A globális chip-hiány alaposan megkavarta a hagyományos erősorrendet.
A globális chip-hiány felborította a legkelendőbb modellek hagyományos rangsorát Európában, októberben ugyanis is egy nem várt típus végzett a tabella élén: a Peugeot 2008 szabadidő-autó. Ezzel szemben a régóta az élbolyba tartozó Volkswagen Golf a legjobb tízbe sem tudott bekerülni – derül ki a JATO Dynamics legfrissebb adataiból.
A 2008 második generációja 2019-ben került piacra, és a belső égésű motoros kivitel mellett tisztán elektromos hajtáslánccal is elérhető. Október folyamán összesen 18 109 darab fogyott a francia SUV-ból, mindössze 877 darabbal több, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a teljes európai piacon 29 százalékos visszaesést regisztráltak a chip-hiány következtében.
A kialakult helyzet miatt az autógyártók elsősorban a nagyobb profitot termelő, és a károsanyag-kibocsátás szempontjából kulcsfontosságú modelleket részesítik előnyben a gyártás során. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy főként a hatchbackekhez és a szedánokhoz képest akár több millió forintos különbséggel is értékesíthető SUV-kra, valamint a teljesen elektromos és konnektorról tölthető hibridekre összpontosítanak.
A Volkswagen legnépszerűbb modellje a T-Roc kisméretű SUV lett, amely 12 116 értékesített darabbal a toplista kilencedik helyén zárt októberben. Ehhez képest a német gyártó kínálatában hagyományosan az egyik legsikeresebb modellnek számító Golfból „mindössze” 11 174 darab talált gazdára, ami 59 százalékkal kevesebb, mint 2020 tizedik hónapjában volt.
Ez annak eredménye, hogy a VW wolfsburgi gyára – ahol a Golf is készül – folyamatos nehézségekkel küszködik, és egy friss jelentés tanúsága szerint a termelés volumene az 1958-as szintre esett vissza.
Az októberi toplista élmezőnyében csak francia modelleket találunk. A 2008 mögött a Renault Clio, a Dacia Duster, valamint a Peugeot 208 végzett. A legjobb tízben található típusok közül a 20008 mellett egyedül a hatodik helyen végző Fiat 500 tudott pozitív eredményt produkálni tavaly októberhez viszonyítva. Az olasz kisautóból 12 százalékkal adtak el többet Európában, mint egy évvel korábban.
Ugyanakkor ha az idei év összesített eredményei nézzük, továbbra is a Golf áll az élen 186 444 darabbal, ami még így is 22 ezer autóval több, mint a második pozíciót elfoglaló Toyota Yaris eredménye. Ebben az összevetésben a Peugeot 2008 az ötödik, a Fiat 500 pedig a tizedik helyen áll.