2022. december 05. | 09:34

Az orosz olajra kivetett újabb szankció miatt a hazánkba importált üzemanyagmennyiség jelentős része kiesik.

A szankció alapján február 5-től az Oroszországból származó nyersolajból készített termékek, mint például a benzin és a gázolaj nem lesz exportálható vagy importálható. Számunkra ez a kérdés ezért kardinális, mert a MOL így nem tud majd üzemanyagot szállítani a pozsonyi finomítójából Magyarországra, hiszen az az Oroszországból érkező kőolajat dolgozza fel.

Ez azért jelent problémát, mert Magyarországon a benzinfogyasztás 10-15, míg gázolajfogyasztás 30 százalékát teszi ki az import, aminek az ársapka miatt jelentős százaléka eddig a pozsonyi finomítóból jött. Mivel itthon 480 forintban maximalizálták a sima 95-ös benzin és gázolaj literenkénti árát, így senkinek sem éri meg importálni, ha eladhatja más országban is magasabb haszonkulccsal.

Az import mellett az ország üzemanyag ellátásának bő 70 százalékáért a MOL felel, ebben erőteljes szerepe van a százhalombattai finomítónak. Az viszont az utóbbi időben nem tud száz százalékosan működni, így ingadozik az ellátás, a kis kutak például nem kapnak üzemanyagot lassan harmadik hete.

Ha emellett a megmaradt import jelentős része is kiesne, azzal hiány alakulhat ki a piacon, ahol egyébként is megemelkedett a kereslet. Ha ez megtörténik, a kormány rákényszerülhet az ársapka eltörlésére, hiszen a legutóbbi kormányinfón elhangzottak alapján két feltétele van az üzemanyagárstop fenntartásának. Az orosz olaj folyamatos érkezése és a MOL százhalombattai finomítójának zavartalan működése.

Ezt annyival egészítették ki később, hogy az ársapkát felülvizsgálják abban az esetben, ha az üzemanyag-ellátás akadozni kezd. A szakértők szerint viszont az ársapka levétele nem jelentene azonnali javulást, hiszen az eddig elvesztett beszállítókat vissza kell szereznie a magyar piacnak.

Mivel vezetékeit inkább más országok irányába alakították ki, így akár drágább üzemanyagot is jelenthet a visszatérésük, amit mi autósok fogunk megfizetni - mondta el Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Azt is elmondta, hogy szerinte elengedhetetlen a visszaállás normál piaci működésre, mert csak így lehet feléleszteni az importot. Szerinte egyébként nonszensz a jelenlegi ársapka működése, hiszen igazságtalan, hogy a BKV buszok piaci áron tankolnak, míg például a taxik és a mezőgazdasági nehézgépek nem.

Emellett a magánszemélyek kedvezményeit is bírálta, szerinte a rezsicsökkentés szűkített körét lenne érdemes átvenni az üzemanyagokhoz is. Itt arra gondol, hogy meg kéne szabni egy átlagfogyasztást, aminek a mennyisége felett tankolók, már piaci áron jutnának üzemanyaghoz.

Orbán Viktor miniszterelnök egyébként péntek reggeli beszélgetésében a Kossuth rádióban említette a témát és a szankciókat. Azt mondta, hogy a december 5-én bevezetett tiltás, miszerint EU-s tagország nem vásárolhat orosz olajat, Magyarországra nem vonatkozik, viszont a szankciók árfelhajtása alól nem tudjuk kivonni magunkat. Emellett azt is elmondta, hogy ellátási problémáktól nem kell tartania Magyarországnak. A február 5-én életbe lépő szankciókról nem tett említést.

MOL