2021. március 09. | 09:53

2021 elején még kijelenthetjük, nem csak a villanyautóké a világ.

Németországban jelenleg több Trabant van forgalomban, mint Tesla, írta meg a Welt március elején. A keletnémet gépkocsitípus 1991 óta nincs gyártásban, de még így is több tízezer futkorászik belőle a német utakon, ami a konkurenciát látva igencsak figyelemreméltó adat.

A regisztrált Trabik száma az elmúlt tíz évben körülbelül 3000-rel, 38 173-ra nőtt Németországban. Csak 2020 januárja és 2021 januárja között több mint 1000 Trabant került forgalomba a germánoknál (területi eloszlásról nem írt a Welt, lehet, hogy az egykori NDK területén népszerű a modell mind a mai napig). A Center Automotive Research (CAR) munkatársa, Ferdinand Dudenhöffer kisebb csodának nevezte a veterán jármű jelenlegi helyzetét.

A regisztrált autók száma a németeknél is folyamatosan növekszik, idén januárban 48,2 millió gépkocsi állt forgalomban az országban, a CAR szerint jelenleg 1000 lakosra 580 autó jut. A Volkswagen-csoport márkái, illetve a Mercedes-Benz és a BMW modelljei iránt is nagy a kereslet a német állampolgárok körében, az Opel népszerűsége viszont csökkeni látszik.

A CAR statisztikája azt mutatja, hogy a jelenlegi állás szerint Németországban minden ötödik személygépkocsi a Volkswagen-csoporthoz köthető, tehát ide értendők a Škoda, az Audi, a Seat és a Porsche eladásai is. Összességében a VW-csoport járműveinek száma 4,2 millióval nőtt Németorzágban az elmúlt évtizedben. Ugyanebben az időszakban 6,5 millióval nőtt a regisztrált autók száma némethonban. A fennmaradó növekedés jó részét az Audi két riválisa, a szintúgy prémium márkának számító Mercedes és BMW tette ki. 2010-hez képest jelenleg 735 ezerrel több Mercedes jármű van a német utakon, a BMW-k száma 513 ezerrel nőtt a vizsgált periódusban.

Az elemzés arra is rámutatott, hogy az Opelek száma ötödével csökkent Németországban 2010 óta, Dudenhöffer szerint nem kizárható, hogy a következő években még több Opel fog eltűnni az utakról a saját hazájában. A külföldi gyártók közül a Hyundai (és a Kia) járult hozzá ahhoz, hogy néhány év alatt ilyen mértékben megugorjon a forgalomba állított autók száma. A német utakon jelenleg 1,3 millió Hyundai szaladgál, ez 176 százalékos növekedés 2010-hez képest.

A Tesla az előbb felsorolt márkákhoz képest még kispályásnak számít, az amerikai gyártó villanyautóiból 34 000 ment át a regisztrációs folyamaton ez év elejéig. A Teslát még a Saab is megelőzi 6000 járművel, pedig a svéd cég már évek óta nem gyárt autókat. Meglepetésre a Daihatsu is beférkőzött a Tesla elé, annak ellenére, hogy nem Németország a fő piaca.

A kocka persze fordulhat a villanyautózás előretörésével, ne feledjük, hogy Németországban épül a Tesla első európai gigagyára. A Tesla Gigafactory 4 akár már idén megkezdheti a termelést, az üzemben elektromos kocsikat, akkumulátorokat és meghajtási rendszereket gyártanak majd. A Tesla német gyára 10 ezer új munkahelyet teremt a régióban, a Gigafactory 4 felhúzásával párhuzamosan egy mérnöki és egy formatervezési központot is kialakít az amerikai vállalat Berlintől 10 kilométerre.