezért azok a szakmai várakozások, hogy 2022 tavaszán már elkezdődhet egy enyhülési folyamat, de mire ez végigfut a rendszeren az inkább 2022 vége, akár 2023 eleje is lehet” – zárta gondolatait Gablini.