2021. június 17. | 15:19

Piszkosul erős a kompakt kombik mezőnye, az új motorral frissült koreai Ceed azonban árazásával és tágasságával is az elmezőnyhöz tartozik -  ez a flottavásárlók figyelmét is felkeltheti.

Az M7-esre felhajtva beállítom a tempomatot 135 km/órára, ekkor forog ugyanis háromezret a főtengely hatodikban. A kabinban egész nagy a csend, igaz, hogy nem bőr ülésen pöffeszkedek, nem látok át a forgalom többi résztvevője felett, nem trónol gigantikus tablet a műszerfal tetején és részleges önvezető rendszer sem segít abban, hogy „rendkívül megterhelő módon” teljesen egyenesen tartsam a kormányt. Ennek ellenére boldog vagyok, hiszen egy racionális autóban ülök, ami hozza azt, amire szükség van, és nem traktál olyasmivel, amire nincs.

Kia Ceed 1.5 T-GDI 6MT teszt alapjárat

Hogy melyik ez az autó? Egy közepes felszereltségű, 1,5-ös benzinessel szerelt Kia Ceed, amely a koreai kompakt harmadik generációs modellje. Alapvetően 2018 óta van jelen ez a széria, 2021-ben azonban leváltották az 1,4-es turbós benzinest egy 1,5-ösre, ezért is érkezett ez a tesztautó a szerkesztőségünkbe. Ahogy a bevezetőben is utaltam rá, a kompaktok szegmense nagyon sűrű, legalább 10-15 tagot számlál. A Kia modellje azonban nem teljesít rosszul, hiszen 2020-ban 2505 új Ceed került forgalomba (ez nem csak kombi kivitel eladásait jelenti) a Datahouse adatai szerint, amellyel a negyedik helyen végzett az alsó-középkategóriában.

Kövezz meg, de nekem jobban tetszik a sima kombi, mint a ProCeed

Külsőre már mindenki jól ismeri a Ceed kombit, hiszen néhány éve jelen van ez a generáció a piacon. Az orra hordozza a jellegzetes Kiás jegyeket, igazából nincs benne olyan részlet, ami megosztó lenne. Hátulról nekem jobban tetszik egyébként, mint elölről, a két hátsó lámpatest szerintem nagyon ütős. Az egyenesebb tetővonal is kecsegtetőbb számomra, hiszen ez klasszikus kombis megjelenést kölcsönöz neki, ezért én inkább ezt venném a shooting brake helyett.

A Ceed kombi egyébként 4600 mm hosszú, 1800 mm széles és 1465 mm magas, a 16-os kerekek pedig igaz, hogy kicsit furán mutatnak alatta, a menetkomfort szempontjából azonban mindenképpen előnyösek, de erről majd később…

Kia Ceed 1.5 T-GDI 6MT teszt alapjárat

Akad itt még gomb is, de nem fájóan sok

A beltér is a józanságot tükrözi, ugyan kicsit komor a fekete borítás és kárpitozás, de legalább nem szaladt meg annyira a zongoralakkos csupor, mint a legtöbb mai autóban. Minden kézre esik, amit gombbal szeretek nyomkodni, azt megtehetem, amit tekergetni szeretek, azt szintén nem erőszakolták bele az érintőkijelző különös bugyraiba. A multikormányon szintén ott vannak a fontosabb kezelőszervek, a sofőr előtt pedig egy 3,5 colos kijelző látható a két kerek műszer közt.

Kia Ceed 1.5 T-GDI 6MT teszt alapjárat

A műszerfal tetején a kisebbik, 8 colos érintőképernyő dolgozik, amelynek grafikája megfelelő, a rajta futó rendszer pedig nem akadozik. Elérhető az Apple CarPlay és az Android Auto kapcsolat, a váltókar előtt pedig USB aljzatból is van kettő. Elöl és hátul egyaránt rendesen el lehet férni, a második sor mögött pedig egy alaphelyzetben 625 literes csomagtartó van, amely alatt hasznos rekeszek lapulnak.

Széles a paletta

Ami a motorkínálatot illeti, a Ceed kombi kivitele is elég sok hajtáslánccal kapható. Kezdésnek ott van az ezres benzines 100 és 120 lovas változata, amelyeket hatos manuálissal lehet megvásárolni. Aztán itt az új, 1,5-ös benzines (amely az 1,4-est váltja a palettán), ráadásul ez 48 voltos mild-hibrid rendszerrel is választható, 7-es automatával. A dízelmotor sem maradt ki, szintén 48 voltos rásegítéssel dolgozik az 1,6-os gázolajos, amely hatos iMT-vel és automatával is kérhető. Végül a plug-in hibrid kivitel zárja a sort, amely 141 lovas rendszerteljesítménnyel kecsegtet.

Kia Ceed 1.5 T-GDI 6MT teszt alapjárat

A tesztautó 1,5-ös benzinese megfelelő erőtartalékkal rendelkezik, 160 lóereje és 253 Nm-es csúcsnyomatéka a legtöbb forgalmi szituációhoz bőven elegendő. A 2000 alatti fordulatszámokon kicsit küszködős, aki nincs hozzászokva a turbós benzinesek karakterisztikájához, az komoly mekegéseket tud vele előidézni, hiszen a „csurgásból kettesben” elinduláshoz elég sokat kell bűvészkedni a kuplunggal, hogy zökkenőmentes legyen a meglódulás.

A teszthét alatt nagyjából 500 kilométert tettem meg vele, ennek zömét autópályán, kisebb részét pedig városi dugóban. A rendszer végül 6,6 literes átlagot mutatott, ami egy 160 lovas benzinestől nem egy rossz érték. A Ceed nem jegyzi meg sem a sávtartó, sem pedig a start-stop rendszer beállításait, így aki ezeket nem szereti használni, annak minden beindításkor ki kell kapcsolni ezt a két funkciót, szerencsére van hozzájuk fizikai gomb, nem kell a menüben barangolni.

Kellemes utazóautó

Hosszabb autópályás szakaszok után is egész fitten lehet kiszállni a Ceed kombiból, az ülések kényelmesek, a menetzaj pedig még 130 környékén sem számottevő. Az elöl MacPherson, hátul Multi-Link futómű rendben teszi a dolgát, a ballonosabb gumikkal szerelt 16-os kerekek pedig elviselhetőbbé teszik a hazai úthálózatot is. A kormány nem teljesen érzéketlen, a fordulókör pedig 10,6 méter, így a városi manőverezés sem vészes, bár a tesztautó tolatókamerával is rendelkezett, ami nagy segítséget tud nyújtani. Versenyautós érzést persze senki se várjon, az autó 1360 kilója forszírozott kanyarokban azért érezhető.

Kia Ceed 1.5 T-GDI 6MT teszt alapjárat

Ár és összegezve

A legolcsóbb Ceed kombi listaáron 5,8 millióról indul, ám a cikk megjelenésének időpontjában a kedvezményes ár 5 549 000 Ft forint volt. Az 1,5-ös motorral legalább 6,9 milliót kell érte fizetni, hiszen ez csak a Silver felszereltségtől kérhető. A közepes, Gold felszereltségű tesztautó 7,2 millióba kerül, és szerintem ez még a racionalitás határán belül marad, hiszen ebbe már minden szükséges extra benne van (vészfékasszisztens, tolatókamera, elektromos deréktámasz, négy villanyablak, digitklíma, tempomat stb.), ami egy kényelmes autóhoz ma már elengedhetetlen.

Efölött már bizony el tudnak szállni az árak, és nem is feltétlen van egyébként szükség további extrákra. Családosoknak és flottásoknak egyaránt ajánlom a Ceed kombit, hiszen korrekt az összeszerelési minőség, normális az anyaghasználat és még mindig 7 év/150 ezer kilométer garanciát adnak hozzá. Ezzel az 1,5-ös motorral pedig legalább nem egy szétfeszített háromhengeres dolgozik az orrában.

De hogyan teljesít a vetélytársaihoz képest? Hogy erre fény derüljön, készítettem egy táblázatot a közvetlen ellenfeleivel, az összehasonlíthatóság kedvéért mindenhol az alapkivitelt vettem figyelembe, aktuális kedvezmények nélkül. Ahogy az a táblázatból is kiderül, a Ceed kombi ár-érték aránya nagyon jó, hiszen csomagtere az élmezőnybe tartozik, ahogyan az árazása is. Az általam leglényegesebbnek ítélt paraméterek egy családi puttonyos esetében az ár, a tengelytáv és a raktér mérete, az átláthatóság kedvéért pedig feltüntettem a legolcsóbb kivitelekhez járó motorokat is az egyes modelleknél.

Amennyiben a Ceed crossoveres kivitele is érdekel, nézd meg ezt az XCeed-ről készült tesztvideónkat!

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 6MT Gold (2021)

  • Lökettérfogat: 1482 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 160 LE (118 kW) 5500/perc
  • Max. forgatónyomaték: 253 Nm 1500-3500/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4600/1800/1465 mm
  • Tengelytáv: 2650 mm
  • Saját tömeg: 1360 kg
  • Vegyes fogyasztás: 5,5-6,3 l
  • Tesztfogyasztás: 6,6 l
  • CO2 kibocsátás: 142 g/km
  • Végsebesség: 210 km/h
  • 0-100: 8,6 s