2024. január 25. | 11:54

A határidő közeledtével egyre nagyobb bizonytalanság kezdi övezni az emissziómentes autózás jövőjét. A legfrissebb információk szerint az EU legnagyobb politikai pártja már amellett lobbizik, hogy mégse vezesse be az Unió a belső égésű motoros autók tiltását.

Még 2022 nyarán fogadta el az Európai Parlament testülete a tervezetet, melyben az állt, hogy 2035-től betiltják az új belső égésű motorral szerelt járművek értékesítését a kontinensen. Az európai autómárkák és a hozzájuk kötődő iparágak már ezt megelőzően is hatalmas recesszióval és leépítésekkel „fenyegetőztek”, aminek hatására néhány politikus is aggodalmát kezdte kifejezni az esetlegesen túl korai és szigorú szabály ellen.

Még nem tudjuk, mi lesz 11 év múlva, azonban az ipar nyomására egyre nagyobb a betiltást ellenzők tábora. A legfrissebb hírek szerint a legnagyobb frakcióval rendelkező Európai Néppárt (EPP) is már ezek közé tartozik.

Júniusban lesznek az új európai parlamenti választások, így egyre több párt választ nézetet és irányt, aminek a szimpatizánsok szavazhatnak majd bizalmat. Az EPP úgy látja jónak, hogy a betiltást ellenzők oldala lesz a nyertes, így azon a véleményen vannak, hogy megfontolandó lenne a tiltás dátumának elcsúsztatása.

A pártot vezető német Jens Gieseke már korábban is jelezte aggodalmát a tiltással kapcsolatban, mert szerinte a kubai helyzethez hasonló „Havanna-effektust” kockáztatjuk ezzel a lépéssel. Vagyis sokan inkább megtartanák kevésbé környezetbarát járműveiket akár hosszú éveken át, miután nem vehetnének újabb belső égésű motorosokat, minthogy az elektrifikáció felé forduljanak.

Sokan azt szeretnék elérni, hogy a tiltás helyett a kőolaj-alapú üzemanyagokról a környezetbarát, növényi olajokból vagy biomasszából álló, úgynevezett bio-üzemanyagokra térhetnének át a járművek. Ez a megoldás nagyban csökkentené a káros anyagok kibocsátását, miközben kevesebb kompromisszumot jelentene a gyártók és a felhasználók részéről is, mint a teljes átállás elektromos hajtásra.

A betiltás ellen lobbizók azt mondják, hogy nem lehet erőltetni a hosszú évtizedek óta teljesen másra berendezkedett európai autógyártás átállását egy ilyen közeli dátumhoz. Továbbá szerintük ezzel túl nagy teret kapna a már magas szinten tartó kínai e-autó gyártás, így elárasztanák az öreg kontinenst az olcsó gyártmányok, amivel az itteni márkák nem tudnának versenyre kelni, ezzel több ezer munkahely szűnne meg.

Korábban a Ford már bejelentette, hogy az átállás miatt több ezer embert épít le európai üzemeiben. Nem sokkal ezután a Skoda is jelezte, hogy rengeteg ember munkahelyéért aggódik, mert például a közelgő, szigorú feltételeket szabó Euro 7 miatt egy komplett gyáregységet be kéne zárniuk.

Depositphotos