2019. április 17. | 12:28

A német ügyészség Martin Winterkornt vádolja a dízel emissziós értékek meghamisításával elkövetett bűnökkel

Bár 2018 végén úgy tűnt, a Volkswagen körül kirobbant emissziós botrány lecsengeni látszik. A német hatóságok által kiszabott egymilliárd eurós büntetést a cég elfogadta, látszólag pontot tehetett az ügy végére. Azonban a felelősök felkutatása még nem ért véget, mert az ügyészség a vállalat megregulázásán túl a személyek felelősségre vonását sem hagyja annyiban.

A dízelbotránnyal kapcsolatos csalások elkövetésévél a Volkswagen csoport korábbi vezérigazgatója mellett több magasrangú vezetőt is vádol a német ügyészség. A Volkswagen 2015-ben bukott meg azzal, hogy többszázezer dízel motoros típusába olyan szoftveres eszközt használt, amellyel az Amerikai Egyesült Államok károsanyagkibocsátást mérő tesztjein az autók hamis értékeket produkáltak. A német cég tettei világszinten komoly felháborodást keltettek, a VW ezután többszázezer autót hívott vissza, és vizsgálatok sorát indították a cégcsoport ellen.

Martin Winterkorn 2007-től 2015-ig vezette a Volkswagen csoportot, azonban a botrány kirobbanását követően Matthias Müller követte. A vizsgálatot végző Braunschweig városi ügyészség azzal vádolja Winterkornt, hogy megsértette a versenytörvényt, mert a károsanyagkibocsátást mérő műszereket átverő szoftvert nem hozták nyilvánosságra, valamint nem tiltották meg a szoftvert használó további motorok forgalmazását.

A további vádak szerint Winterkorn jóváhagyott egy 23 millió eurós költséggel járó szoftverfrissítést, ami teljesen haszontalannak bizonyult, a vád szerint csak azt a célt szolgálta, hogy a háttérben tovább működhessenek a csalást okozó szoftverek.

Amennyiben beigazolódik a bűnössége, az a 71 éves Martin Winterkorn számára hat hónaptól akár 10 évig terjedő szabadságvesztéssel járhat. Egyébként az amerikai ügyészség 2018-ban is a volt Volkswagen vezért vádolta a bűncselekménnyel.

Különböző közreműködő tevékenységük miatt megvádoltak négy másik meg nem nevezett Volkswagen vezetőt is. A braunschweigi ügyészség 692 oldalas vádiratot fogalmazott meg, amelyhez egy 300 fájlból álló 750 000 oldalas csatolmány tartozik, ami kifejti a vádat.

Az ügyészség további 36 gyanúsított közreműködését vizsgálja az ügyben, de arról még nem döntöttek, hogy ezek közül kiket fognak megvádolni. A botrány komoly változást hozott a piacon, a dízelautók kereslete és piacvezető pozíciója láthatóan gyengül.