2021. augusztus 18. | 14:26

Szakértők szerint az egyre növekvő kereslet ellenére az árak emelkedése várható.

Bár sokan úgy vélik, az egyre nagyobb kínálat és a folyamatosan növekvő kereslet hatására az elektromos autók ára csökkenni fog, az elemzők szerint épp az ellenkezője várható.

Tény, hogy a villanyautók drágák, ám a különféle vásárlásösztönző támogatásoknak köszönhetően a célpiacokon egyre népszerűbbnek számítanak. Ezt a folyamatot az is nagyban elősegíti, hogy gyakorlatilag már látótávolságba került a belső égésű motoros új autók értékesítésének tilalma. Vagyis a kereslet így vagy úgy, de még tovább fog növekedni az elektromos hajtással rendelkező járművek iránt.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján 2021 második negyedévben az Európai Unióban forgalomba helyezett új autók között a tisztán elektromos meghajtással rendelkező személyautók piaci részesedése 7,5 százalék volt. Ez a szám három évvel ezelőtt még csupán 2,7 százalékot tett ki. A villanyautók szegmense világviszonylatban is folyamatosan növekszik, míg 2019-ben 8 százalékos, addig 2020-ban már 13 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek.

A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) adataiból az is kiderül, hogy 2020-ban a hagyományos, belső égésű motorral szerelt személyautók értékesítése 6 százalékkal esett vissza, miközben az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal emelkedett, elsősorban az Európában tapasztalható kimagasló keresletnek köszönhetően.

A Coface hitelbiztosító elemzése rámutat, hogy bár a piacon tapasztalható keresletnövekedés és az egyre szélesebb kínálat együttesen a villanyautók áraknak folyamatos csökkenését kellene, hogy előidézze. Az elektromos autók – elsősorban az akkumulátorok – gyártásához felhasznált ritka anyagok, mint a lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, az alumínium vagy a réz iránti növekvő kereslet azonban a gyártási költségek emelkedését eredményezi. Így a cég szakértői a villanyautók további drágulását prognosztizálnak.

Az akkumulátorok gyártásához leginkább alumíniumra van szükség, ami az energiatároló egység súlyának nagyságrendileg a felét teszi k, de alacsony súlya és ütközések során hatékony energiaelnyelő képessége miatt az alumíniumot többek között a karosszéria vázának, vagy különféle karosszériaelemeknek az elkészítéséhez is használják. Felhasznált mennyiség tekintetében az alumíniumot a réz, a grafit és a nikkel követi.

A Coface elemzéséből kiderül, hogy a hitelbiztosító a nikkel esetében 34, az alumínium tekintetében 25, míg a réz viszonylatában 47 százalékos áremelkedést valószínűsít 2021-ben az előző évhez képest. Az elektromos autók térnyerésével pedig ez csak még tovább növekedhet az elkövetkező években.

A hitelbiztosító magyar szakértői szerint a villanyautók folyamatosan növekvő piaci részesedése negatív hatással lehet a magyar gazdaságra, ugyanis a magyar GDP alakulása nagyban függ az autóipar teljesítményétől. Ez annak köszönhető, hogy a hagyományos, belső égésű motoros autók összeszerelése bonyolultabb, több alkatrészt és több emberi erőforrást igényel, mint egy elektromos járműé. Ez pedig nemcsak a Magyarországon üzemelő autógyárakra (Opel, Suzuki, Audi, Mercedes és hamarosan a BMW), hanem a teljes beszállítási láncra is hatással lesz.

Elektromos autót vásárolnál, mielőtt durván felmennek az árak? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!