2021. március 08. | 12:00

A selejtes cellák ugyanabból a gyárból származnak.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a Hyundai 82 000 elektromos járművet hív vissza globálisan a tűzveszélyes akkumulátorok cseréje miatt. A gyártó az InsideEVs-nek elárulta, hogy milyen műszaki hiba áll a tűzesetek mögött.

A Hyundai arról számolt be, hogy a Koreai Szárazföldi, Közlekedési és Tengerészeti Ügyek Minisztériuma (Ministry of Land, Infrastructure, and Transport , röviden MOLIT) által lefolytatott vizsgálatok szerint a cellák belsejében egy nem megfelelő illesztés, történetesen az anód alkatrésze idézi elő a tűzeseteket. A vizsgálatokból kiderült, hogy a a hiba következtében a lítium bevonat érintkezhet a katóddal, ami elektromos rövidzárlatot eredményez. A vizsgálatoknak alávetett selejtes cellák egytől egyig az LGES nanjingi üzeméből származtak.

Az LG Chem akkumulátorokat gyártó részlege, az LG Energy Solution kijelentette, hogy az általa előállított akkucellák nem vádolhatók a tűzesetek közvetlen előidézésével. Az LGES szerint az elsődleges tesztek nem tudták igazolni azt, hogy az anód alkatrésze miatt kaphatnak lángra a Hyundai elektromos autói. A cég ugyanakkor azt is közölte, hogy várja a MOLIT hivatalos vizsgálati eredményeit, azok viszont a jelek szerint nem kedveznek neki, a Hyundai előbb juthatott hozzájuk, és ki is szivárogtatta az információkat a sajtónak. 

A mostani visszahívás a Hyundai legkeresettebb teljesen elektromos autóját, a Kona EV-t érinti a leginkább. 2020 októberében 40.000 tisztán elektromos Konát hívott vissza a cég Dél-Koreában, mégpedig az elektronikus fékrendszerek esetleges szoftverhibája és a tűzveszélyes akkumulátorok miatt. A korábbi visszahívási hullám és a mostani együttesen 900 millió dollárjába kerülne a gyártónak, de a Reuters értesülése szerint a színfalak mögött egyességre jutott a két fél. A megállapodás pedig úgy szól, hogy a költségek 70%-át az LGES vállalja magára, így a Hyundainak „csak” 270 millió dollárt kell leírnia veszteségként.

A dél-koreai vállalat azt is megerősítette, hogy az Ioniq 5 az SK Innovation celláit használja majd az akkumulátorában. A viszony tehát eléggé elmérgesedett az LG és a Hyundai között, de a váltás sokakat meglepett, lévén, hogy korábban az SK-t 10 évre kitiltották Amerikából üzleti titkok lopása miatt. Most arról lehet hallani, hogy az USA új elnöke, a Trumpot váltó Joe Biden felülvizsgálja ezt a határozatot. Az SK a következő években 5 milliárd dollárt invesztálna a Georgia államban található gyárába, ha a kitiltás érvényben marad, az több modellt is érzékenyen érintene, köztük a villanyos Ford F-150-nel és a Volkswagen ID.4-gyel.