2019. június 11. | 11:44

Callum új kihívásokat szeretne ezért távozik a Jaguártól, de külsős konzultánsként még lesz köze a márkához

A 64 éves skót formatervező 1979-ben kezdte pályafutását a gépjármű iparban. Kezdetekben a Ford számára tervezett alkatrészeket, de dolgozott a Fiestán és a Mondeon is. Valamint közreműködött a rally B csoportba készült RS2000, majd egy újabb klasszikus az Escort RS Cosworth tervezésében is.

1990-ben hagyta el a Ford-ot és csatlakozott Peter Stevens és Tom Walkinshawhoz a TWR Designhoz. Egyik leghíresebb formaterve a TWR-es időszakból az Aston Martin DB7 volt. Geoff Lawson, a Jaguar akkori formatervezője 1999-ben bekövetkezett halálát követően nevezték ki Callum-ot a Jaguar arculatának fejlesztésére.

Kezdetekben Callum egyszerre foglalkozott a Jaguar és az Aston Martin formaterveinek megvalósításával. Az első pár évben még a Lawson által megálmodott formatervek kifuttatása folyt, mint például a 2001-es Jaguar X-type és a 2002-es XJ. Később, 2004-ben a ráncfelvarrot S-Type és X-Type Estate már egyes részeit Callum tervezte.

A cég formaterve végül 2006-ban változott meg gyökeresen. A Jaguar XK volt az új vonal, ami már teljes mértékben Callum kézlenyomatát hordta magán. Igaz, a 2004-ben bemutatott Aston Martin DB9 a kelleténél jobban hasonlított Callum által megálmodott Jaguar XK-hoz. Ez korai időszak közös formatervezésének eredménye lehetett, mivel a DB9 megalkotásának kezdete Callumhoz köthető, azonban a modellt Henrik Fisker fejezte be.

Az XK-t követtek az XF 2008-ban majd a külső és belső teljes átalakulásának beteljesülése a 2010-ben bemutatott XJ-vel végződött.

„A legnagyobb mérföldkő az XF megalkotása volt számomra, mert ez a modell képviseli az átalakulást a tradicionálisból a kortárs formatervbe, ami jelentős változás a történetünkben. Egy álom vált valóra az F-Type megalkotásával, az I-PACE pedig alkalmat adott arra, hogy alkossunk valami igazán innovatívot. Sikere bizonyítja milyen messze jutott mára a Jaguár” – nyilatkozta Ian Callum.

Ian Callumot helyettese, Julian Thomson követi majd a vezető tervezői poszton, de Callum továbbra is megmarad külsős konzultánsként. Thomson 2000-ben csatlakozott a Jaguárhoz, gyakorlatilag a kezdetek óta Ian Callum mellett dolgozott.

A közeljövőben valószínűleg nem hoz nagy változást a főtervező távozása, de hosszú távon talán igen. Szerintetek egy autógyártónak az a jobb, ha hosszútávon ugyanaz a formatervezője, vagy rövidebb időközönként szükséges gyökeresen változtatni az arculaton?