A legönállóbb önvezető autó – Volkswagen SEDRIC

Frissítve:
2018-11-04, 06:17

2018-ban már szinte minden gyártó próbálkozik teljesen önálló autók kifejlesztésével. A Volkswagen egy lépéssel előrébb jár: A SEDRIC annyira önálló, hogy a mérnökök a kormányt is kispórolták.

A Volkswagen a 2017-es Genfi Autószalonon bemutatta első teljesen önálló, 5-ös szintű autonomitással bíró modelljét, a SEDRIC-et. Neve egy mozaikszó, a Self Driving Vehicle (önmagát vezető jármű) rövidítése. A jelen pillanatban még tanulmány státuszban lévő autónak nincs szüksége sofőri felügyeletre, a német mérnökök a kormányt és pedálokat is szándékosan felejtették ki a járműből.

2017 Genfi Autószalon, előadótér, balra VW SEDRIC, elölnézet
Nagy öröm fogadta a SEDRIC bemutatását

A SEDRIC világra jövetele egy egyéves csapatmunka eredménye. A Volkswagen célja, hogy bebizonyítsa, nem „csak” automotív gyáróriás, de a szoftverek és hardverek világában is megállja a helyét. A potsdami székhelyű Future Center Europe-pal együttműködve alkotta meg az elektromos okosautót.

Volkswagen SEDRIC OLED HD kijelző, elölnézet, animált kép
Az 5-ös szintű autonómiának köszönhetően nincs szüksége sofőrre

A német gyártó erős visszhangot váltott ki a közönségből. Főképp öntudatossága, formabontó megjelenése, az utastér dizjánja és biztonsági felszereltsége tetszett az egybegyűlteknek. A gratulációból a German Design Council (német tervezési tanács) is kivette a részét.

„A karosszéria erőteljes oszlopai, az egyedi cockpit és a rövid túlnyúlások felelősek SEDRIC meglehetősen, mégis lenyűgözően robusztus megjelenésért, mint a megbízhatóság és biztonság fellegvára.” –nyilatkozta Michael Mauer, a Volkswagen tervezésért felelős igazgatója.

 Volkswagen VW SEDRIC hátsó ablak, oldalnézet, animált kép
Az utastér családiasabb megjelenésének érdekében növények is vannak az ablakban

Az utasteret leginkább egy VIP társalgóhoz lehetne hasonlítani. Beltere parafa padlót, ülései szövet vagy bőr huzatot kapnak. A légkondi működéséért és frissen tartásáért bambusz-faszén légszűrők felelősek. A jármű családiassá tételéhez hozzájárul, hogy a hátsó szélvédő elé légtisztító növényeket ültetnek.

Volkswagen SEDRIC OLED HD kijelző, elölnézet, animált kép
Az első szélvédő infotainment tulajdonságokkal bír

Az első szélvédő valójában egy átlátszó OLED HD képernyő, ami hagyományos funkcióján kívül filmek lejátszására, videóhívások fogadására és GPS térképek megjelenésére is alkalmas. A SEDRIC kifejlesztéséhez létrehozott technológia úgy tűnik, hogy fényes jövőt fog befutni. Ulrich Eichhorn, a Volkswagen-csoport fejlesztésért és kutatásért felelős igazgatójának nyilatkozata szerint az új szoftvert a gyártó minden leányvállalata hasznosítani fogja.

Volkswagen SEDRIC utastér, oldalnézet, balról
A SEDRIC idővel 4 és 6 személyes kivitelben fog megjelenni

Alapjaiban hasonlít a 21. századi LTI London Taxi koncepciójára: a hátsó üléssor tágas, 2 (az LTI esetében 3) személy kényelmesen elfér menetiránnyal szemben, míg további 2 velük szemben ülve utazhat. Az utastér összesen 6 fő befogadására bővíthető. A VW egyetlen hátránya, hogy nincs külön csomagtere, poggyászod a lábad között kell szorongatni. Nem is csoda, hisz mind a 2 autó feladata ugyan az.

A SEDRIC-é talán annyiban más, hogy az Überhez hasonlóan appról lehet majd rendelni. Az autó felbukkan az előre kijelölt helyen és saját számításai alapján elvisz a kívánt úticélhoz. Az autószalonon a cégcsoport szóvivője ezt a funkciót is kiemelte. Példának hozta, hogy egy hétköznap reggel mennyivel kényelmesebb lenne, ha indulás előtt az ajtódban várna, a gyereket elviszi iskolába, majd Téged a munkahelyedre. Olcsóbb, praktikusabb és környezetbarátabb, mint egy belsőégésű motorral felszelet családi autó.

Volkswagen SEDRIC távirányító, fekete, felül- és oldalnézet
A gombokon kívül távirányítóval is kommunikálhatsz SEDRIC-kel

De hogyan is navigál az utakon? Motortér híján a csoda-masina a hátsó tengely alá szerelt 100 kilowattos, kb. 134 lóerős elektromos erőforrás várhatólag 400 km megtételére lesz képes. Beszállás után a géptestbe szerelt 3 gomb közül lehet választani: Go, Stop és Call. Ez utóbbi megnyomása esetén felveszed a kapcsolatot egy call centerrel, ahol egy VW alkalmazott útba igazítja SEDRIC-et. A vezetést az autó önmaga végzi, szenzorok segítségével kommunikál környezetével.

2018 Hanoveri Autószalon, kék Volkswagen SEDRIC, oldalnézet
A második szériás tanulmányautó szabadidőautóként került bemutatásra

Az idei Hanoveri Autószalonon a Volkswagen bemutatta a továbbfejlesztett változatot, ám az csak annyiban különbözik, hogy ráncfelvarrást kapott és van tetőcsomagtartója. A prototípusokat már többen kipróbálták.

„Természetesen el tudom képzelni, hogy SEDRIC-kel utazzak. Minden kétséget kizáróan az utazás jövőjét jelenti.” – kommentálta Rafael Martínez, aki szintén elvitte akit szintén elvitt egy körre a SEDRIC.

Ha meg akarod tudni, hogy a Volkswagen hogyan is képzeli el egy város és a SEDRIC jövőjét, pillants bele a videóba:

Kicsit félelmetes belegondolni, hogy akár már a közeljövőben is poroszkálhatnak majd olyan autók, amik önmagukat vezetik. Őszintén szólva nekem biztosan bele telne pár útba, hogy önfeledten tudjak ilyen konstrukciókban utazni. Szerintem olyan érzés lenne, mint mikor a mozi hajnalán a nézők felugráltak a vetítőteremben, mert féltek, hogy a vásznon érkező vonat elgázolja őket.

Mit gondolsz, szerinted Te hogy viselnéd az első utat egy teljes mértékben önvezető autóban? Ha végül mégis valósággá válna, Te használnád a szolgáltatást?

Kapcsolódó írások

Chevrole, Corvette Indy tanulmányautó, vörös, oldalnézet, balról
2018. november 30.
Az 1963-as Corvette Sting Ray publikálása után bemutatok nektek négy Corvette tanulmányautót, amik jó ötletnek tűntek, de mégsem jutottak el a gyártósorra
1990 Chevrolet Corvette tanulmányautó, Corvette CERV III, kék, elölnézet, balról
2018. december 20.
A meg nem valósult tanulmányautók tengere mélyén számos fantasztikus autó rejtőzik, ami sosem látott napvilágot. Az elvetélt Corvette-tanulmányok után bemutatom a folytatást
Top 5 Porsche tanulmányautó, fehér Porsche, elölnézet, balról
2018. december 30.
A Porsche úgy döntött, bemutatja 5 kedvenc tanulmányautóját. A lista némely tagja meghökkentő, de egyikük sem mondható utolsónak.
Újabb elektromos BMW csoda érkezik Bajorországból
2018. szeptember 17.
A BMW bemutatta legújabb tanulmányautóját, az önvezető SUV-ot