2023. április 25. | 18:46

A csillagos márka elektromos modellcsaládját teszteltük egy hazai túra során.

A fejpárna...hát igen, ezt minden autóba kötelezővé tenném. Annyit emel a komfortérzeten, hogy az ember nem is hinné. Szerencsére ebben az EQS szedánban is benne volt, meg is vett vele kilóra. De az összes Mercedes EQ-modell közül ez a legjobb, már ha az embernek a komfortos villanyautózás a célja. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a napunk a Normafánál kezdődött.

Egy gyors eligazítás után nekiindultunk a hat elektromos Mercivel, hogy időnként megállva felváltva próbálhassuk ki az egész modellpalettát. Elsőnek a legkisebb EQA-val mentem, a 250-es alapkivitellel. Ebben egy 69,7 kilowattórás akkucsomag dolgozik, amely a WLTP mérési ciklus szerint 426 kilométeres hatótávra elegendő a 190 lóerős villanymotor segítségével.

Mivel az utunk Neszmély településre, a Duna partjára vezetett, találkoztunk közben elég sok rossz minőségű úttal. De még magyarországi viszonylatban is a rosszabbakkal, itt pedig kiütközött, hogy az EQA nem érzi komfortosan magát. Futóműve kicsit kemény volt, egyébként pedig egy semleges mindennapi autó benyomását kelti. Nem magaslik ki semmiben, de nincs is fájdalmas hibája. Az alapára egyébként 22,8 millió forint, a felextrázott tesztpéldány azonban 27,5 millióba kerül.

Ezután jött a 10 centivel nagyobb tengelytávú EQB, abból is a 300 4Matic kivitel. Ebben már két elektromotor is van, a rendszerteljesítmény 228 lóerő. A 79,8 kilowattórás akkucsomag a WLTP szerint legfeljebb 423 kilométernyi hatótávra elég, ami annak fényében, hogy az EQA-nál nem sokkal erősebb és kb. 150 kilóval nehezebb, egy kicsit szomorú. Vezethetőségben nincsen számottevő különbség, a futóművét ennek sem a magyar utakra találták ki, sokszor felüt a komolyabb úthibákon. Alapára 23,7 millió forint, a tesztelt verzió pedig 30 millióba kerül.


Tudtad-e

A Mercedes minden elektromos személyautóhoz ajándékba ad egy vezetéstechnikai tréninget a Drivincamp pályáján. Az akkumulátorokra az EQA, EQB és EQC modellek esetében 8 év/160 ezer kilométer garancia van, az EQE, EQS és EQS SUV modelleknél pedig 10 év/250 ezre kilométer (ez annyit jelent, hogy a gyártó garangálja, hogy az akkuk nem fognak 70 százalékos kapacitás alá csökkenni, valamint javítják az esetleges hibákat).


Az EQC következett a sorban, ez a legrégebb óta piacon levő villanyautója a Mercinek, hiszen ez már 2020-ban színre lépett. Ennek 5 centivel nagyobb a tengelytávja az EQB-nél, az egyetlen elérhető konfiguráció pedig a 400 4Matic, 408 lóerővel. Ez már érezhetően nagyautósabb belteret kapott és annak ellenére, hogy a modell korábbi, mint a kisebb EQA és EQB, nem tűnik elavultabbnak. Persze ez ízlés dolga, hogy kinek milyen formák tetszenek. Egyik tesztelt modellt sem sikerült egyébként 20 kWh alatti fogyasztásra rábírni, az EQC is 22-26 között evett. Alapára 31,3 millió, a tesztelt verzió viszont már 39-be kerül.

Volt egy AMG is a konvojban, ez pedig az EQE 53 4Matic+ kiadás volt. Ebbe már 625 lóerőnyi elektromotort pakoltak, amiket egy 100 kilowattórás akkucsomag etet. A több mint 2,5 tonnás szedánnak mindössze 3,5 másodperc kell a 0-100-as sprinthez, hatótávja pedig legfeljebb 526 kilométer. A mezei EQE alapára egyébként 32 millió forint, de ez a jól felextrázott AMG kivitel már 56 millió.


Tudtad-e

Az EQS szedán és EQS SUV modellekhez a Mercedes me Charge L csomaggal havi 5300 forintért korlátlan mennyiséget lehet tankolni egy évig az Ionity oszlopain.


Ezután jött csak a két nagyágyú, az EQS szedán és az EQS SUV. A légrugózás és az összkerékkormányzás a szedánban valahogy jobban működött, ez tényleg szinte minden úthibán átsiklik (persze a magyar utak még ezt is próbára tették). Az ülések elöl nagyon kényelmesek, a fejpárnák pedig az egyik legjobb extrának számítanak, nem is kell ide kiterjesztett valóságot használó navigáció, fejpárnát mindenkinek! Meglepő módon az EQS szedán az egyik legjobban fogyasztó példány volt a hat autó közül, 21 kilowattórával bőven beérte.

Pedig gyengének ez sem gyenge, mi most egy 333 lovas 450+ verzióval mentünk. Gondoltam hátul is kipróbálom a szedánt, amolyan sofőrösen, de rossz ötlet volt. Valószínűleg nem akartak nagy konkurenciát az S-osztálynak, így ebbe egy rövid ülőlapú, semmilyen módon nem személyre szabható hátsó ülést raktak, ami nem is kifejezetten kényelmes. Ez viszont azért probléma, mert a tesztpéldány ára 60 millió fölött van.

Ami az EQS SUV változatát illeti, ezt nem nagyon tudom észérvekkel megmagyarázni. Az 580-as csúcskivitel már taknszerű érzést nyújt, 544 lóerejét azonban jól leplezi közel 3 tonnás súlyával. A 120 kilowattórás akkupakk akár 600 kilométer feletti hatótávra is elég lehet, ez pedig már egy elég jó számadat. Persze ettől még nehéz lenne környezetkímélőnek nevezni egy 73 millió forintos luxusterepjárót.

Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu