Egy komplett gyárat be kellene zárnia a cseh márkának, ha a szigorú szabályozás bevezetésre kerül.
Nem csak a belsőégésű motorral szerelt autók forgalmazásának 2035-ös betiltásával hozza nehéz helyzetbe az autógyártókat az EU. Emellett tervezik bevezetni az Euro 7-es kibocsátási normát, ami még tovább fojtogatná a belsőégésű motorokat kivezetésük előtt.
Ezzel sok autógyártó már nem tud együtt élni, és vagy átáll elektromos autókra - amelyek nem közvetlen, hanem közvetett módon szennyeznek - vagy óriási leépítési hullámmal csökkentik érdekeltségüket a kontinensen. Ugyanilyen nehéz helyzetbe került most a Skoda is, amely bár jelenleg az első stratégia alapján halad, úgy néz ki, hogy az Euro 7 komoly sebet vágna a cseh gyártón.
Egy komplett üzemet kéne bezárniuk a cseheknek, hogyha jelenlegi formájában kerül bevezetésre az Euro 7, és lényegében el is felejthetnék a Fabia, Scala és Kamiq modelljeiket. Ez azért is fájna különösen a Skodának, mert eladásaik harmadát ezek a modellek teszik ki.
Ez közvetlen módon az üzemben dolgozó 3000 ember munkájának megszűnését jelentené. Erről Martin Jahn, a Skoda értékesítési és marketing vezetője beszélt egy TV-műsorban. Emellett viszont a gyár és a tevékenysége köré települt vállalatok, beszállítók munkája is veszélybe kerülhet, ami már tízezer ember megélhetését veszélyezteti.
Az Európai Unió szerint a szigorítás egészségügyi előnyei azonban jóval meghaladják a gyártókra váró plusz költségek valós értékét. A rengeteg emberrel viszont vélhetően nem számoltak, akik éppen emiatt vesztik el munkájukat.
Az EU tervének köszönhetően ráadásul három újabb kisautó kénytelen elhagyni a piacot a környezetvédelem jegyében. Olyan autók, melyeknek a légellenállása, tömege és fogyasztása jóval alacsonyabb, mint egy 2 tonna körüli fél-villany SUV-é.
Persze ez nem teljesen meglepő, korábban a Suzuki Jimny négyszemélyes változatának kellett elhagynia a piacot, mivel 7 liter körüli fogyasztása és kibocsátása már sok volt a környezetvédőknek, míg prémium gyártók egyes modelljei ehetnek kétszer ennyit. Persze a dolog nem csak az átlag embereket mozgatja már, több ország is kiállt az EU tervei ellen és módosításokat követelnek.
Németország nemrég váratlanul elkaszálta a 2035-ös tiltással kapcsolatos ügymenetet, mert biztosítékot akarnak arra, hogy zéró emissziós üzemanyagok mellett a belsőégésű motorok tovább élhetnek. Emellett a közlekedési miniszterek az ipart és ezáltal a munkahelyeket féltve szintén beleálltak az Unióba.
Még hétfőn Csehország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Románia, Magyarország és Szlovákia közlekedési miniszterei találkoztak, hogy egyeztessenek a kialakult helyzetről. Olaszország már régóta ellenáll, újabban pedig Németország is beszállt mellé.
Jelenleg is zajlanak tárgyalássorozatok azzal kapcsolatban, hogy milyen módon kellene enyhíteni az Euro 7 normát, illetve a 2035-ös átállás sem tetszik az országoknak. A Stellantis csoport vezetője egyenesen feleslegesnek nevezte az Euro 7-et, miközben a Daimler Trucks vezetője szerint milliárdokba kerülne az iparnak, ami felborítaná a piacot.