2023. november 14. | 14:33

Az egységesség jegyében vezette be az Európai Unió az új formátumú vezetői engedélyt, amelyre az átállás többek esetében most jön el.

Jogsira mindenkinek szüksége van, aki autót akar vezetni, de országhatáron belül ennek a kis kártyának fizikailag már nem kötelező nálunk lennie, ahányszor csak volán mögé ülünk. Továbbá az okmány nem csak azt jelzi, hogy jogosultak vagyunk az autóvezetésre, de személyes okmányként is használható, általánosan elfogadott, hogy itthon akár személyi helyett a jogosítványunkat mutatjuk fel, ha igazolni kell, kik vagyunk – így viszont célszerű magunkkal hordani akár inkább a személyi helyett.

Az EU-n belül azonban szükségünk lesz útlevélre vagy személyi igazolványra, mert bár egységesedik, továbbra sem fogadható el az előbbi két okmány helyett határátlépésnél és idegen országban tartózkodáshoz sem önmagában – kissé érthetetlen módon. Magyarország 2001. január 1-jétől vezette be a ma is használt kártyaformátumot, és az Európai Unióba való belépés óta követjük annak szabályait és az EU-s mintának megfelelő formátumot használjuk, amely meghatározza, milyen adatoknak kell szerepelniük a jogsinkon.

Ha más, EU-s tagállamba költözünk, nem szükséges újracsináltatni a jogosítványunkat, hiszen a vezetői engedély az EU minden tagországában használható, viszont a külföldi hatóság bizonyos esetekben további adatokat vezethet fel rá, ha az adott ország jogszabályai megkövetelik. Erre szolgál a kártya hátoldalán, a 13-as pontnál szereplő szürke mező, amiről korábban már írtunk.

No de ha egységes is, meg nem is, akkor milyen dátum és miért érinthet minket? Egész konkrétan egy 2013-as irányelv - melyet a tagországok elfogadtak – mondja ki, hogy 2033-ig az EU valamennyi tagországában új formátumú vezetői engedélyekre lesz szükség, mégpedig olyan formátumra, amely hamisításbiztos és hitelkártya méretű, tehát könnyen magunkkal hordható.

Akkor hogyan érinthet ez minket 2023-ban? A válasz egyszerű, a tíz év múlva megadott határidő egy végleges dátum, azonban akiknél ez előtt jár le a dokumentum, ők megújítás esetén már az új formátumot kell, hogy kapják, ám a régebbieket nem kell automatikusan cseréltetni. Az átállás tehát hullámokban történik egészen 2033-ig, hogy ne okozzon extra terhet és fennakadást az ügyintézésben.

Az NTV nevű német hírcsatorna szerint mivel sokaknál most jön el a lejárati dátum és 2013. január 19. után csak új formátumú jogosítvány adható ki, így az első hullám elkezdődött. Ők Németországban például az 1965 és 1970 között születettek, akiknek 2024. január 19-ig kell befejezniük a cserét. Általánosságban azonban elmondható, hogy a csere szükségessége nem mindig a születési évtől függ, hanem abban a dokumentum kiállításának időpontja is meghatározó szerepet játszik.

Érdekes módon más tervezett szigorítások mellett ebben az idősebb tulajdonosok kivételezettebbek a határozat alapján, ugyanis az 1953 előtt születettek – függetlenül a jogosítvány kiállításának időpontjától és formátumától – 2033. január 19-ig végezhetik el az átállást. Természetesen, akiknek egyébként sosem járna le a jogosítványuk, azoknak is újat kell csináltatniuk 2033-ig.

Amiben az országok egyetértettek, hogy a jövőben ne lehessen életre szóló jogosítványokat kiadni, de a korábbi 10 éves érvényességi időt meghosszabbítják 15 évre. Az érvényesség meghosszabbításához azonban nem mindenhol kell orvosi vizsgálat, ezt már az adott tagország saját szabályai döntik el. Fontos megjegyezni, hogy az autóbusz- és teherautó-vezetői engedélyekre más előírások vonatkoznak.

A NTV figyelmeztetése mindenekelőtt a német gépjárművezetőknek szólt. Utalt ugyanakkor arra is, hogy a 2013-ban egységesen elfogadott, a vezető engedélyek cseréjével kapcsolatos határozat több vonatkozásban az összes EU-s tagállamot érinti.

Depositphotos