2022. november 30. | 08:32

A hétre tűzték ki az újraindítást de ez most elmaradt, ami csak tovább fokozza az üzemanyaghiányt.

Egyre nehezebb helyzetbe kerültek a benzinkutak Magyarországon, de múlt hét végén már láttuk a fényt az alagút végén. Ennek ellenére most mégsem indult újra teljes kapacitásán a Mol Dunai Finomító, hanem még rosszabb, 50-55 százalékos kapacitáson üzemel - tudta meg a Világgazdaság.

Ez azért probléma, mert a finomító hibájára hivatkozva a Mol egyáltalán nem szállított már üzemanyagot a független kiskutasoknak, de a saját kútjain is elkezdett elfogyni az üzemanyag. Ezek a hírek jellemzően rossz hatással vannak a fogyasztókra, mivel hajlamosak pánikvásárlásba kezdeni, ahogy azt például márciusban is tették.

A Mol nélkül súlyos problémák lehetnek az üzemanyag-ellátásban, mert az olajimport az utóbbi egy évben jelentősen visszaesett. A hatósági ár miatt egyszerűen nem éri meg Magyarországra üzemanyagot szállítani, pedig az itthoni felhasználás bő 30 százalékát teszi ki. Többek közt emiatt is szükség lehet a hatósági ár felülvizsgálatára már akár decemberben, erről a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó beszélt.

Az utóbbi időben normalizálódik az olaj világpiaci ára, elérte azt a szintet mint amikor bevezették az árstopot, így indokolt lehet megfontolni a megtartását. Grád Ottó azt is elmondta, hogy jobb drágán az üzemanyag, mintha olcsón elérhetetlen lenne. 

A hiány jelenleg a százhalombattai finomító hibája mellett azért is lehet érezhetőbb, mert korábban a kormány még nyáron 18 millió liter benzin és 213 milli liter gázolaj felszabadítását tette lehetővé a biztonsági tartalékból. Ezt most viszont vissza kell pótolni, így a kutak mellett más fogyasztó is van.

A MÁSZ főtitkára bízik benne, hogy a kormány felülvizsgálja és tovább szűkíti azoknak a körét, akik jogosultak a hatósági áras üzemanyagra. Kiemelte például, hogy a mezőgazdasági gépek még korlátlanul juthatnak hozzá olcsó üzemanyaghoz, viszont már az őszi mezőgazdasági munkák végéhez közelednek.

Szintén megszólalt az ügyben Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének (FSZB) elnöke. Szerinte azok az üzemanyagforrások, amik korábban a határon túlról érkeztek, mára megtalálták új vevőkörüket külföldön. Emiatt valószínűleg csak drágábban lehet őket visszacsalni, amit az autósok fognak majd végül megfizetni.

Emellett a kisebb magánbenzinkutaknak is jót tenne, ha kivezetnék a hatósági árat és a Mol elkezdene nekik üzemanyagot szállítani. Jelenleg 1-5 literes tankolható limitekkel dolgoznak, hogy ne kelljen bezárniuk, mert abban az esetben elveszítik kútjaikat. A hatályos rendelet szerint ha bezárnak, kijelölnek egy új szolgáltatót, aki átveszi a működtetést.

Depositphotos