A japán autóipari lobbi csütörtökön hozta nyilvánosságra, hogy harmadik alkalommal is a Toyota elnök-vezérigazgatóját, Akio Toyodát választotta meg az elnöki posztra. A szakember feladata, hogy átvezesse az ipart azon a kihívásokkal teli időszakon, amelyet a belső égésű motoros autókról a zéró kibocsátásra történő áttérés jelent.

A Toyota Motor Corporationt megalapító Kiichiro Toyoda unokája, Akio Toyoda 2018 óta látja el a Japán Autógyártók Szövetségének (Japan Automobile Manufacturers Association) vezetői tisztségét. Ritkaság, hogy valaki három ciklust töltsön az elnöki poszton, ugyanis a korábbi elnökök jellemzően egyetlen kétéves ciklust töltöttek a pozícióban.

A szakember az újbóli kinevezése kapcsán megtartott online sajtótájékozón elmondta, csak azt követően fogadta el ismét az elnöki szerepkört, hogy többen is rámutattak, az iparágnak folytonosságra van szüksége ahhoz, hogy képes legyen leküzdeni a jelenlegi nehézségeket.

Miközben a kormányok szerte a világon folyamatosan szigorítják a károsanyag-kibocsátási normákat a globális felmelegedés visszaszorítása érdekében, az autóipar egyre nagyobb nyomás alá kerül, hogy átálljon a nulla emissziós járművek gyártására és forgalmazására. Azzal kapcsolatban egyelőre nincs konszenzus, hogy miként kellene ezt elérni.

Az ENSZ múlt heti klímakonferenciáján hat nagy autógyártó, köztük a General Motors, a Ford, a Volvo és a Mercedes-Benz is aláírta azt a nyilatkozatot, amelyben vállalják, hogy 2040-re megszüntetik a fosszilis üzemanyagokat használó járművek gyártását.

A Toyota nem csatlakozott ehhez az egyezményhez, ugyanis a japán gyártó szerint a világ jelentős része nem áll készen az elektromos autókra történő váltásra. A Toyota szerint sokkal praktikusabb megközelítés lenne a hidrogénhajtás és a plug-in hibrid technológia ötvözetét használni. A megállapodást egyébként a Volkswagen sem írta alá.