2019. január 07. | 16:39

Az M0-s befejezése hosszú évek óta terítéken van, most azonban megoldódni látszik a probléma, csak egy kicsit másképp

Az M0 nyugati szakasza elég régóta okoz fejtörést az államnak és a közlekedőknek egyaránt, hiszen többek közt Esztergom és az M1-es között is nehézkes a haladás, ráadásul a 10-es és 11-es út is túlterhelt. Most azonban új útszakasz építéséről döntöttek, mellyel bezárul a Budapest körüli gyűrű, de nem a korábban eltervezett nyomvonalon, hanem egy jóval nagyobb kört bezárva. Ez többek közt azért is jobb megoldás, mert nem kell a dimbes-dombos területeken átvezetni az útszakaszt.

Mint az korábban kiderült a Magyar Közlönyből, a kormány a 2018-as év végén módosította az idei évben megvalósuló közúti beruházások tervezetét. A változtatások közül az egyik legérdekesebb, hogy kikerült belőle az M0-ás nyugati szakasza. A budapesti és az agglomeráció béli lakosságának egy része fontos dolognak tartja a körgyűrű befejezését, ám az eredeti tervek szerinti szűk nyomvonal bezárása nem biztos, hogy jó ötlet. Nagyobb nyugati városokban, mint Róma vagy Párizs megvalósítottak ehhez hasonlót, de nem ez a jellemző. A mindenen áthaladó, természetvédelmi területeket is érintő nyugati szakasz befejezése ráadásul jóval nagyobb költségekkel járna az új tervezetnél.

Például a szomszédos Bécs esetében sincs a várost teljesen körülvevő, szűken elkerülő autópálya, a magyar főváros körül is inkább egy zsák alakzatot vesz majd fel a nyomvonal. Itthon nagy lemaradással kezdtek bele az autópályák építésébe, mára azonban az európai átlagban vagyunk. Az Eurostat adatai alapján 2016-ban több volt a gyorsforgalmi út Magyarországon, mint Ausztriában. Az M0-s nyugati szakaszán az M1-es és a 11-es út között például a Remete-szurdokot és a Budakeszi Vadasparkot is keresztezni kellett volna, arról nem is beszélve, hogy több helyen alagútban vezetett volna a nyomvonal.

Nem végig M0-ásnak hívják majd a vonalat, hiszen az új, az M1-es és Esztergom közt épülő szakasz például az M100-as megnevezést kapta, a később Budapest és Kesztölc között megépülő vonal pedig M10-esként szerepel a tervekben. Fontos az északi terület tehermentesítése is, hiszen az áruszállítás szempontjából fontos régióról van szó, így viszont jó eséllyel nőni fog a fizetős utak száma.

Habár 2018 őszén egy kivitelező elkezdte tervezni az M0-s befejező szakaszát, a megvalósítási terv és a környezetvédelmi engedély megszerzése után kezdődhetne el az építkezés. Ez a folyamat nagyjából két év lenne, mely után 2023 környékén kezdődhetnének el a munkálatok, az átadás pedig 2026-ra lenne várható. Így az M0-s projekt továbbra sem halad gördülékenyen, sokkal valószínűbb az előbb említett M100-as és M10-es szakaszokkal való kiváltás, hiszen az M100-as építése már 2020-ban elkezdődhet.

Az M100-asról nem lehetett tudni, hogy 2x2 vagy 2x1 sávon valósul-e meg, mostanra azonban az derült ki, hogy autóútként szerepel a terveken a 32 kilométeres szakasz, melynek költségeit 100-150 milliárd forintra becsülik.

Esztergom és térsége profitálni fog az új útszakaszból, hiszen nagyon nehezen megközelíthető teherautóval. Sok esetben a kamionforgalmat tiltó utakon át lehet eljutni erre a területre, a Budapest túloldaláról érkező áruszállítók pedig a fővároson keresztül jutnak el ide. Az itteni vállalkozásoknak mindenképpen jót tenne a fejlesztés, hiszen jelenleg komoly fejtörést okoz az infrastrukturális hiányosság.

Az M0-s nyugati szektoráról még nem mondott le teljesen a kormányzat, hiszen a területrendezési tervben még szerepel. Az M100-as és az M10-es megvalósításával viszont egy ésszerű alternatíva jelentkezett, így van rá esély, hogy megelégednek ezzel a megoldással.