2018. október 29. | 15:51

2018-ban már szinte minden gyártó próbálkozik teljesen önálló autók kifejlesztésével. A Volkswagen egy lépéssel előrébb jár: A SEDRIC annyira önálló, hogy a mérnökök a kormányt is kispórolták.

A Volkswagen a 2017-es Genfi Autószalonon bemutatta első teljesen önálló, 5-ös szintű autonomitással bíró modelljét, a SEDRIC-et. Neve egy mozaikszó, a Self Driving Vehicle (önmagát vezető jármű) rövidítése. A jelen pillanatban még tanulmány státuszban lévő autónak nincs szüksége sofőri felügyeletre, a német mérnökök a kormányt és pedálokat is szándékosan felejtették ki a járműből.

A SEDRIC világra jövetele egy egyéves csapatmunka eredménye. A Volkswagen célja, hogy bebizonyítsa, nem „csak” automotív gyáróriás, de a szoftverek és hardverek világában is megállja a helyét. A potsdami székhelyű Future Center Europe-pal együttműködve alkotta meg az elektromos okosautót.

A német gyártó erős visszhangot váltott ki a közönségből. Főképp öntudatossága, formabontó megjelenése, az utastér dizjánja és biztonsági felszereltsége tetszett az egybegyűlteknek. A gratulációból a German Design Council (német tervezési tanács) is kivette a részét.

„A karosszéria erőteljes oszlopai, az egyedi cockpit és a rövid túlnyúlások felelősek SEDRIC meglehetősen, mégis lenyűgözően robusztus megjelenésért, mint a megbízhatóság és biztonság fellegvára.” –nyilatkozta Michael Mauer, a Volkswagen tervezésért felelős igazgatója.

Az utasteret leginkább egy VIP társalgóhoz lehetne hasonlítani. Beltere parafa padlót, ülései szövet vagy bőr huzatot kapnak. A légkondi működéséért és frissen tartásáért bambusz-faszén légszűrők felelősek. A jármű családiassá tételéhez hozzájárul, hogy a hátsó szélvédő elé légtisztító növényeket ültetnek.

Az első szélvédő valójában egy átlátszó OLED HD képernyő, ami hagyományos funkcióján kívül filmek lejátszására, videóhívások fogadására és GPS térképek megjelenésére is alkalmas. A SEDRIC kifejlesztéséhez létrehozott technológia úgy tűnik, hogy fényes jövőt fog befutni. Ulrich Eichhorn, a Volkswagen-csoport fejlesztésért és kutatásért felelős igazgatójának nyilatkozata szerint az új szoftvert a gyártó minden leányvállalata hasznosítani fogja.

Alapjaiban hasonlít a 21. századi LTI London Taxi koncepciójára: a hátsó üléssor tágas, 2 (az LTI esetében 3) személy kényelmesen elfér menetiránnyal szemben, míg további 2 velük szemben ülve utazhat. Az utastér összesen 6 fő befogadására bővíthető. A VW egyetlen hátránya, hogy nincs külön csomagtere, poggyászod a lábad között kell szorongatni. Nem is csoda, hisz mind a 2 autó feladata ugyan az.

A SEDRIC-é talán annyiban más, hogy az Überhez hasonlóan appról lehet majd rendelni. Az autó felbukkan az előre kijelölt helyen és saját számításai alapján elvisz a kívánt úticélhoz. Az autószalonon a cégcsoport szóvivője ezt a funkciót is kiemelte. Példának hozta, hogy egy hétköznap reggel mennyivel kényelmesebb lenne, ha indulás előtt az ajtódban várna, a gyereket elviszi iskolába, majd Téged a munkahelyedre. Olcsóbb, praktikusabb és környezetbarátabb, mint egy belsőégésű motorral felszelet családi autó.

De hogyan is navigál az utakon? Motortér híján a csoda-masina a hátsó tengely alá szerelt 100 kilowattos, kb. 134 lóerős elektromos erőforrás várhatólag 400 km megtételére lesz képes. Beszállás után a géptestbe szerelt 3 gomb közül lehet választani: Go, Stop és Call. Ez utóbbi megnyomása esetén felveszed a kapcsolatot egy call centerrel, ahol egy VW alkalmazott útba igazítja SEDRIC-et. A vezetést az autó önmaga végzi, szenzorok segítségével kommunikál környezetével.

Az idei Hanoveri Autószalonon a Volkswagen bemutatta a továbbfejlesztett változatot, ám az csak annyiban különbözik, hogy ráncfelvarrást kapott és van tetőcsomagtartója. A prototípusokat már többen kipróbálták.

„Természetesen el tudom képzelni, hogy SEDRIC-kel utazzak. Minden kétséget kizáróan az utazás jövőjét jelenti.” – kommentálta Rafael Martínez, aki szintén elvitte akit szintén elvitt egy körre a SEDRIC.

Ha meg akarod tudni, hogy a Volkswagen hogyan is képzeli el egy város és a SEDRIC jövőjét, pillants bele a videóba:

Kicsit félelmetes belegondolni, hogy akár már a közeljövőben is poroszkálhatnak majd olyan autók, amik önmagukat vezetik. Őszintén szólva nekem biztosan bele telne pár útba, hogy önfeledten tudjak ilyen konstrukciókban utazni. Szerintem olyan érzés lenne, mint mikor a mozi hajnalán a nézők felugráltak a vetítőteremben, mert féltek, hogy a vásznon érkező vonat elgázolja őket.

Mit gondolsz, szerinted Te hogy viselnéd az első utat egy teljes mértékben önvezető autóban? Ha végül mégis valósággá válna, Te használnád a szolgáltatást?