A magyar kormány 2021. november 15-től, vagyis jövő hét hétfőtől 480 forinton maximálja a 95-ös benzin és a gázolaj árát. Ez rossz hír a nagy üzemanyag-forgalmazóknak (MOL, OMV, Shell), akik a kisebb forgalmú töltőállomásokat akár be is zárhatják átmenetileg, hogy minimalizálják a veszteségeket.

FRISSÍTÉS: November 13-án megjelent az üzemanyagár-maximalizálásról szóló rendelet a Magyar Közlönyben, az új szabályok értelmében a Magyarország területén üzemelő benzinkutaknak akkor is nyitva kell maradniuk, ha veszteség éri őket a 480 forintos üzemanyag miatt. További részletekért kattints erre a linkre.

A Napi.hu kalkulációi szerint egy teletankolásnál 1300 (benzin), 1600 (gázolaj) forintot nyerhetnek majd az autósok. A mostani árakkal számolva 39,4 milliárddal csökkenhet a kutak bevétele, amit nyilván az államháztartás is meg fog érezni.

Gulyás Gergely miniszter egyértelművé tette, hogy az üzemanyagok adótartalma nem változik, a kereskedői árrés csökken, a kereskedőket pedig nem kompenzálják. Hozzátette, nem kötelezik a kereskedőket a kereskedésre.

A Pénzcentrum szerint ha a kiskereskedőknek kell kigazdálkodniuk az átlagosan 26, illetve 32 forintos árcsökkentést, akkor az gyakorlatilag felemészti a kutak hasznát. A 480 forintos maximált árnál egy liter benzinből 253,7 forint vándorol az államkasszába, a dízel esetében ez 243,8 forint. A portál szerint akár az is előfordulhat, hogy egyes, kisebb forgalmú töltőállomásokat inkább ideiglenesen bezárnak a hálózatok, amennyiben a hatósági ársapka miatt gyakorlatilag nem, vagy alig termel profitot az egység, közben pedig a fizetések és a rezsidíjak viszik a pénzt.

Ugyanakkor egy töltőállomás egyéb szolgáltatásokat (shop, autómosó, kávézó) is nyújt, lehet, hogy ezeknél eszközölnek áremeléseket, hogy csökkentsék a 480 forintos üzemanyagárak miatti bevételkiesést.

A jövedéki adóra visszakanyarodva, ott nincs túl sok mozgástere a kormánynak. Ez a hazai benzinárakban már jelenleg is alatta van a 36 eurócentes kötelező uniós jövedékiadó-minimumnak, mondta Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzője. Most a 131 forintos jövedékiadó-mérték lenne reális a gyenge forint miatt, a tényleges adómérték viszont 120 forint körül alakul. Pletser szerint ebből épphogy az következne, hogy emelnie kellene a kormánynak a jövedéki adót ahhoz, hogy megfeleljen az uniós jogszabálynak.

Az elemző az Indexnek nyilatkozva arról is beszélt, hogy a kisebb kutaknál átmenetileg lehetnek hiányok a rögzített áras termékekből. Ha még jobban kilő az olajár, akkor a nagykereskedők a saját érdekükben nem Magyarországon, hanem más országokban értékesíthetik a 95-ös benzint és a gázolajat, ezen forgatókönyv esetében kisebb üzemanyaghiány is felléphet Magyarországon.

Ha viszont valamilyen oknál fogva olajárcsökkenés következik be, akkor értelmét veszti a kormány intézkedése, jelezte Pletser. Jelenleg elég bizonytalannak tűnik a helyzet, egy biztos, november 15-től olcsóbban is tankolhatunk a magyar kutakon – hogy pontosan meddig állhat fenn az árbefagyasztás, arra most senki sem tud pontos választ adni.