2023. szeptember 15. | 14:10

Az elsők közt tapogathattuk meg élőben a Toyota Land Cruiser legújabb generációját, amellyel igyekeztek nem szembe köpni a terepjárós ősöket.

Hú, de dögös! Ez volt az első dolog, ami eszembe jutott az új Land Cruiser láttán. Ez pedig nagy szó, hiszen a ma már félig-meddig SUV-vá avanzsált, egykor keményvonalas terepjárók szegmensében sok a semmilyen modell, amik nem váltanak ki különösebb reakciót az emberből.

Fontos autó ez a japánoknál, hiszen jelenleg ez a leghosszabb ideje gyártásban lévő modelljük. A mai Land Cruiser őse, a Toyota BJ ugyanis 1951-ben készült el, és egyből demonstrálta strapabíróságát azzal, hogy a Fudzsi hegyen az akkori autók közül a legmagasabbra jutott. Ezután elindult a katonai felhasználása, majd pedig a közutakra is beszivárgott a már Land Cruiser néven futó terepjáró.

A '60-astól a '80-as évekig futkározó kereklámpás Land Cruiserek ma már legendákká váltak terepképességeik és strapabíróságuk miatt, aztán egyre inkább nyitni kezdtek a japánok afelé, hogy hétköznapi emberek számára is kívánatosak legyenek ezek az eszközök, ezért egyre komfortosabb lett minden egyes generáció, ma pedig már a fényűzés határát súrolja.

A most bemutatott 250-es széria külsőre nagyon eltér az előzőtől, hiszen egy kifejezetten kockaszerű bódét terveztek neki, amely ráadásul kétféle orr-résszel készül majd. A First Edition nevű, limitált példányszámban gyártott verzió az őseire utalva kerek első fényszórókat kapott, ebből összesen 3000 példány jön csak Európába, Magyarországra pedig nagyjából 50 a tervek szerint. Így ez egy igazi ínyenc darab lesz, ebben a sárgás és egy kék színben lehet kérni, fehér tetővel. 

A másik verzió a „sima" Land Cruiser, ez vízszintes LED-csíkkal ellátott első lámpatesteket kapott. Akár 20 colos kerekek is kérhetők hozzá, a First Edition kivitel viszont a retró hatás érdekében 18 colos felniket kapott, ballonosabb gumikkal.

Karakteres forma

Az biztos, hogy látványos lett az új Land Cruiser. De a használhatóságon is gondolkodtak a mérnökök, nem csak céltalan részletek vannak a karosszérián. A géptető közepén található mélyítés például a jobb kilátást szolgálja, ahogyan a meredeken álló szélvédő és a keskeny A-oszlopok is. A tükrök elhelyezésével igyekeztek minimalizálni a holtteret, hátul pedig külön nyílik a szélvédő a csomagtérajtón a kisebb cuccok könnyeb bepakolásának érdekében.

Kiemelték a Varsóban tartott bemutatón, hogy az első lökhárító elemei például egyenként is cserélhetők, így ha sérülés éri (ami egy terepjárónál azért benne van a pakliban), akkor nem kell az egész lököst kifizetni. A Toyota információi alapján ráadásul otthon, egyszerű szerszámokkal is kivitelezhető a csere, utána pedig nem kell újra feltanítani a radarokat, mert úgy helyezték el azokat, hogy ebből ne legyen probléma.

A technikán is javítottak

A TNGA BOF platformra épülő új Land Cruiser tervezésénél az is fókuszban volt, hogy növeljék a merevségét és javítsák a manőverezhetőséget mind terepen, mind közúton. Ennek az egyik hozománya, hogy a hidraulikus szervo helyett most már elektronikus dolgozik benne, a lejtmeneti asszisztens pedig hatékonyabb és sokkal csendesebb lett, nem kell már az ABS kattogását hallgatni.

A futómű esetén többek közt a stabilizátorrudakat fejlesztették tovább, az új Stabilizer Disconnect Mechanism (SDM) segítségével sokkal nagyobb utakat tudnak bejárni az egyes kerekek egymástól függetlenül, ami terepezésnél hasznos dolog tud lenni. 360 fokos kamerán lehet egyébként nézni az autó környezetét, ezzel az autó közvetlen környezetében a terepviszonyokat is jól lehet látni.

Ami a biztonságot illeti, megkapott mindent, amit egy Prius vagy egy C-HR tud ma, van sávváltási asszisztens, holttérfigyelő és vészfékasszisztens is, ahogy ez ma már kötelezően elvárt. A motorkínálatot továbbra sem gondolták túl, még mindig a 2,8 literes, négyhengeres turbódízellel lehet csak megvenni nálunk, amely 204 lóerőt és 500 Nm nyomatékot produkál. Viszont a turbón módosítottak egy kicsit, valamint lecserélték a hatfokozatú automatát egy nyolcgangosra, ezek pedig azt eredményezték, hogy a nyomatékleadás sokkal lineárisabb lett. Később a tervek szerint érkezik majd egy 48V-os mild hibrid verzió is.

Utolérte magát a beltér

Egyfajta hosszban, öt- vagy hétüléses kivitelben érhető el az új Land Cruiser. A First Edition kiadás egyedi emblémái itt bent is megjelennek, a helykínálat azonban nem nőtt számottevően odabent. Egyelőre még nincsenek hivalatos adatok a csomagtartó méretéről, de a prezentáción azt az információt kaptuk, hogy a most kifutó modellnél egy lehelletnyivel lesz nagyobb a raktér (a kifutó modell 5 üléssel 640 litert kínál).

A felhasznált anyagok minősége jó, kellemes tapintásúak, a középkonzol kialakítása pedig logikusnak tűnik első ránézésre. Vannak fizikai gombok és billenőkapcsolók, így az ülésfűtést, a klímát és a terepezési funkciókat sem kell az érintőképernyőről kezelni.

Utóbbi egyébként 12,3 colos, ahogyan a digitális műszeregység is. Most már head-up display is van a Land Cruiserbe, valamint a MyT Remote app segítségével hasznos funkciókat lehet vezérelni mobilról is. Hűthető kesztyűtartó és ülésszellőztetés is jár az Executive felszereltséghez, természetesen full bőr beltérrel és panorámatetővel. Az ülőlapok elöl és hátul is lehetnének egy kicsit hosszabbak, de ennél jobban nem igazán tudtam belekötni az autóba.

A friss Land Cruiser gyártása még nem kezdődött el, mi előszériás példányokat nézhettünk meg közelről. Nem volt a kiállított két autóban például kalaptartó, de a menürendszert is a Toyota Miraiból emelték át, mivel még csak tesztfázisban jár a fejlesztése ennek a kocsinak. A piaci bevezetése 2024 őszén várható, így a hazai árai sem ismertek még a modellnek.

Zeitler Mátyás / Alapjárat.hu