2021. augusztus 26. | 17:15

Közelegnek a belső égésű motor utolsó órái?

Az Európai Bizottság által előterjesztett javaslatcsomag értelmében 2035-től betiltanák a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését az Európai Unió területén. Ahhoz, hogy az új szabályozás életbe lépjen, az EU mind a 27 tagállamának meg kell szavaznia, ám addig is az autógyártók minden bizonnyal arra kényszerülnek, hogy csökkentsék kínálatukat benzines és dízel modellből. Mégpedig a hamarosan bevezetendő EURO 7-es emissziós norma miatt.

A várakozás szerint az új szabályozás 2025-ben fog életbe lépni, a szakemberek pedig arra számítanak, hogy a szigorúbb károsanyag-kibocsátási határéték első áldozatai a belső égésű motoros kisautók lesznek. Ez annak köszönhető, hogy rendkívül nehéz lenne a gyártóknak profitábilisan elkészíteni ezeket a járműveket, miután módosították a benzin- és dízelmotorokat, hogy azok megfeleljenek a szigorúbb előírásoknak. Ugyanez igaz a teljesítményorientált modellekre és benzinzabáló motorjaikra is. Így sok más gyártóhoz hasonlóan a Mercedes is búcsút fog inteni több belső égésű blokknak.

A brit Autocarnak adott interjújában Marcus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős vezetője elárulta, a csillagos márka a következő években gyakorlatilag felére fogja csökkenteni jelenlegi motorpalettáját. A változás elsőként a következő generációs AMG C63-at érinti, amely az eddig használt V8-as helyett az AMG A45-ös hibrid rendszerű négyhengeres motorját fogja kapni.

Az Európai Bizottság alacsony emisszióért felelős, neves egyetemekből és kutatóintézetekből álló szakmai konzorciuma, a Clove azt javasolja, hogy az autókba többlépcsős „szuperkatalizátorokat” építsenek. Vagyis az előterjesztés értelmében a benzines belső égésű motoros járművek esetében a gyártók arra kényszerülnének, hogy az autókat fűtött elektromos katalizátorral, két 1 literes, hagyományos, hármas-hatású katalizátorra, egy 2 literes részecskeszűrővel, valamint egy ammónia kiszűrését szolgáló, úgynevezett ASC-katalizátorral is ellássák.

Ezen kívül az EURO 7-kompatibilis autók egy diagnosztikai rendszerrel is rendelkeznének a fedélzeti számítógépben, amely folyamatosan nyomon követné és elemezné a motor adatait, ezáltal garantálva azt, hogy az megfelel a kibocsátási előírásoknak. Mindezek megvalósítása azonban elképesztően drága mulatságnak ígérkezik, ezért borítékolható, hogy más gyártók is követni fogják a Mercedes példáját, és a motorpaletta egyszerűsítésével próbálnak majd forrásokat megtakarítani.

Ezek alapján úgy tűnik, az EURO 7 csak egy újabb szög a belső égésű motorok technológiájának koporsójában, és arra kényszeríti az autógyártókat, hogy minél inkább felgyorsítsák a villanyautókra történő átállást. Több cég is bejelentette már, hogy azt tervezi, még az évtized vége előtt száműzi modellpalettájáról a belső égésű motorokat: a Jaguar 2025-ig, az Opel 2028-ig, a Ford európai részlege, a Volvo és a Bentley pedig 2030-ig.

Ami a Mercedest illeti, a német vállalat is búcsút akar inteni a benzines és dízelmotoroknak 2030-ig, de ez csak azokon a területeken fog megtörténni, „ahol a piaci körülmények lehetővé teszik”. Ez kétségkívül egy ambiciózus célkitűzés egy luxusmárkától, amelynek palettáján továbbra is értékesít V12-es motorral szerelt autókat. Az ikerturbós, 6,0 literes blokk csak a Maybach S-osztályban és a nemrég bemutatott, páncélozott Mercedes S-Class Guardban elérhető.