2022. május 16. | 17:29

Az új Škoda Fabia pénztárcabarát, jól fogyaszt és nincs túlbonyolítva - de nem ebben a konfigurációban.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Style 2022
Előnyök
tágas utas- és csomagtér
számos okos megoldás az utastérben
menő forma
erős csúcsmotor
megfizethető alapmodell
Hátrányok
nincs dízel és hibrid hajtás
1.5-ös motorral már drága
megbonyolított klímapanel
ideges DSG-váltó

Nehéz a dolga 2022-ben annak az újautó-vásárlónak, aki konzervatív szemléletben keres magának kisautót. Legyen megfizethető, egyszerű, szívó benzinmotorral hajtott, elektromos rásegítés nélküli, ja, és az SUV-kat kerülné. Nos, a negyedik generációs Škoda Fabia ezeknek a szempontoknak megfelel, bár a „big block-os”, automata váltóval szerelt tesztautó már szúrhatja a szemünket.

skoda fabia teszt alapjárat

Az előrendelések alapján nagyon úgy fest, hogy népszerűsége töretlen az 1999 óta bemutatott Fabiának, amiből azóta 4,5 millió fogyott világszerte, itthon 93 000 darab kelt el. Vajon az újdonság méltó módon viszi tovább ezt a hagyatékot?

Szintet lépett külsőleg

A Volkswagen konszern MQB-A0 platformja a Fabián kívül a Scala, a Kamiq, a Seat Ibiza, az Arona, a Volkswagen Polo, a T-Cross és a Taigo modellek alapját képezi. És annak ellenére, hogy kisautónak nevezzük a Fabiát, tengelytávban (2564 mm) van olyan hosszú, mint az első generációs Octavia.

Az elődmodellhez képest 111 mm-rel hosszabb (4108 mm), de alacsonyabb lett, meglehetősen sarkos dizájnt kapott. Az identitástudat erősítése érdekében a dizájnerek easter eggel is készültek: ha erősen koncentrálunk az első ajtók aljára, akkor láthatjuk a cseh zászló kék háromszögét, ami Morvaországot jelképezi.

skoda fabia teszt alapjárat

Az akár adaptív, full LED lámpák egy komolyan vehető autó benyomását keltik, aminek légellenállása sokat javult, a 0,28-as cw-értéket többek között a burkolt alvázzal, zárható hűtőmaszkkal, hátsó szárnnyal és a felnik műanyag betétjeivel érték el. A kompakt kombik szintén kihalásra vannak ítélve a túlszaporodott szabadidő-autó populáció miatt, így a Fabiából sem lesz többé kombi karosszériaváltozat.

Olcsó, de mégsem elviselhetetlen

Akármilyen VW-konszernes terméket teszteltem eddig, a Škodákba beülve egyértelművé vált az, hogy helykihasználás szempontjából abszolút az élen járnak. A szegmens talán legtágasabb utasterét kapjuk a Fabiában, az első és hátsó ülések ülőlapja kellően hosszú, fej- és lábtérből van bőven, nem beszélve a 380 literes csomagtartóról.

Ami valójában 343 liter, hiszen teljes értékű pótkerék van a padló alatt rombuszemelővel, kerékkulccsal. A hátsó üléstámlákkal további 1190 literes teret nyerhetünk, opcionális az első ülések is síkba dönthetők, így hosszabb tárgyakat is szállíthatunk.

skoda fabia teszt alapjárat

A csehek okos megoldási sem maradhattak ki az új Fabiából, az indukciós töltő mellett elhelyezett parkolójegy- és tolltartó, USB-C töltőcsatlakozó a belső visszapillantón, kivehető pohártartó a könyöklő alatt, telefontartó zseb az első ülések háttámlájában, esernyő a vezetőoldali ajtóban, jégkaparó az üzemanyagböntő nyílás fedelén, szemetes az ajtózsebben és csomagtérelválasztó hálók, kampók, hátsó ülés mögé csúsztatható kalaptartó a csomagtérben.

Tudtad-e?

Az új Škoda Fabia 43 Simply Clever megoldást tartalmaz felszereltségtől és kiválasztott csomagoktól függően.

Nagy megfejtések anyaghasználat terén nincsenek a legmagasabb, Style felszereltségi szintű tesztautóban sem, hiszen többnyire mindenhol olcsó, rideg műanyagokat tapinthatunk. Az ajtó könyöklő részére egy haszontalan, vékony szövetdarabot illesztettek, a behúzó fogantyúja sajnos nem mentes a sorjától, de legalább ízlésesre dizájnolták.

skoda fabia teszt alapjárat

A kormány mögötti digitális műszerfal a 185 420 forintos Stlyle+ csomag része. Alapból 6,5, felárért 8, vagy akár 10,25 colos kijelző is kérhető a középkonzolra - a menürendszer könnyen kiismerhető, egyértelmű, bár a sávelhagyás figyelmeztetőjének hagyhattak volna egy fizikai gombot, hogy ne kelljen minden indítás után három menüponton átverekedve magunkat kikapcsolni.

Ugyanez igaz a ventilátor erősségének állítására is: adott egy fizikai gombokkal ellátott klímapanel, amiről érthetetlen módon lehagyták ezt a funkciót azért, hogy az érintésérzékeny klíma menü gombjának lenyomása után tudjuk állítani úgy, hogy egyébként 3-4 másodpercre mindig szüksége van a menü betöltéséhez.

Villany nincs, benzines van bőven

Ahhoz, hogy relatíve kedvező áron tudják kínálni a Fabiát, elektromos és hibrid hajtásláncokkal nem kapható, sőt dízelmotorral sem. Kizárólag benzinesekből válogathatunk, abból viszont van bőven. Az 1,0 literes, háromhengeres szívómotor 65 és 80 lóerővel elérhető, Magyarországon azonban csak utóbbit értékesítik. A bevezetőben említett konzervatív autóvásárló kedvence biztosan ez lesz, hiszen se turbót, se kettős tömegű lendkereket, se nagynyomású üzemanyagrendszert, se részecskeszűrőt nem tartalmaz.

skoda fabia teszt alapjárat

Amikor viszont turbóval támogatják meg a háromhengeres motort, máris 95 és 110 lóerős teljesítményre lesz képes 175 és 200 Nm-es maximális nyomaték mellett. Részecskeszűrő mindegyikhez, kettőstömegű lendkereket csak a hatos manuális váltóval szerelt 110 lóerőshöz társítanak, a gyengébb, ötös manuális váltóval szerelt 95 lóerős nem kap ilyen alkatrészt. A hatos manuális mellett duplakuplungos, hétfokozatú DSG automata váltóval is kérhetjük a háromhengeres csúcsmotort, az 1,5 literes, négyhengeres benzinesnél azonban ez az alap.

Oda nem illő rezonanciával kezdi a napot az 1,5-ös TSI motor, aztán üzemmelegen minden kisimul és észrevétlenül működik, bár a Start-Stop funkció kellemetlen röffenéssel rántja be a motort minden alkalommal. Némi megszokást igényelt a gázpedál használata, ugyanis sok esetben a kései reakcióidő miatt hajlamos voltam még több gázt adni, majd hirtelen észhez tért a váltó és kellemetlen, nagy rössel indult meg az autó. Enyhe déjá vu-t idézett elő a kissé ideges DSG, pont, mint a Nissan Juke esetében, ahol minél magasabb fokozatban volt a váltó, annál kisimultabban dolgozott.

skoda fabia teszt alapjárat

A hetedik fokozat előnyeit azonban autópályán nagy előszeretettel használtam ki, hiszen erőlködés nélkül mehettem bele egy-egy előzésbe, kihasználva a 1500-3500 között jelentkező 250 Nm-es maximális nyomatékot. A 150 lóerőre 3500-as fordulatszám felett számíthatunk, hangja ilyenkor sincs a motornak és a legjobb, hogy a menetszél sem zavaró 130 km/óránál.

Nem csak haladni, de spórolni is lehet a négyhengeressel, hiszen hengerlekapcsolásra is képes, így nem elképzelhetetlen a 6 literes fogyasztás elérése, azonban életszerűen használva inkább 7-8 litert kér 100 kilométeren. Hatótávnövelési célzattal érdemes az 50 literes üzemanyagtankot kérni az alap 40-es helyett.

A hétköznapokra

Az új Škoda Fabia esetében ne számítsunk kimagasló vezetési élményre, azonban a könnyed kezelhetőségre, kellemesen rugózó futóműre igen. A 15 colos kerekek komfort szempontjából lehet, hogy előnyösebbek, de a tesztautó 17-es kerekei sem akadályozták érzetre abban, hogy a magyar úthálózat folytonossági hiányosságaival boldoguljon. Ugyanakkor minden úthibát erős puffanással jelez az autó, a zajszigetelésre nem áldoztak annyit, a karosszéria merevségét viszont érezhetően növelték az elődhöz képest.

skoda fabia teszt alapjárat

Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű opcionálisan megemelhető, ilyenkor erősebb rugókat is kap, sőt 15 mm-rel lejjebb is ültethető. A 10,7 méteres fordulókör és a 127 000 forintos tolatókamera a városi forgatagban nagy előny, a hagyományos tempomat, holttérfigyelő és sávváltássegéd autópályán veszi le a vállunkról a terhet. Különböző méretekben érkeznek a dobfékek hátra, felárért minden motorváltozathoz kérhető tárcsafék, ezt a 150 lóerős alapból megkapja.

Ár és összegezve

Az árlista az 5,3 millió forintos 80 lóerős, GO felszereltségű Fabiával indul, a kínálat csúcsán a Style kivitel áll az 1,5 literes TSI-vel, DSG automata váltóval, 8,5 milliós listaáron. Ebben széria többek között a vészfék asszistens, kulcsnélküli indítás, sávváltás figyelmeztető, esőérzékelős ablaktörlő, hátsó parkradar és tempomat. A tesztautóba került még elektromosan behajtható oldalsó tükör, tolatókamera, automatikus nyitás/zárás, full LED főfényszóró, simply clever csomag, fekete tető, digitális műszerfal, fűthető ülések, USB Type-C csatlakozó a belső visszapillantó + kettő hátra - így már 10 107 840 forintba kerül.

Nyilvánvaló, hogy nem ez lesz a legészszerűbb választás. Céges flottába a 80 lóerős, takarékosnak ígérkező, szívómotoros Fabia a nyerő, de lakossági használatra sem utolsó. Ezen felül van még további három turbós benzinmotor, a tesztelt, négyhengeres TSI teljesítménye bőven elegendő autópályára is, sőt megpakolva is gond nélkül mozgatja az autót. Helykínálat, biztonság, felszereltség terén továbbra is kimagasló kategóriában a Fabia és a legjobb, hogy családi autónak sem utolsó. Arra érdemes felkészülni, hogy aki most szeretne Fabiát, annak közel 1-1,5 évet biztosan várnia kell, ugyanis az első, 350 darabból álló, Magyarországnak szánt kontingens azonnal gazdára talált 2022 márciusában.

Fabia használttesztünket itt találod:

Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Style 2022

  • Lökettérfogat: 1498 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 150 LE
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4108/1780/1459 mm
  • Tengelytáv: 2654 mm
  • Saját tömeg: 1298 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,7-6,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 129-151 g/km
  • Végsebesség: 225 km/h
  • 0-100: 8,0 s