2021. július 16. | 16:23

Az autóban ugyan van gáz, de egyébként abszolút nincs gáz magával az autóval, amely mára igazán vállalhatóvá érett. Az is igaz persze, hogy messze nem olyan olcsó, mint egykor.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Dacia Logan TCe 100 LPG 2021
Előnyök
tetszetős formavilág kívül-belül
LPG és benzin kettős üzem, gazdaságos fenntartás
remek fogyasztás, nagy hatótáv
kényelmesre hangolt rugózás
tágas beltér, kényelmes puha tömésű ülések
jó felszereltség
Hátrányok
csak a vezető oldali elektromos ablak impulzív
lassú stop-start rendszer
nincs már igazán olcsó, legatyásított kivitel
itt-ott sorjás műanyagok

Arra kellett rájönnöm, hogy ma már nem is nagyon létezik igazi „legalja” autó. Mert a legalja autó olcsó, fapados, ügyetlen, zajos és persze rosszul megy, szóval olcsósága ellenére szenvedés vele együtt élni. Emlékszem, még a 2004-ben bemutatott első generációs Logan modellre, amit 5000 eurós alapáron kezdtek forgalmazni Európában. Na, az olyan is volt, egy tudásában, biztonságában és minőségében is igazi „legalja” autó, nem úgy, mint a 2020 szeptemberében bemutatott aktuális, harmadik generáció.

Dacia Logan TCe 100 LPG teszt alapjárat

A legújabb Dacia Logan nagyon messze esett a fájától, mert mára egy 5 millió forint környékén árult autóvá érett. Biztosra veszem, hogy sokan felhorkannak az ára láttán, de gyorsan hozzá kell tennem, hogy az autó igazán jó, köze nincs az elődök kilométerekről látszódó, érződő és tapintható puritánságához, cserébe nem is adják annyira olcsón persze. Az olcsóság mondjuk relatív, mert ma már nem sok típust lehet ennyi pénzért újonnan megvásárolni. Innen nézve egyáltalán nem rossz ajánlat a sokat adó román autó, és nem vészesen sok érte ekkora összeg.

A kisautóból épített szedánok kora lejárt

A közepes méretű limuzinok, de főleg a kisautók alapjaira készülő szedánok felett eljárt már az idő. Régen azok vettek ilyen autókat, akik kevés pénzből szerettek volna viszonylag használható méretű, úgymond családi járgányhoz hozzájutni. Számukra remek ajánlat volt a Renault Thalia, a Peugeot 301 és hasonszőrű társaik, ám ez a kategória egyértelműen kihalófélben van. A Dacia Logan és a Fiat Tipo mellett most hirtelen nem is jut eszembe másik, még futó modell ebből a fajtából. A forma egyszerűen kiment a divatból és jól tudjuk, mi zajlik a világban, az emberek szabadidő-autóra vágynak. A kispénzűek is.

Dacia Logan TCe 100 LPG teszt alapjárat

Pedig a négyajtós Logan nem néz ki rosszul, jók a vonalak, a forma minden nézetből rendben van, egyáltalán nem tűnik aránytalannak. Alapját a CMF-B-platform megnövelt tengelyváltozatú verziója képezi, amelyet a B-szegmensben kapható kisautói számára fejlesztett ki a Renault. Többek között ez szolgálja ki a Cliót, a Capturt, a Dacia Sanderót és ez került a Nissan Juke alá is. Érdekesség, hogy kombi verziót (MCV) már egyáltalán nem terveznek készíteni a Logan modellből, helyette érkezik majd egy crossover kivitel, valamikor 2021 végén. Ezt diktálja a trend és a vásárlói ízlés(ficam).

Nőtt kint, nőtt bent

Az elődjéhez képest hosszban, tengelytávban és szélességben is nőtt néhány centit az új Logan (magassága apadt valamelyest), amelyből egyértelműen a beltér profitál. Tágas, már-már szellősnek mondanám az autót, négy felnőtt elöl és hátul is kényelemesen helyet foglalhat odabent. A lábtér egyenesen kategóriaelső, a fejtérrel pedig a langaléták is elégedettek lesznek. Az ülések kényelmesen puha tömésűek, az első sorban könyöklő is van – már-már luxusautó a Dacia.

 

Dacia Logan TCe 100 LPG teszt alapjárat

A vezető sem panaszkodhat, minden kézre áll, minden ergonomikus, az alapáron bőrborítású multikormány pedig szerencsére fel-le és tengelyirányban is állítható. Továbbra is elismerésre méltó, hogy a Daciákban a régebbi Renault-kból is ismerős, kormány mögé elhelyezett távirányítóval egyszerűen vezérelhető az audiorendszer, nem feltétlenül kell tehát az érintőképernyővel bénázni. Ez utóbbi egyébként 8 col átmérőjű, grafikája teljesen jó, fényereje azonban erős napfény mellett néha kevés. Kifejezetten ügyes megoldás a központi kijelző mellé helyezhető telefontartó, az autó fedélzeti rendszere Android Auto és Apple CarPlay kompatibilis.

 

Dacia ogaz tce lpg teszt alapjárat

A méret rendben van, mert 528 literes a csomagtartó, ám a szűk nyílás és a magas perem miatt nehezen pakolható. Alapáron van viszont praktikus csomagtérrendező és a hátsó üléssor ledöntésével hosszabb tárgyak is bepakolhatóak. A minőség egyáltalán nem rossz, az összeszerelés is teljesen rendben van, rossz utakon sem zörög-csörög a beltér. Persze sok a műanyag, amelyek itt-ott kissé sorjásak is, de nagyon jót tesz az általános minőségérzetnek a tetszetős dizájn, illetve a műszerfalon elhelyezett szövetbetét, amelyből még az ajtókárpitokra is jutott. Összességében teljesen kulturált az autó belső tere, még drágább autókban is megállná a helyét és a benyomásaim alapján valószínűleg elég tartós is. Ebben rengeteget fejlődött a Logan a generációváltással.

Nézzük a hajtásláncválasztékot! Ja, az nincs

Az autó kizárólag egy 1,0 literes háromhengeres, benzin és LPG kettős üzemre is képes 100 lóerős turbómotorral és elsőkerék-meghajtással érhető el. Csak egyféle hatfokozatú kézi váltó van, az ötfokozatú kifogyott, automata pedig nem is volt. Dízel és hibrid sincs, de igazából nincs szükség rájuk, így is meglehetősen kevés benzinből (vagy propángázból) el van. A tesztautót egyébként közel 8 ezer kilométeres futásteljesítménnyel kaptam, a soha nem nullázott nagy átlag benzinből 5,9 litert mutatott.

dacia logan lpg teszt alapjárat

Ez pazar érték, mert nem szabad elfelejteni, hogy zömmel nehézlábú újságírók hajtották eddig. Szerintem akár 5 liter környékére is leszorítható az étvágya hosszabb távon, nekem olyan 5,5 liter/100 km volt az átlagom. Gázból jellemzően 2 literrel kér többet, de még így is gazdaságosabban üzemeltethető, hiszen a cikk írásakor a benzin átlagára 452 Ft (leírni is szörnyű), az LPG-é pedig mindössze 263 Ft. Száz kilométerenként benzinből 2486, gázból 1972 forintnyi mennyiség fogy, ami 10 ezer kilométer alatt nagyságrendileg 50 000 Ft, 100 ezres futásnál pedig már egészen pofás félmilliós megtakarítást jelent.

Az autó teljesítménye a mindennapokban bőven elegendő, a 100 lóerő és a 2000-es fordulaton ébredő 170 Nm-es forgatónyomaték kiszolgálja az 1,1 tonnát. Persze nem egy sportautó, de bátran lehet előzni vele és még autópályán, akár jól megpakolva is magabiztos marad. Manapság számtalan típus belépőmodelljét szerelik ilyen 1 liter körüli kisméretű turbómotorral, ott tartunk tehát, hogy a szériában adott motorok is teljesen alkalmasak a közlekedésre, kezdenek kikopni végre a 60-100 lóerős, harmatos és sokszor szomjas szívó benzinesek a kínálatból. Tartósság? Olyanról már rég nincs szó a vedd meg – dobd el - vegyél újat mentalitású autóiparban.

Jobb a vártnál menet közben

Az autó lelkesedéséről vezetés közben a remek motor gondoskodik, de azért tetten érhető rajta a háromhengeres mivolta. Alapjáraton érezni az egyenetlen járásból fakadó rezonanciát, ami egyáltalán nem zavaró mértékű, maximum a valószínűsíthetően idő előtt elfáradó motortartó bakok cseréje miatt fájhat majd a tulajdonosok feje. Ilyenek ezek a háromhengeresek. A hangja is morgósabb a szokásosnál, én személy szerint azonban sokkal jobban szeretem a négyhengeresek nyújtotta zajnál. Ha bele kellene kötnöm a motor működési kultúrájába, akkor a túlságosan lassú stop-start rendszert hoznám fel, ami párszor megtréfált.

dacia logan lpg teszt alapjárat

Az elöl MacPherson felfüggesztéssel, hátul egyszerű csatolt lengőkarral operáló futóművét egyértelműen a közép-kelet-európai útviszonyokra álmodták, rugózása puhára hangolt, rossz utakra való. Ennek megfelelően kissé billegős, a gyorsan vett kanyarokat nem kifejezetten szereti, egyenesfutása sem tökéletes és eléggé érzékeny az oldalszélre is. De én azt mondom, hogy nem kell minden autónak kanyarvadászatra alkalmasnak lennie, a hazai úttalan utakon sokkal jobb választás a Dacia kényelemre hangolt megoldása.

A sportos autózást a kormányzás sem támogatja, de igazából nem is kell neki és a sebességváltó sem a pontosságáról híres, forszírozott menetben kelletlenül veszi a fokozatokat. Ami a zajszintet illeti, meglepően jól szerepel a Logan, rossz úton sem jön dobogás a futómű felől, nincs zavaró motorhang, se szélzaj. A hosszú váltóáttételezésnek és a hatodik sebességfokozatnak köszönhetően városon kívül is csendes marad, autópályán sem büntetés vele az utazás és a méretes üzemanyagtankoknak hála akár 1200-1300 kilométeres is lehet a kombinált hatótávja.

Ár és összegezve

4 749 000 Ft. Ízlelgesd! Ennyibe kerül a legolcsóbb Dacia Logan. A relatív magas listaárat részben a motor, részben a felszereltség indokolja. Az autó ugye kizárólag a legerősebb, 100 lóerős motorral és a legmagasabb Comfort felszereltségi szinttel lehet megvenni, amelyben már olyan tételek vannak, mint a hat darab légzsák, az aktív vészfékező-rendszer, a visszagurulásgátló, a tempomat, a sebességhatároló, a LED fényszóró, az első elektromos ablakok, a 8 colos érintőképernyő telefontükrözéssel, a 4 hangszórós rádió USB-vel, az eső- és fényérzékelő, a manuális klíma vagy a bőrborítású multikormány – hogy csak a fontosabbakat említsem.

Az alapárért csak egyféle, ún. jégfehér színű lehet az autó, minden további fényezés 130 ezer Ft felár ellenében választható. Az extrák árai egyébként nem vészesek – ebben nagyon jó a Dacia -, automata klíma 50 ezer, első és hátsó parkolóradarokat, valamint tolatókamerát magában foglaló parkolási csomag 120 ezer, a parkolási csomagot magában foglaló és mellé holttérfigyelőt adó biztonsági csomag 150 ezer, a navigáció (Media Nav csomag) 70 ezer, az automata Dacia Kártyát (aut. nyitás és indítás), az elektromos parkolóféket, a könyöklőt és a hátsó sor számára asztalkákat tartalmazó Prémium+ csomag 120 ezer, az első ülésfűtés 60 ezer, a hátsó elektromos ablakok pedig 30 ezer forintba kerülnek. Korrekt.

 

dacia logan lpg teszt alapjárat

A tesztautóból csak az ülésfűtés hiányzott, így 5 299 000 Ft az ára, ülepmelegítéssel pedig már 5 359 000 Ft lenne. Ha Logan modellre vágynék, én valószínűleg mindent bepipálnék a konfigurátorban, hiszen az alaphoz képest a legjobban felszerelt kivitel 610 ezer forintos felára nem akkora különbség, hogy ne merjem bevállalni. Ezzel valószínűleg a vásárlók is így lesznek, és a Loganből az abszolút full-full lehet a nyerő és legkelendőbb kivitel.

Az autó legerősebb kihívója egyértelműen házon belülről érkezik az új Dacia Sandero képében, amely egy mai divatnak jobban megfelelő kis crossover-szerűség, és a szedánnal ellentétben több felszereltségi szinttel, több motor- és hajtáslánc is elérhető hozzá. Ráadásul a Sandero legolcsóbban a klíma nélküli Access felszereltséggel 3 499 000 forinttól vihető haza (ez pont egy „legalja” autó), de rendesen felextrázva (Comfort) a 90 lóerős turbós benzinessel már legalább 4,5 millióba kerül és könnyen 5 fölé extrázható.

A Logan 150 ezer forinttal drágább nála, ugyanakkor közel 30 (!) centivel hosszabb, ennek köszönhetően pedig sokkal tágasabb, hátul is kényelmesen el lehet benne férni és 200 literrel nagyobb csomagteret is ad, ami szintén sokaknak fontos érv lehet a szedán mellett. Ha a külső konkurenciát nézzük, akkor ott van a már említett Fiat Tipo, amelynek az ára is közel azonos, de valószínűleg nem az a típus fogja elhalászni a vásárlókat a Dacia elől, hanem a korszellem, maga az a tény, hogy kevesen vevők erre a kategóriára. Ezért sincs fapados verzió. A Dacia nem próbál minden áron Logant eladni, nem igyekszik a széllel szemben pisilni, úgyis rengeteg Dustert és Sanderót értékesít, ha valakinek mégis ilyen autóra fáj a foga, akkor azért ilyet is vehet náluk.

Az új Sandero is járt már nálunk, ha érdekel, milyen a divatosabb, de olcsóbb kivitel, kattints a videóra!

Dacia Logan TCe 100 LPG (2021)

  • Lökettérfogat 999 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. teljesítménye: 74 kw / 101 LE
  • Max. forgatónyomaték: 170 Nm / 2000 f/min
  • Hossz./szél./mag.: 4396/2007/1501 mm
  • Tengelytáv: 2649 mm
  • Saját tömeg: 1146 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás (benzin): 5,3 – 5,6 l/ 100 km
  • Gyári vegyes fogyasztás (LPG): 6,9 – 7,3 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás (benzin): 5,5 l/100 km
  • Tesztfogyasztás (LPG): 7,5 l/100 km
  • CO2 kibocsátás (benzin): 119-127 g/km
  • CO2 kibocsátás (LPG): 106-112 g/km
  • Végsebesség: 186 km/h
  • 0-100: 11,6 s