A szállítmányozást is megdolgoztatják az akkumulátorgyárak, amire a jelek szerint Magyarország nincs felkészülve.
Egy-egy, magyar földön végbemenő gigaberuházás nem csak azért hasznos, mert új munkahelyeket ad, de rákényszeríti az ország adott régióját vagy egy egész ágazatot a fejlődésre. Ám úgy tűnik, hiába az akkugyártók kegyeiért való loholás, itthon bizony akadnak komoly elmaradások.
Az autópályák fejlesztése és építése terén ímmel ámmal, de dolgozik az ország az elmúlt években, ám közben a vasúti szállításra nem fordítottunk kellő figyelmet. Márpedig az akkugyártáshoz is a leginkább kézenfekvő megoldás a kötöttpályás anyagmozgatás.
Míg egy kamion egy sofőrt és körülbelül 20 tonna hasznos terhet tud cipelni, addig egy vonat egy vezetővel gyakorlatilag ennek akár 20-40-szeresét képes kiváltani úgy, hogy közben nem dízelfüstöt ereget a levegőbe, hanem adott esetben környezetbarát módon előállított energiával (árammal) működik.
Ehhez azonban a megfelelő mennyiségű és minőségű sínpár-hálózatra volna szükség, ami a jelek szerint nincsenek meg. A HVG úgy tudja, már a kormánynál reklamálnak a kínai akkugyártók a MÁV akadozásai és bakijai miatt.
Márpedig ha a kormány azt szeretné, hogy néhány éven belül tíz-tizenöt új nagy feldolgozóüzem épüljön, naponta legalább 30, de akár 50 tehervonattal is többnek kellene az országba érkeznie. Csak így tudna kellő mennyiségű alapanyag érkezni a főbb kikötővárosok felől: Triesztből, Koperből, Rijekából vagy például Hamburgból.
A 24.hu szerint a sebességkorlátozások és felújítások miatt már most is nehéz idősávot találni a tehervonatoknak, ekkora forgalomnövekedés mellett a gyártók által elvárt pontosság betarthatatlan lesz. Például jelenleg a Budapest és Bécs közötti 1-es vonalon gyakorlatilag alig lehet közlekedni. A horvát határ előtti Gyékényes vagy a szlovéniai átkelőt jelentő Hodos felé szintén állnak a vonatok, mert nem tudnak továbbmenni Olaszországba, mivel ott is építkezések zajlanak.
A gyárépítések haladnak, az első üzemek jövőre már termelni fognak, így a kínaiak a HVG értesülései szerint megkeresték a magyar kormányt, hogy információt kapjanak, miként tudják majd szállítani az árukat, ám konkrét választ egyelőre nem kaptak. Egy biztos, a kamionnal történő szállítás hosszú távon senkinek sem kifizetődő ilyen méretek mellett.