Hat nagy autógyártó vállalja, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló globális erőfeszítések részeként 2040-ig világszerte fokozatosan leállítja a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását - közölte a brit kormány egy közleményben.

A Volvo, a Ford, a GM, a BYD Auto, a Mercedes és a Jaguar Land Rover képviselője is aláírja a COP26 klímatárgyalásokon felhozott kötelezettségvállalást. Az egyezmény tartalmát pontosan ismerő források szerint azonban néhány nagy autógyártó, köztük a Toyota és a Volkswagen, valamint a kulcsfontosságú autópiacok, pl, Kína, az Egyesült Államok és Németország még nem köteleződött el 100 százalékig az ügy mellett. Ez rávilágított arra, hogy a kibocsátásmentes jövőre való áttérés milyen kihívásokkal jár.

A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint a személygépkocsik, teherautók, hajók, buszok és repülőgépek a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy negyedéért felelősek, amelynek nagy része a közúti járművekből származik.

A Volvo és a Jaguar is teljesen elektromos márkává válik, a Ford pedig korábban azt közölte, hogy európai személygépkocsi-flottája 2030-ra teljesen elektromos meghajtású lesz. A Mercedes azt kommunikálja, hogy az évtized végére kész lesz teljesen elektromos meghajtásúvá válni, amennyiben a piaci feltételek ezt lehetővé teszik.

Nagy-Britannia, amely a COP26 csúcstalálkozó házigazdája, azt mondta, hogy négy új ország, köztük Új-Zéland és Lengyelország is csatlakozik azokhoz, akik már elkötelezték magukat amellett, hogy 2040-re minden náluk értékesített új személygépkocsi és kisteherautó zéró helyi kibocsátású lesz. Egyes források szerint az egyik leghíresebb fuvarmegosztó cég, az Uber is csatlakozik a körhöz.

Egy autóipari forrás szerint néhány autógyártó azért óvatos a fogadalommal szemben, mert az technológia váltására kötelezi őket, ami sok pénzbe kerül, viszont hiányzik a kormányok hasonló kötelezettségvállalása annak biztosítására, hogy az elektromos járművek támogatásához szükséges töltő- és hálózati infrastruktúra kiépüljön.