2020. március 03. | 18:20

Az olaszok visszanyúlnak motorsport történelmükben és felélesztik a legendát

A 2020-as Genfi Autószalonon mutatták volna be a nagyközönségnek a vadonatúj Alfa Romeo Giulia GTA-t, ám a Koronavírus járvány miatti szükséghelyzet okán a kiállítás elmaradt, így csupán az online sajtótájékoztatókból tápálálkozva hozhatok új híreket neked, megteszem amit tudok.

2019. június 24-én lett 110 éves az Alfa Romeo, a több mint egy évszázados autógyártás és motorsport beli tapasztalat ott hagyja nyomát minden elkészülő új modellen is, sportosság és elegenacia jellemzi a márkát, nem is csoda, hiszen olasz. Az Alfa mérnökei és formatervezői a kezdetektől fogva törekednek a folyamatos újításra és egyediségre és hogy hűek maradjanak a gyökerekhez. A 110. évforduló alkalmából a márka a valaha volt legikonikusabb modelljéhez nyúlt vissza, tiszteleg egy friss és ropogós Guilia GTA-val az 1965-ös előd előtt.

Akkor mutatták be ugyanis a mindösszesen 745 kg-ot nyomó Giulia Sprint GTA-t. A mostanra videójátékhoz is köthető betűszó jelentése árulkodó, a Gran Turismo Alleggerita (az olasz 'alleggerita' szó jelentése: könnyített). Akkoriban az 1,6 literes duplagyújtású motor 170 lóerős teljesítményre volt képes, és remekül szerepelt a versenypályákon is. A GTA megnevezés emiatt olyan népszerűvé vált, hogy a gyártó a sportos utcai modelleket kezdte jelölni vele.

A fejlesztés során a mérnökök a még jobb vezethetőséget, az aerodinamikai tulajdonságok javítását és mindenek előtt a súlycsökkentést helyezték előtérbe,és ehhez ugyanazokat az irányelveket alkalmazták melyet a legelső GTA Giulia fejlesztésekor is. A megnövekedett leszorítóerőt, a tökéletesített aktív aerodinamikai jellemzők generálják, melyekhez szükséges technikát és ismereteket közvetlenül a Forma-1-ből emelték át, a Sauber Engineering közreműködésével. Ugyanezt az eljárást alkalmazták az oldalsó kötények, az egyedi hátsó légterelő, valamint az aktív első splitter kialakítása során is.

Hátul látható egy karbonszálas diffúzor is aminek közepébe integrálták az Akrapovič, duplavégű titán kipufogót. Rendesen megszórták az olaszok jósággal az autót, ugyanis megkapta azokat a központianyás 20 colos cipőket is, melyeket Alfa szedánon még nem láthattál ezelőtt. És ez még mindig nem minden, a valóban sportos vezetési élmény érdekében, elöl és hátul is megnövelték a nyomtávot 50 mm-el, új rugókat, lengéscsillapítókat és perselyeket kapott a gép. Felkerült egy szénszálas kompozit szárny is a leszorítóerő további növelésének érdekében.

Az már biztos, hogy nagyon suhan, na de “mihajcsa”? Nos, egy teljes egészében alumínium építésű, 2,9 literes V6-os Bi-Turbo motor, amely bár alapból “csupán” 510 lóerős teljesítményre képes, a mérnökök fedélzeti finomhangolásainak és a tökéletesítéseknek köszönhetően a GTAm-ben már 540 lóerős a maximális gyári teljesítmény. Egyébként a fent említett részleg optimalizálta a kipufogórendszert is, melynek egészen összetéveszthetetlen hangja lett az olaszok szerint.

Az utastérben már alapból is sok Alcantarát lehetett találni, de a GTAm kiadásban egy kicsit még több lett. Ez pedig annak köszönhető, hogy a műszerfal, az ajtópanelek, a kesztyűtartó, a tetőoszlopok és az ülések középső sávján található mennyiség még nem volt elég, a GTAm-ből kiszerelték a hátsó üléssort ahogy van, helyére pedig láss csodát Alcantara bőrrel borított, természetesen bukókerettel kiegészített üreget alakítottak ki. A pláne, hogy ebben az üregben úgy alakították ki a további rekeszeket, hogy pontosan illeszkedjen beléjük két bukósisak és egy tűzoltókészülék. A még versenyautósabb érzést kergetve a kilincsek is szíjra lettek cserélve, amit én egy Porsche GT3-ban láttam először szériafelszereltségként és már akkor is nagyon tetszett. Piros pont. A sokadik.

A súlycsökkentés terén is nagyot alkottak az olaszok, 100 kg-mal lett könnyebb az autó, amit úgy értek el, hogy kompozit szénszálra cseréltek néhány elemet a kocsin. Ez a változtatás érintette a kardántegelyt, a motorháztetőt, a tetőlemezt, az első lökhárítót, az első kerékíveket, a hátsó kerékív-betéteket, valamint a 6 pontos Sabelt övvel szerelt kagylóülések héját. Alumíniumból készült a motor, az ajtók, és a felfüggesztés egyes elemei, de az autó más területein is alkalmaztak kompozit anyagokat, az ablakkeretek pl. Polikarbonátból készültek. Az új Alfa Romeo Giulia GTA tömege így összesen 1520 kg. Ne felejtsük el, ez egy szedán!

A Giulia így 2,82 kg/LE tömeg/teljesítmény aránnyal rendelkezik, amellyel már megindul szépen. Ebben segít a rajtautomatika is, használatával a 0-100-as sprint mindösszesen 3,6 másodpercébe kerül a GTA-nak. A végsebességről egyelőre nem érkezett információ a gyártótól, de biztos vagyok benne, hogy hamarosan kiderül. Az ünnepi kiadás a GTA és a kicsit még extrémebb GTAm csupán 500 darabos sorozatban kerül majd piacra és nem is akármilyen keretek között lehet majd megvásárolni. Az előrendelés a sajtótájékoztató pillanatától kezdve az 500. Foglalásig él, így nem árt sietni ha szeretnél egy ilyet.

Mind az 500 megrendelő részesül majd egy különleges ügyfélkezelési szolgáltatásban ahol kijelölt márka-nagykövetek foglalkoznak majd velük, valamint személyre szabott ajándékcsomagot is kapnak mely egy különleges GTA kivitelű Bell bukósisakot,egy Alpinestar öltözékcsomagot, (versenyoverall, kesztyű, cipő) valamint egy GTA vagy GTAm-re szabott ponyvát tartalmaz majd. Ami pedig szerintem már csak a cseri a habon, hogy minden vásárló részt vehet egy vezetéstechnikai képzésen a Accademia di Guida Alfa Romeo szervezésében. Nem semmit domborít ezzel az Alfa, méltó ünneplése a szülinapnak. Bár valószínűleg sosem lesz ilyenem, remélem lesz szerencsém kipróbálni a jövőben.

Alfa Romeo sajtóanyag

  • Címkék: