Szakértők szerint az autóipar jelenlegi válsága, amely a globális chip-hiánynak és az alapanyagok ellátásában tapasztalható fennakadásoknak köszönhető csak még tovább fog súlyosbodni, ugyanis világszerte hiánycikknek számít a magnézium.

A Kínában kialakult energiaválság, amelynek következtében a dél-kelet ázsiai ország kénytelen volt gyárakat bezárni, hogy ezáltal takarékoskodjon az energiával, komoly hiányt idézett elő az ország magnéziumtermelésében. Kína a világ autóiparában felhasznált magnézium mintegy 85 százalékát biztosítja – derül ki a Jalopnik beszámolójából.

A magnéziumot számos alumíniumötvözetben használják például karosszériaelemek, üzemanyagtartályok, motortartó konzolok, fékek, tengelyek és sok más kulcsfontosság autóalkatrész gyártásához.

„Várhatóan 2021 novemberének végére kimerülnek a jelenlegi magnéziumkészletek Németországban, illetve egész Európában. Figyelembe véve a magnéziumellátás arányait, hatalmas termelési veszteségek fenyegetik az olyan ágazatokat, mint az autóipar, a repülőgépgyártás, az elektromos kerékpárgyártás, az építőipar, a csomagolóipar és a gépipar” – közölte a héten a német fémgyártók szövetsége, a WVM.

Amos Fletcher, a Barclays elemzője egyúttal arra figyelmeztet, hogy „a magnézium-utánpótlás megszűnése az egész autóipart térdre kényszerítheti.”

Így a magnéziumválság csak még tovább tetézi a globális mikrochip-hiány következtében kialakult helyzetet, amely az összes autógyártó tevékenységét hátráltatja. A kulcsfontosságú félvezetők hiánya abból fakad, hogy a koronavírus-járvány kitörését követően elrendelt gyárbezárások megszakították a korábban kialakult ellátási láncokat.

autógyártás

A fennakadások eredményeként visszaestek a gyártási mennyiségek és nem ritka, hogy a megrendeléstől számítva akár egy évet is várni kell egy-egy új autó átvételére. Mindennek köszönhetően nemcsak az új autók árában tapasztalható számottevő emelkedés, a használt autók is magasabb összegekért cserélnek gazdát, mint korábban. A pandémia következtében rengetegen döntöttek úgy, tömegközlekedés helyett inkább az utazás más módját választják, hogy ezáltal minimalizálják a személyes kontaktusok lehetőségét.

Miközben 2020 áprilisában és májusában a legtöbb autóipari üzem kapui zárva tartottak, a chipgyártó cégek inkább más területre összpontosították erőforrásaikat. Vagyis a laptopok, tabletek, valamint más szórakoztató elektronikai eszközök számára gyártottak félvezetőket, hogy kielégítsék a látványosan megugró keresletet. Ez pedig jelentős hiányt teremtett az autóiparban felhasznált chipekből. Szakértők szerint a chip-hiány tekintetében legkorábban 2022 tavaszán kezdődhet enyhülés, a helyzet azonban vélhetően csak 2023-ban oldódhat meg teljesen.