2019. április 25. | 16:19

Nissanéknál kétszer gondoltak akkorát a mérnökök, hogy egy fél évszázadra (és tovább) beleégessék magukat minden autóőrült agyába. Amikor megalkották az első Z-t, azaz az S30 kasztnit, majd amikor az első GT-R-t azaz a Hakosukát. Mondanom sem kell, hogy mind a két autóért odaadnám bármimet is, még ha csak belegondolok, hogy tulajdonomban van egy ilyen autó is hajlamos vagyok „szemkönnybelábadni”.

Most pedig 2019-ben 50 éves mind a két csoda és ennek méltó emléket állít a gyártó. Hivatalosan a GT-R 2018-ban volt 50 éves, ennek örömére érkezett egy GT-R50 elnevezésű modell, amelynek alapja az R35 GT-R, dizájnjában pedig a szintén 50 éves Italdesign munkája is belekerült. Ezután bejelentették nem régiben a klasszikus Skyline festésekkel ellátott limitált szériát, az R35-ből, amelyet többek között a legendás Bayside Blue színben is megvásárolhatsz, amit az R34 szérián láthattál utoljára.

Ha ennyi nem lenne elég, most a 2019-es New York International Autoshow keretei között mutatták be a 2020-as NISMO GT-R-t és a 370Z évfordulós kiadását is. Mindezeken felül „mr. GT-R” azaz Hiroshi Tamura a NISMO és GT-R részleg főmérnöke néhány infót is elejtett a már-már öregedő modellek utódairól. Többek között szó esett arról, hogy mind a Z mind a GT-R-ek esetében az elmúlt 50 évben többször felmerült, hogy egy kicsit dagik. Akarom mondani nehéznek érződnek. Személy szerint volt már szerencsém R35-höz, R33-hoz, 350Z-hez, 240Z-hez, 370Z-hez és egyikben sem jutott egy büdös pillanatig sem eszembe, hogy fú, de nehéz ez a kocsi…

Inkább csak nyeltem el a könnyeim és a visszatarthatatlan sikoltozást miszerint AKAROM! De biztos, Én vagyok a kivétel és a személy, aki túlságosan is elfogult, minden esetre valamivel könnyebb érzetű, de teljesítményben ugyanilyen, esetleg erősebb gépekre lehet számítani. Elhangzott a kiállításon az is, hogy a következő generációkat a felhasználók fogják ihletni. A főmérnök ennyit kért mindenkitől, akinek beleszólása lesz, vagy megkérdezik a véleményét:

„Kérlek vezesd. Vezesd és utána mondd el mit éreztél” – ezek voltak Tamura szavai, amivel egyértelműen kifejezte, hogy a Z és a GT-R is egy újabb lépcsőre fog lépni, bár a konkrét tervek még nem indultak útjukra.

Ha az ügyfelek jobb köridőre vágynak, megkapják majd, ha jobb aerodinamikára, akkor pedig azt. Mindenképpen az ügyfelek véleménye fog dönteni arról is, hogy kap-e elektromos rásegítő rendszert bármely modell vagy maradnak a jól megszokott belsőégésű benzinbestiáknál. Ez egyelőre még a jövő zenéje, de úgy fest, kellemes dallam kerekedik majd ezekből is.

A kiállításon egyébként nem csak az új NISMO darabok voltak kiállítva, hanem a Z és a GT-R szériából is több modell helyet kapott a standon, valamint természetesen a limitált szériás kiadások is villogtatták fényezésüket. Mivel az évfordulós GT-R-ről már írtam nektek egy cikket, most a Z Anniversary kiadásába mennék bele egy kicsit mélyebben.

Először is, ha egy ilyen modellre vágysz, akkor rendelkezned kell körülbelül, árfolyamtól függően közel 11 millió forinttal. Ebből megkaphatod majd a 370Z Sport Coupe 50th Anniversary kiadását, 6 sebességes manuális váltóval. Ha azonban lusta gyerek vagy és a 7 fokozatú automatára vágynál, hozzá kell még csapnod az árhoz nagyjából 300 000 forintot. Így alakul majd az évfordulós kiadás árfekvése.

A legnagyobb változást a megjelenés hozza, a felhasználók választhatnak egy fehér-piros és egy ezüst-fekete évfordulós livery közül, amelyeket a 46 BRE (Brock Racing Eneterprise) 240Z ihletett. A 240Z sokáig versenyzett a SCCA National Championship keretei között, ahol a leghíresebb pilóta John Morton volt, a színösszeállítások az akkori versenyautót idézik. A legpatinásabb visszaemlékezés az S30-ra a fényszóróktól induló és a hátsó ablak alatt háromszögben végződő sáv, amely a 240Z C oszlopát hívatott szimbolizálni.

Az évfordulós kiadásokat megszabadította a Nissan az első toldattól és a hátsó spoilertől is, hogy egy még letisztultabb formát adjon a vásárlóknak. Az autó belsejét Alcantara bőrbe csomagolták, beleértve a kormánykereket is. A szarvasbőr ülések egyedi varrással és dombornyomott 50 éves jubileumi logóval érkeznek, valamint a sötét króm díszítések is a limitált széria részei. Az 50. Évfordulós embléma a fordulatszámérőn is megjelenik.

Motorikusan nem változtat a gyártó a 370Z évfordulós kiadásain, tehát továbbra is a 3,7 literes V6-os ül majd a motortérben, amely 332 lóerőt produkál 366 Nm-es nyomatékkal. A Nissan közzétette a 2020-as 370Z árlistáját is, az alapmodell manuális váltóval nagyjából 8,5 millió forintról indul majd, míg a lista tetején megközelítőleg 13,3 millió forintnál áll majd meg a NISMO kiadás 7 sebességes automata verziójánál.